הספירה לאחור לקראת האירוע הקולנועי הגדול של השנה (למעשה של השנים האחרונות) כמעט הסתיימה – ממש בעוד מספר ימים "ספיידרמן: אין דרך הביתה" ייצא לבתי הקולנוע ויענה לכולנו על כל השאלות שמטרידות אותנו כל כך הרבה זמן, יפריד בין עובדות לבדיות, ויהווה את רגע השיא (לפחות בינתיים) של שלב 4 ביקום הקולנועי של מארוול.
רגע לפני שזה קורה, זה הזמן לעשות קצת סדר ולהכין אתכם לקראת שעתיים ו-28 דקות של כיף יחד עם גיבור-העל האהוב על כולנו (בסדר, רובנו). ראוי לציין שיהיו כאן הרבה ספוילרים לשלל סרטי מארוול, אז אל תגידו שלא הזהרנו.
"ספיידרמן: אין דרך הביתה" הוא הסרט השלישי בטרילוגיית הספיידרמנים של טום הולנד. הראשון יצא ב-2017 והציג לנו (סוף-סוף, יש לומר) פיטר פארקר הרבה יותר צעיר מקודמיו (טובי מגווייר ואנדרו גארפילד – עוד נגיע אליהם), שנראו יותר כמו בחורים בני 35 שבמקרה נקלעו לתיכון ולא ממש ברור מה הם מחפשים שם – מגווייר היה בן 27 ביציאת ספיידרמן "המקורי", וגארפילד ערך את הבכורה שלו כאיש העכביש ב"ספיידרמן המופלא" ב-2012, כשהיה בן 29.
6 צפייה בגלריה
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
הוא חוזר, אבל קודם צריך לעשות סדר. מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
זה לא מנע משניהם להצליח מאוד (מאוד) בקופות, כשהטרילוגיה בכיכובו של מגווייר (אולי מלבד הסרט השלישי הדי מביך ברובו) נחשבת לאהובה ביותר על פי רוב.
בכל אופן, נחזור לספיידי הנוכחי, שתחת מעטה של סודיות הכרחית, פיזר שלל רמזים וגם לא מעט הטעיות לחובבי התיאוריות והגרופיז של מארוול בנוגע לעלילה כדי להגיע עם הכי הרבה הייפ שאפשר לסוף השבוע הזה.
מה שאנחנו יודעים כעת, לפחות לפי התקציר הרשמי של הסרט, הוא כך: "לראשונה בהיסטוריה הקולנועית של ספיידרמן, זהותו של הגיבור השכונתי החביב נחשפת והוא כבר אינו יכול להפריד בין חייו הרגילים לבין הסיכונים המלווים את היותו גיבור-על, בעוד האנשים הכי יקרים לליבו נמצאים בסיכון. כאשר הוא מבקש עזרה מדוקטור סטריינג' (בנדיקט קמברבאץ') להחזיר את המצב לקדמותו בטרם העולם יידע מי הוא, הכישוף מייצר קרע בעולמם, ומשתחררים דרכו הנבלים הכי חזקים אשר נלחמו בספיידרמן בכל יקום באשר הוא. עתה על פיטר להתגבר על האתגר הגדול ביותר שעימו התמודד עד כה אשר ישנה לנצח לא רק את העתיד שלו, אלא את העתיד של כלל המולטיוורס".
כן, זה קצת יותר מדי לעכל למי שנמצא מחוץ ללופ, אז בואו נתקדם צעד-צעד וננסה להסביר מה הולך פה ומי נגד מי. ספיידרמן, בסיועו של ד"ר סטריינג', ניסה להחזיר את הגלגל לאחור, מה שגרם לבלגן שלם, שחרר ליקום שורה של נבלים ויצר חתיכת רשימת צפייה הכרחית למי שרוצה להגיע מוכן לקולנוע. וכן, אתם תרצו לראות את זה בקולנוע.
6 צפייה בגלריה
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
הכישוף יצר קרע בין היקומים. קמברבאץ' והולנד

באילו סרטים של ספיידרמן לצפות לפני כן?

בכולם. ברצינות. כאמור, שיתוף הפעולה בין סוני ומארוול הביא לעולם הקולנועי שלושה ספיידרמנים, כשזה יהיה סרט הסולו השביעי בסך הכול בהסכם הזה. הולנד, בניגוד למגווייר וגארפילד, שלא היו חלק מהיקום הקולנועי של מארוול, כבר הספיק להפציע ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק". זו הייתה החלטה יוצאת דופן מצד הצדדים שלא להראות את סיפור המקור של פיטר פארקר הנוכחי ואיך עכביש רדיואקטיבי נשך אותו (בניגוד לשניים הקודמים) ולזרוק אותו למים העמוקים (שדה תעופה בגרמניה במקרה הזה) ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים". ככל הנראה הסיבה הייתה שמעריצי מארוול, ובאופן כללי רוב, אם לא כל חובבי סרטי הקומיקס, מכירים מצוין את סיפור המקור של איש העכביש.
הסיפור הזה נצפה כבר ב"ספיידרמן" וב"ספיידרמן המופלא" (מגווייר וגארפילד בהתאמה), ולכן כניסתו של הולנד ליקום הקולנועי של מארוול הייתה שונה ומרעננת.
לאחר מכן הוא קיבל סרט סולו ראשון ("ספיידרמן: השיבה הביתה"), שם הוא מנסה להתמודד עם ההשלכות של אירועי "מלחמת האזרחים" והניצול שלהן בצורת הקמת תאגיד נשק לא חוקי על ידי הנבל בסרט, הנשר, שאותו משחק מייקל קיטון. שם גם מתחזק החיבור בין פיטר וטוני סטארק/איירון-מן (רוברט דאוני ג'וניור), שהופך להיות ממש המנטור שלו ודמות האב שכל כך חסרה לו.
6 צפייה בגלריה
זו הייתה הפעם הראשונה שראינו את ספיידרמן של טום הולנד. מתוך "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"
זו הייתה הפעם הראשונה שראינו את ספיידרמן של טום הולנד. מתוך "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"
זו הייתה הפעם הראשונה שראינו את ספיידרמן של טום הולנד. מתוך "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"
במלחמת האינסוף, ספיידרמן, לצד איירון-מן, ד"ר סטריינג' ושומרי הגלקסיה, נלחמים נגד הטיטאן תאנוס, כשבסופו של דבר דמותו של הולנד הופכת לאחד הקורבנות של "הנקישה", שמפוררת חצי מתושבי היקום. בסרט ההמשך ("סוף המשחק") קפטן מארוול מגיעה לסייע לנוקמים כדי להביס את תאנוס לאחר שכל הקורבנות של הנקישה הוחזרו לחיים, אך בסופו של דבר טוני סטארק מקריב את עצמו, מה ששוב משאיר את ספיידרמן "יתום". זה הסרט שחתם את שלב 3 מבחינת מארוול, אך דווקא סרט ההמשך של ספיידרמן ("רחוק מהבית") היווה את הסיכום הראוי.
שם ניק פיורי (סמואל אל. ג'קסון) מגייס את פיטר פארקר לצד קוונטין בק (ג'ייק ג'ילנהול) כדי להילחם במפלצות העשויות מארבעת היסודות בטבע שתוקפות מקומות שונים בעולם. בהמשך מבין ספיידרמן שאותן מפלצות הן תחבולה שנוצרה על ידי בק, שידוע גם בשם מיסטיריו. ספיידי מצליח להביס את מיסטיריו, אך זהותו הופכת לנחלת הכלל.
לסיכום, אם אתם ממש קצרים בזמן ולא ראיתם ממש-ממש שום דבר – לפחות תצפו בשני סרטי ספיידרמן הקודמים בכיכובו של הולנד ומומלץ גם ב"מלחמת האזרחים", "מלחמת האינסוף" ו"סוף המשחק".
6 צפייה בגלריה
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
הזהות כבר לא סודית. מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"

מול מי ספיידרמן הולך להתמודד?

טוב, אז אחרי שצפינו, מה עכשיו? בטריילרים ששוחררו ל"אין דרך הביתה" אי אפשר לפספס את רשימת הנבלים המרשימה שלוהקה, ואת כולם אנחנו כבר מכירים. מהיקום של מגווייר נקבל את ווילם דפו כגובלין הירוק ("ספיידרמן", 2002), אלפרד מולינה כדוקטור אוקטופוס ("ספיידרמן 2", 2004) ואת תומאס היידן צ'רץ' כסנדמן ("ספיידרמן 3", 2007) ומהיקום של גארפילד את ריס איפאנס כלטאה ("ספיידרמן המופלא", 2012) וג'יימי פוקס כאלקטרו (ספיידרמן המופלא 2", 2014).
לפחות חמישה נבלים יופיעו בסרט, אבל כבר הספקנו להבין שאולי הם שונאים את ספיידרמן, אבל הספיידרמן שלהם נראה קצת אחרת – בטריילר נראה דוק' אוק' (מולינה) נלחם בספיידרמן עד לרגע שהוא מוריד את המסכה ופניו של הולנד נגלים ("אתה לא פיטר פארקר", הוא אומר לו). מה זה אומר על שאר האויבים? לא ברור, אך בכולם קיימת טינה, ברמה כזו או אחרת, לספיידרמן.
על פי הקומיקס, יש קבוצה של נבלי-על, שחברים בה מספר שמות משתנים, אבל העניין הוא איך היא נקראת - "סיניסטר סיקס" או "ששת המרושעים", בתרגום חופשי. ומה חסר לנו? נבל שישי. יש שלל תיאוריות והימורים מי הוא יהיה, וכמה מהשמות שנזרקו לאוויר כוללים את הנשר, ריינו (פול ג'יאמאטי), שהבליח לכמה דקות בספיידרמן של גארפילד ואפילו את חזרתו לחיים של מיסטיריו, אך השם המעניין ביותר הוא ונום (טום הארדי), שבסצנת הסיום של "ונום 2" הוא משוגר ליקום של טום הולנד וצופה ברגע שבו זהותו של ספיידרמן מתגלה.
6 צפייה בגלריה
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
שורה של נבלים. דוקטור אוקטופוס
6 צפייה בגלריה
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה"
הגובלין הירוק
ונום נחשב לאחד האויבים הגדולים ביותר של ספיידרמן בקומיקס, ויהיה מדהים לראות אותו סוף-סוף נאבק מול ספיידי, אך קשה להאמין שזה המקרה כאן – סביר הרבה יותר להניח שאם הוא יפציע, זה יהיה כהכנה לסרט שבו העימות ביניהם יהיה עיקר העלילה.
אבל רגע, אם כל הנבלים מהיקומים המקבילים חוזרים, האם זה לא אומר שגם... כן, כן, אתם יכולים, לומר את זה... שאר הספיידרמנים יחזרו? אם נחשב את זה באחוזים ואפילו נשמור על מידה מסוימת של איפוק, התשובה היא בערך 99.99999 אחוז. אני לא רוצה לומר כן חד-משמעי, אבל אין שום סיכוי בעולם שלא נראה את שלושתם יחד נלחמים בכל הנבלים בסצנת סיום אפית. במגוון ראיונות, גם כאלו שבהכרח לא קשורים לסרט, נשאלו הולנד, גארפילד ומגווייר על איחוד הכוחות המצופה הזה וכולם טענו שאין להם מושג על מה מדובר ושזו המצאה. כל האנטי-הייפ שנעשה רק יהפוך את רגע הגילוי לגדול יותר ויצדיק את כל הציפייה הזו.
"עם כוח גדול באה אחריות גדולה", אמר הדוד בן לספיידרמן (מגווייר), והכוח שמארוול צברה כל כך גדול שיש עליה אחריות לספק את הסחורה פעם אחר פעם אחר פעם. מעידה לא צפויה כמו ב"נצחיים" לא תתקבל הפעם בברכה, לא כשהנכס הגדול והחשוב ביותר של החברה עומד במבחן, כך שאפשר להאמין שכל המשאבים האפשריים הוקצו כדי ליצור את המוצר שכולנו חיכינו לו. יאללה, שיגיע סופ"ש כבר.
המעריצים כבר לא יכולים לחכות ויצרו הדמיות משלהם