להב שני ימונה לתפקיד המנצח הראשי של התזמורת הפילהרמונית במינכן, כך נודע היום (שבת) בהודעה ששלח לחברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
1 צפייה בגלריה
להב שני
להב שני
להב שני
(צילום: Marco Borggreve)
"חברים יקרים, לאחרונה התפרסמו ידיעות על כך שהתזמורת הפילהרמונית של מינכן הציעה לי להיות המנצח הראשי הבא שלה. אני רוצה לאשר לכם שהפרסומים נכונים", כתב שני בהודעה. "ביום רביעי הקרוב מועצת העיר מינכן תצביע על כך, ולאחר מכן תהיה הכרזה רשמית על המינוי, שייכנס לתוקף בעונת 2026/27. לצערי לא יכולתי לספר לכם על המינוי בשלב מוקדם יותר, משום שהמשא ומתן לא הושלם עד לפני ימים אחדים. רציתי כמובן ליידע אתכם לפני שהדבר מתפרסם באופן רשמי.
"בכוונתי להמשיך בתפקידי כמנצח ראשי בפילהרמונית של רוטרדם עד סוף עונת 25/26 כמתוכנן. לאחר מכן אפרוש מתפקידי שם לאחר שמונה שנים בתפקיד. חשוב לי במיוחד להדגיש שאמשיך בתפקידי בפילהרמונית הישראלית ושאין במינוי הזה פגיעה בקשר בינינו בשום צורה שהיא. הפילהרמונית של מינכן מודעת ושמחה על כך שאנהל את שתי התזמורות במקביל וכבר העלתה מספר רעיונות לשיתופי פעולה בזמן הקרוב. אשמח לספר לכם על כך יותר כשנתראה בארץ. אני מצפה מאוד לראות אתכם בחודש מרץ ואשמח לענות על כל שאלה שהיא כשנתראה. שלכם, להב".
התזמורת הפילהרמונית של מינכן הוקמה בסוף המאה ה-19 בשנת 1893, והיא אחת אחת משלוש התזמורות גדולות במינכן, לצד תזמורת רדיו בוואריה ותזמורת האופרה הממלכתית של בוואריה, והיא בהחלט החשובה שבהן. גוסטב מאהלר, מלחין ומנצח אוסטרי מהחשובים של המאה הקודמת, הלחין שתיים מהסימפוניות הגדולות שלו וביצע אותן בבכורה בניצוחו על התזמורת הזו.
זו תזמורת שידעה גם תקופות שחורות, והיא נסגרה לפעילות בעת מלחמת העולם הראשונה, ושבה לאחר מכן, ובמהלך עליית המפלגה הנאצית הודפסו צלבי קרס על ספרי התווים, בזמן שמינכן הייתה מרכז תנועתה של המפלגה. לאחר המלחמה התזמורת עברה שיקום והקמה מחדש.
עת שני בן ה-34 יסיים את החוזה שלו עם התזמורת הפילהרמונית של רוטרדם, הוא יקבל לידיו את אחת התזמורת הפילהרמונית של מינכן שנחשבת לאחת התזמורות הטובות והחשובות בעולם. הוא ייכנס לנעליו של מנהלה המוזיקלי האחרון של התזמורת, ואלרי גרגייב, שכיהן בתפקיד במשך כשבע שנים, ובעקבות יחסי החברות שלו עם פוטין ואי רצונו לצאת בהצהרות נגד הלחימה בחזית הרוסית - החוזה שלו הגיע לסיומו. שני שהוכיח את עצמו כמנהל מוזיקלי מעולה עם פרשנות רעננה ונוכחות שסוחפת הרבה מאוד קהל צעיר, מצטרף לגלריה מפוארת של מנצחים שכוללת את סרג'יו צ'ליבידקה, ג'יימס לווין, כריסטיאן טילמן, לורין מאזל ועוד רבים.
שני מנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית מאז שנת 2020, במקומו של זובין מהטה שפרש מהתפקיד לאחר שכיהן בו מאז שנת 1969. הוא החל את הקשר שלו עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית כפסנתרן בגיל 16. באוקטובר 2013, מיד לאחר זכייתו בתחרות "מהלר" לניצוח בגרמניה, הזמינה אותו התזמורת לנצח על הופעות פתיחת העונה. מאז הופיע בקביעות עם התזמורת מדי שנה, הן כמנצח והן כפסנתרן.
הוא בנו של המנצח מיכאל שני, ואת לימודי הנגינה שלו בפסנתר החל שני בגיל שש אצל חנה שלגי בקונסרבטוריון גבעתיים. הוא למד בבית הספר התיכון לאומנויות ע"ש תלמה ילין והמשיך את לימודיו בפסנתר אצל פרופ' אריה ורדי בבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב. לאחר מכן, השלים את לימודיו באקדמיה למוזיקה ע"ש הנס אייזלר בברלין, שם השתלם בניצוח אצל פרופ' כריסטיאן אוולד ובפסנתר אצל פרופ' פביו בידיני. באותה העת הודרך על ידי דניאל בארנבוים.