כשנכנסים לסטודיו של נועם בן-משה (39), קשה להבין האם מדובר בסטודיו של אמן או במרתף של רוצח סדרתי. ראשים קטועים, חלקי ידיים ורגליים סגורים בארגזים, בקבוקי דם, דגימות של חניכיים ושיניים נמצאים בכל פינה.
אבל הסירו דאגה מליבכם, בן-משה הוא אמן, בוגר בצלאל, שהחליט לקחת את האמנות שלו צעד אחד קדימה ולהשתלב בעולם האיפור והאפקטים. כיום הוא נחשב לאחד מאמני האיפור הבכירים בתעשייה וברזומה שלו ניתן למצוא סדרות כמו "ארץ נהדרת", "ג'ודה", "שעת נעילה", "מעילה" ו"מלכת היופי של ירושלים". צפו בסיור בסטודיו שלו:
"הדוגמה הכי טובה לאיפור אפקטים שמוכרת פה בארץ זה בעצם 'ארץ נהדרת'", מסביר בן-משה. "לא עבדתי שם הרבה, אבל יצא לי להפוך את אלי פיניש לאל פצ'ינו. מעבר לטלוויזיה, זה גם משמש לסימולטורים של הצבא או המשטרה. נגיד פעם עשיתי אירוע בהדסה עין כרם שהיה צריך לייצר פצועים לרופאים צעירים שהיו צריכים לעבור סימולציות".
"עשיתי את 'מעילה', שם הייתי צריך להפוך את יהודה לוי לעופר מקסימוב", הוא מספר. "לעופר מקסימוב יש סנטר מאוד אופייני לו, אז ממש בניתי ליהודה סנטר עם חור כזה קטן באמצע. לדאנה איבגי בניתי שם בטן הריוניות. כשדאנה שיתפה את זה באינסטגרם שלה זה עשה הרבה רעש. הגדיל לי את העוקבים באינסטגרם".
2 צפייה בגלריה
נועם בן משה
נועם בן משה
נועם בן משה
(צילום: אסף מגל)
אחד הפרויקטים הגדולים והמרגשים עבור בן-משה, היה בסדרה "שעת נעילה", העוסקת בימים הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. כפי שאתם יכולים לדמיין, דם היה שם בשפע ובהתאם לכך העבודה של בן-משה.
"עבדתי בסטודיו איזה שבועיים רק כדי להכין דברים לקראת הצילומים", משחזר בן-משה. "היו שם הרבה פציעות וסדר גודל של 20 ניצבים ביום, ולפעמים גם גופות וחיילים שנפצעים. אבל הדבר הכי גדול שעשיתי שם היה הרגל של אביב אלוש שהתפוצצה מהמוקש. ישבתי בלילות וחיפשתי תמונות של כל מיני חיילים אמריקאים שנפצעו באזורי מלחמה. ממש ישבתי ופיסלתי את הדבר, יצקתי אותו ועשינו טסטים לאביב. ביום הצילום, כשאיפרנו את הדבר עצמו, חיכינו לשקיעה. היה לנו אולי 20 דקות לצלם את כל הסיפור הזה אפילו שזו סצנה מאוד מורכבת. לא ישנתי שבועיים לפני, ובאותו יום לא אכלתי ולא שתיתי. אחרי שראינו איך זה הצטלם במוניטור, כולם היו עם דמעות בעיניים, זה היה כל כך מרגש".
2 צפייה בגלריה
נועם בן משה
נועם בן משה
נועם בן משה
(צילום: אסף מגל)
איך בעצם עושים דבר כזה? איך מרכיבים קטיעת רגל לשחקן? "הרבה פעמים אנחנו צריכים להדביק קטיעות לשחקנים בידיים, ברגליים, והרבה פעמים זו מניפולציות שעובדות על המצלמה. אני בונה מראש את התוספת בצורה שהיא תתחבר לגוף ואז יהיה אפשר להעלים את האיבר המקורי. לדוגמה הרגל ב"שעת נעילה" - בעצם היא הייתה מקופלת, אביב ישב עליה, ואיפה שיש את החיבור של הקיפול, משם התחברה התוספת שאני הרכבתי. כמובן שהמלבישות עזרו לנו עם מכנסיים שהותאמו במיוחד לדבר הזה, הצלם צילם מזווית מיוחדת, והתאורנים דאגו שהאיזורים שחושפים אותנו יהיו חשוכים אז בגדול כל הקונספט הזה הפך למין רמאות כזאת".
אז אמנם מה שרואים על המסך לא בהכרח אמיתי, הדם לא באמת דם והרגל לא באמת נקטעה, אבל בן-משה עושה שיעורי בית מקיפים לפני כל דבר שהוא לוקח על עצמו, עד כדי כך שהוא מתייעץ עם רופאים.
"כשאני צריך לייצר פציעה אז אני חופר את כל האינטרנט, ולפעמים מתייעץ עם חברים שהם חובשים. פעם היה רופא שהייתי מדבר איתו והיה מסביר לי מה קורה אחרי כל פציעה, המטרה היא שזה יראה הכי אותנטי שאפשר".
איך מאפרים פציעה? מה זה דורש? "יש כל מיני אופציות לעשות פציעה, יש כל מיני מדבקות שאפשר להדביק שמכינים אותם מראש או דבקים מסוימים שאפשר לפסל איתם על הפנים וליצור תוספת לעור. דם למשל, הבסיס הוא שמן כמו חומר שנקרא גליצרין או שמן תירס ובגדול מערבבים אותו עם צבע מאכל, וזה הבסיס לכל דם. יש לדם צבעים שונים באזורים שונים בעומקים שונים וזה גם משהו שצריך ללמוד אותו". לכתבה המלאה צפו בווידאו שבתחילת הכתבה.