בשיתוף מפעל הפיס
השבת של ה-7 באוקטובר הייתה ציון דרך גורלי והיסטורי בתולדות מדינת ישראל. באותה השבת, מאות נופלים ונרצחים הותירו אחריהם עולם שלם, חלקם הצילו אחרים וחלקם עמדו בחזית. לכבודם, אנחנו, יחד עם אמני ישראל, מצדיעים להם.
פרויקט "לבכות לכם" נולד בקבוצת ידיעות אחרונות ובשיתוף מפעל הפיס. במסגרת הפרויקט הפגשנו משפחות שכולות עם אמנים, שביצעו באולפן שיר לבחירת המשפחות. השירים מסמלים את האהובים שנהרגו ונרצחו, והוקדשו על ידי יקיריהם, מתוך אמונה בכוחה של האומנות והתרבות לחזק ולרפא.
את שני חלקי המשדר מנחה העיתונאי רז שכניק, וחלקו השני ישודר בשבוע הבא, יום חמישי, ה-21 בדצמבר. את הראיונות והביצועים המלאים תוכלו למצוא במתחם המיוחד שהוקם לטובת הפרויקט. משפחות נוספות שירצו לחלוק את השירים שיקיריהם אהבו יוכלו לעשות זאת באמצעות הטופס המקוון. אנחנו ניצור עמן קשר, ונעשה מאמץ להוסיף את הסיפור שלהם למתחם.
קרן פלס מצדיעה לסמלת עדן אלון לוי
בבוקר ה-7.10.23 עמדה סמלת עדן אלון לוי ז"ל בעמדת הש"ג של קיבוץ זיקים יחד עם טירון מהבסיס. מה שהתחיל כשבת שקטה הפך במהרה לסיוט, כש-10 מחבלים עם כמויות נשק אדירות ניסו לחדור לבסיס.
עדן תיפקדה בקור רוח. היא שלחה את הטירון שלידה להזעיק עזרה ולהורות לשאר הטירונים בבסיס להתחבא באזור מוגן. יחד עם חבריה לבסיס היא נלחמה במחבלים ושם גם מצאה את מותה. פעולתם הצילה את הטירונים בבסיס ומנעה כנראה את כיבושו על ידי המחבלים ואסון גדול יותר, שעלול היה להתרחש לולא פעולתם זו.
עדן, שהייתה בחורה צעירה שאהבה להתאמן ולרקוד במסגרת קבוצת מחול, רקדה בעבר לצלילי השיר "באת לי פתאום" של קרן פלס. בעקבות כך, הגיעה הזמרת לפגוש את ענבר, אמה של עדן, ואת נופר אחותה, ולאחר מכן לשיר את השיר הכל כך מזוהה איתה.
5 צפייה בגלריה
עדן אלון לוי
עדן אלון לוי
עדן אלון לוי ז"ל
שלומי שבת במחווה ללירון ברדה
כשהחלה פלישת המחבלים למסיבה בקיבוץ רעים, קראו חברים ללירון ברדה ז"ל והפצירו בה לברוח יחד איתם מהמקום, אבל היא סירבה בתוקף. היא נותרה בשטח והעניקה לחוגגים שנפצעו עזרה ראשונה ומצילת חיים. כמו גיבורה אמתית, נשארה לירון לעזור, ושם גם נרצחה.
"דיברתי איתה באותו הבוקר, ביקשתי ממנה שתעזוב את המקום. היא סירבה בתוקף, אמרה שיש פצועים ושהיא נשארת. אבל זאת לירון – הייתי מתפלא אם הייתה מסכימה לברוח", סיפר אביה.
הוריה של לירון, אבי ואוסנת, בחרו להזמין לאולפן את שלומי שבת, שישיר לכבודה את השיר "יש לך". "זה שיר שמתאר את הבת שלי בדיוק", אמר אביה של לירון.
5 צפייה בגלריה
לירון ברדה ז"ל
לירון ברדה ז"ל
לירון ברדה ז"ל
להקת "ג'ירפות" שרה לרב"ט נעמה בוני את השיר שאהבה
רב"ט נעמה בוני ז"ל נרצחה בשבת הארורה. לאחר השבעה, פנתה דודתה של נעמה, ללהקת ה"ג'ירפות" וסיפרה להם שהשיר האהוב על נעמה במיוחד היה "גג". הלהקה הגיעה לעפולה ביום ה-30 למותה. עין לא נותרה יבשה כאשר הלהקה והמשפחה שרו, התחבקו ובכו. באולפן שלנו הגיעו הג'ירפות למפגש נוסף עם אמה של נעמה, וביצעו לבקשתה פעם נוספת את השיר.
נעמה, ששירתה כמש"קית ת"ש בבסיס זיקים, פגשה באותו בוקר בעמדת הש"ג את המחבלים, שניסו להיכנס לבסיס. היא התעשתה מהר, ארגנה את כולם, כולל את אשתו של המג"ד וילדיו שהתארחו שם בחג, והפצירה בהם להיכנס לחמ"ל ולהינעל שם. בכך, הצילה נעמה חיים רבים. נעמה תיעדה את עצמה ושלחה מסרונים למשפחתה, ממש עד הדקות האחרונות.
5 צפייה בגלריה
נעמה בוני
נעמה בוני
נעמה בוני ז"ל
יהורם גאון מצא גיבור - רס"ר (במיל'), הרב נערן אשחר
כל נופל משאיר אחריו תחושת אובדן וחלל עצום, על אחת כמה וכמה כשמדובר באדם בעל שיעור קומה כרס"ר (במיל'), הרב נערן אשחר ז"ל, שנהרג בהתהפכות הטנק בו נהג במסגרת פעילות מבצעית בצפון הארץ.
ב-33 שנות חייו הספיק הרב אשחר להרבות בטוב. כ-4 חודשים לפני מותו הוא תרם כליה ולמרות שבשל כך לא היה חייב להתגייס, הוא התעקש לעשות זאת, כשהגיע צו 8. הוא שימש כמורה בישיבה והיה מוזיקאי מחונן, ששר, כתב, הלחין ניגונים ועיבד אותם.
במותו, כיאה למעשיו ולרוחב ליבו כל חייו, תרמה משפחתו את אבריו ובכך, הציל הרב אשחר 4 אנשים נוספים. המפגש בין יהורם גאון, הזמר האהוב על המשפחה, לצוף, אלמנתו של הרב אשחר ואם ילדיו, גילה סיפור מפתיע ומרגש, ולאחר מכן גאון שר את השיר שביקשה עבור נערן – "כמו חצב".
5 צפייה בגלריה
נערן אשחר ז"ל
נערן אשחר ז"ל
נערן אשחר ז"ל עם אלמנתו וילדיו
עברי לידר שר לסרן שגיא גולן בלוויה במקום בחתונה
בשבת, ה-7.10 בבוקר הוקפץ סרן במיל' שגיא גולן ז"ל, מפקד צוות ביחידת הלוט"ר, לקרבות שהתחוללו בקיבוץ בארי. כך יצא, שכשבוע לפני חתונתו עם בן זוגו עומר אוחנה, במקום לשיר בחתונתם, שר לו עברי לידר בטקס הלוויה שלו את השיר "זכיתי לאהוב".
הזוג הצעיר, שגיא ועומר, הכיר בכנס של פיתוח מנהיגות צעירה בישראל. מאז חלפו 6 שנים. זו הייתה אהבה גדולה, עם הצעת נישואין מרגשת וחליפות שכבר היו תלויות לשניים בארון. במעשיו ובגבורתו הרבה, הציל גולן עשרות משפחות.
עומר אוחנה ואתי גולן, בן זוגו ואימו של שגיא, החליטו להילחם על זכותו של עומר להיות מוכר כאלמן צה"ל וכך, אישרה הכנסת, בעקבות אותה דרישה, תיקון היסטורי, שיכיר בבן או בת זוג של נופלים להט"בים כאלמן או אלמנת צה"ל. בכך, עשה שגיא במותו היסטוריה ועומר ואתי מקווים שיוכלו להביא לו ילד. באולפן שר להם שוב עברי לידר את "זכיתי לאהוב" בקול חנוק מהתרגשות.
5 צפייה בגלריה
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל (משמאל) ובן זוגו עומר
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 09:43, 14.12.23