בין שלל הדוברים בעד ישראל בתקשורת במהלך השבוע האחרון, בעקבות המתקפה הקטלנית של חמאס על ישראל, בולט במיוחד הסופר, הפרשן הפוליטי והעיתונאי הבריטי דאגלס מאריי.
1 צפייה בגלריה
דאגלס מאריי
דאגלס מאריי
דאגלס מאריי
(צילום מסך, יוטיוב)
תחילה הופצו בתפוצה רחבה דבריו של מאריי בריאיון לרשת Talktv, אשר הוכיח את המראיינת על השימוש שלה במילה "פרופורציה" בכל הנוגע לתגובת ישראל בעזה. "פרופורציה במהלך עימות זו בדיחה. רק מהישראלים מצופה שיגיבו בפרופורציה", הסביר מאריי בריאיון שהפך לוויראלי.
אולם כעת מופצים דברים נוספים שאמר מאריי במהלך השבוע האחרון - וגם הם הופכים ויראליים. "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאסור לה לנצח במלחמה", אמר מאריי בפגישה מצולמת עם ראשי הקהילה היהודית בבריטניה, והמשיך לתאר שבריטניה עצמה ביצעה בעבר פשעי מלחמה. "אבל ישראל, בכל עת שהיא מתחילה לנצח, נאמר לה שהיא צריכה להפסיק.
"כל הפרשנים מדברים כעת על 'פרופורציה', אבל זו חשיבה אתית כה מוטעית, שצריכה להיזרק כבר בכיתה א'. אם אלפי נערות בריטיות היו נאנסות ונרצחות, אני חושב שהיינו דורשים דבר מה נוסף מלבד שיחה עם חברינו על פרופורציות...הרעיון כולו מגוחך".
בהמשך השיחה קבע מאריי נחרצות: "אם אתה מניף בבריטניה דגל חמאס, אסור שתהיה חופשי בבריטניה. צריך לשלול את אזרחותך. צריך לשלול את הדרכון שלך. צריך לגרש אותך המהמדינה".
מאריי, עורך בעיתון השמרני The Spectator, התפרסם בעבר בשל הביקורת שלו על איסלם ועל הגירה, ופרסם מספר ספרי עיון ופרשנות בנושאים הללו ועוד. לטענת מבקריו מדובר באיש ימין קיצוני, בעל דעות איסלמופוביות, אולם אוהדיו רואים בו כאביר חופש הביטוי, והוא נחשב לדמות מקובלת, הגם שמעוררת במחלוקת, בחוגים האקדמיים בבריטניה. הפילוסוף היהודי-צרפתי ברנאר אנרי-לוי טען: "אם אתה מסכים עמו או לא, דאגלס מאריי הוא מהאינטלקטואלים הציבוריים הבולטים ביותר כרגע".
בריאיון לרשת סקיי באוסטרליה, התייחס מאריי, שאיננו ממוצא יהודי, לאירוע שהתרחש באוסטרליה במהלך השבוע שעבר, כאשר מאות תומכי פלסטין התכנסו ברחבת בית האופרה של סידני במפגן תמיכה לחמאס, ושרו Gas The Jews (היהודים לגז). "כך זה קורה, כשנותנים לרשע מהסוג הזה להיכנס ולתפוס מקום בפוליטיקה ובתרבות שלנו", אמר מאריי. "כשנותנים לרעיונות של רצח עם להיאחז. זה אומר לנו הכל על סוג האנשים שהגיע לכינוס הזה.
"אם לא הייתה חומה מסביב לעזה, ואם אין הגנה על העם יהודי, אנשי עזה, הפלסטינים וחמאס, ישמידו את מדינת ישראל. מערכת הביטחון של ישראל איננה שם בכדי להגן על הפלסטינים, אלא כדי למנוע את השמדת העם היהודי. אולי הייתה לנו תזכורת לכך בשבוע האחרון. ידענו את זה. הם אמרו את זה. הם אמרו את זה במשך שנים. אלו אנו שהיינו טיפשים. אלו אנו במדינות כמו אוסטרליה, בריטניה וארצות הברית, שהיינו נאיביים".