מתמודדים לשעבר בתוכנית הריאליטי המבוססת על התוכנית הקוריאנית המצליחה "משחק הדיונון", טוענים כי המשחק מכור וכי היחס מצד ההפקה "לא אנושי", כך עולה מראיונות שפורסמו עם ארבעה מהם אמש (ה') באתר "רולינג סטון".
1 צפייה בגלריה
מתוך "משחק הדיונון"
מתוך "משחק הדיונון"
מתוך "משחק הדיונון"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
כשנטפליקס הכריזה שתיצור את הריאליטי "משחק דיונון: האתגר", היא מיד עוררה את זעמם של מעריצים שצפו במותחן הדרום-קוריאני המעוות שעוסק בקבוצה של אנשים עניים המתחרים זה בזה בסדרה של משחקים קטלניים על מנת לזכות בפרס כספי של מיליונים. ובכל זאת, הצליחה ענקית הסטרימינג למצוא 456 מתמודדים שמוכנים להתחרות על פרס בסך 4.56 מיליון דולר, מה שהופך הריאליטי לתוכנית עם הקאסט הגדול ביותר, והפרס הגדול ביותר בהיסטוריה. אך כבר ביום הצילומים הראשון החלו לצוץ דיווחים על הפקת התוכנית הבעייתית. "זה היה הדבר הכי אכזרי ומרושע שעברתי אי פעם", סיפר מתמודד לשעבר ל"רולינג סטון". "היינו מרוץ סוסים אנושי, וכך גם התייחסו אלינו - כסוסים בחוץ בקור, שמתחרים במרוץ מכור".
ארבעה מתמודדים לשעבר שיתפו בחוויות שלהם ובין היתר אישרו דיווחים קודמים שפורסמו ברחבי העולם על כך שמתמודדים אולצו לשחק באתגר ה"אור אדום, אור ירוק" המוכר מהתוכנית בתנאים לא אנושיים בהאנגר קפוא בשדה תעופה, ללא יכולת לזוז לפרקי זמן של 30 דק'. לפי ההפקה המשחק היה אמור להימשך שעתיים בלבד, אולם המתמודדים טוענים כי נמשך תשע שעות, כשעשרה משתתפים איבדו הכרה, ולפרמידיקים לקח זמן להגיע אליהם מהחשש של ההפקה שיהרסו את הצילומים. עם סכום כסף משנה חיים על הפרק המתמודדים לשעבר משחזרים שפחדו לגשת ולעזור לפצועים: "אנשים, כולל אותי, אוכלים את עצמם על זה שיש לידך בחורה במצב מצוקה ואתה נאלץ לעמוד שם כמו פסל - באיזה עולם זה אנושי?" אומר אחד מהם. "זה ניסוי חברתי. זה שיחק על הקווים המוסריים שלנו וזה חולני".
כעת נחשפת גם טענה נוספת - המשחק מכור מלכתחילה. המרואיינים טוענים כי מתמודדים מסוימים - בהם משפיענים בטיקטוק ובאינסטגרם - סומנו מראש להתקדם בשלבי המשחק בלי קשר לתוצאות האתגר. מתמודדים אלו לטענתם חוברו לציוד סאונד מלא, בעוד שאר המתמודדים קיבלו רק מיקרופונים פשוטים שנתלו על צווארם. על פי אחד המתמודדים החוקים שונו על מנת להדגיש סיפורים אישיים של מתמודדים מסוימים - בהם בן שמתחרה עם אימו, ואחרים טוענים כי ראו כי מתמודד שהודח - חוזר למשחק. "זה לא היה ריאליטי, זו הייתה תוכנית טלוויזיה - אנחנו פשוט היינו ניצבים", הוא מסביר.
שלושה מהמרואיינים תיארו מה שמכונה בפי המתמודדים עכשיו "טבח של 38 שניות" - מקרה בו קבוצה גדולה של מתמודדים הצליחה לחצות את קו הסיום באתגר בזמן שניתן להם, ודקה לאחר מכן הודיעו להם שהודחו על אף שעמדו במשימה, "הם התחרפנו", משחזר אחד המתמודדים. שניים מהמתמודדים לשעבר אף הוסיפו כי כשקיבלו את כרטיסי הטיסה שלהם ללונדון, כבר נקבעו עבורם גם כרטיסי טיסה חזור, שבאופן מפתיע, או שלא, תאמו את הזמן שבו הודחו מהמשחק.
מתמודדים לשעבר רבים, בהם כמה שתראיינו ל"רולינג סטון" ומדווחים כי חלו בדלקת ריאות ואיבדו תחושה ברגליים בעקבות הקור בהאנגר, מתייעצים עם עורכי דין על מנת לראות האם ניתן להגיש תביעה כנגד חברות ההפקה של התוכנית, נטפליקס אולפני למברט וחברת הגארדן, על הפרת תקנות בטיחות, רשלנות והצגת מצג שווא.