בעקבות חשיפת ynet על שידור הסרט הירדני "פארחה", שמציג סצנה קשה במיוחד שבו חיילי צה"ל מוציאים להורג משפחה ותינוק בן יומו, חבר הכנסת והשר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר, יוצא למתקפה חריפה נגד שירות הסטרימינג.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"סרט ההסתה הירדני שישודר בנטפליקס מוכיח כמה צביעות יש בעולם כלפי ישראל שמותקפת בטרור רצחני עוד לפני הקמתה", אמר בן גביר, "הנדסת התודעה הזאת צריכה להיות מטופלת על ידי משרד החוץ בנחישות, בהסברה והצגת התמונה האמיתית מי הם הרוצחים ותאבי הדם. אסור לעבור בשתיקה על נסיון עלילת הדם שתהדהד בעולם".
נטפליקס יעלו החל מה-1 בדצמבר את הסרט "פארחה" מאת הבמאית הירדנית דורין ג'יי. סלאם. הצופים הספורים שחזו בדרמה התקופתית במעמד זה, ובהקרנות שונות שהתקיימו מאז בפסטיבלים שונים ברחבי העולם, נחשפו לעלילה המתחוללת במהלך מלחמת העצמאות ומובאת מנקודת מבט פלסטינית חד-צדדית.
הסרט העוסק בנכבה מכיל את הסצנה המזעזעת שבמהלכה מבצעים חיילי צה"ל טבח במשפחת פליטים פלסטינים, ומותירים תינוק בן יומו למותו בשטח. אגב, הסרט, נבחר לייצג את ירדן במרוץ לאוסקר הזר השנה.
לטענת הבמאית דורין ג'יי. סלאם, עלילתו של "פארחה" מבוססת באופן חופשי על סיפור אמיתי, כפי שסופר על ידי פליטה פלסטינית שנמלטה ב-1948 לסוריה. סלאם, ילידת כוויית שמתגוררת כיום בעמאן, הובילה את ההפקה בשיתוף גופים תומכים משבדיה וערב הסעודית, וזכתה להציג בבכורה את הדרמה בפסטיבל טורונטו היוקרתי אשתקד. כבר אז דווח ב-ynet על הייצוג המזעזע של חיילי צה"ל בסצנה המדוברת.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
גיבורת הסרט, נערה מקומית בשם פארחה (אותה מגלמת כראם טאהר), מוצאת עצמה כלואה במרתף ביתה, לאחר שאביה מוכתר הכפר (אשרף ברהום) נועל אותה בניסיון לגונן עליה מהכוחות הישראלים הכובשים. משם, בחלל הקטן והאפל שמשמש עבורה מקום מסתור, היא מתבוננת החוצה דרך סדקים בדלת ובקיר וחווה את ההתרחשויות השונות סביבה. "פארחה הופכת לאנה פרנק הערביה, היכן שהאיום מגיע מחיילים ישראלים במקום נאצים", הגדיר אותה המבקר פרדריק סהלין, בביקורת שפורסמה בשוודיה לפני כחודש. כשנשאלה בריאיון אם כיוונה להשוואה בין השתיים, ענתה הבמאית: "לא חשבתי על כך כשיצרתי את הסרט, אבל אני יכולה להבין מדוע אנשים חשבו על סיפורה הנוראי של אנה פרנק. הדמות שלי עוברת מסע נוראי דומה".