הבמאי גיא נתיב ממשיך לבסס את מעמדו בעולם הקולנוע הבינלאומי – אחרי שזכה באוסקר הודות לסרטו הקצר "סקין", ולאחר שהציג לא פעם בפסטיבל ברלין ("מבול", "סקין" הארוך ו"גולדה" שלפני פחות משבועיים פתח את פסטיבל ירושלים), הוא מגיע לפסטיבל ונציה ה-80, שייפתח בשלהי החודש הבא (30 באוגוסט) - סרטו החדש "טאטאמי", שאותו ביים יחד עם השחקנית האיראנית הגולה זאר אמיר איברהימי ("עכביש קדוש") יתחרה ב"אוריזונטי", מסגרת יוקרתית ואיכותית, השנייה בחשיבותה בפסטיבל. כך הוכרז היום (ג') במסיבת עיתונאים שנערכה ברומא.
4 צפייה בגלריה
מתוך "טאטאמי"
מתוך "טאטאמי"
מתוך "טאטאמי"
(צילום: Juda Khatia Psuturi)
"טאטאמי" הוא למעשה סרט ראשון שביימו יחד ישראלי ואיראנית. וקרוב לוודאי ששיתוף הפעולה ההיסטורי הזה יעשה הרבה כותרות בעיר התעלות האיטלקית. חשוב לציין שפסטיבל ונציה הוא השני בחשיבתו בהיררכיה של סצנת הקולנוע הבינלאומי. רק פסטיבל קאן ניצב מעליו.
"טאטאמי" הוא מותחן פוליטי, שמתרחש על רקע עולם הג'ודו ומזכיר מאוד את סיפורו של הג'ודוקא האיראני הגולה סעיד מולאי, שהיה אמור לפגוש את הישראלי שגיא מוקי, אך לפי נתיב מבוסס על סיפורן של עשרות ספורטאיות איראניות. באמצע אליפות העולם בג'ודו, המשתתפת האיראנית ליילה (אריאן מנדי) והמאמנת שלה מריאם (אמיר איברהימי), מקבלות אולטימטום מהמשטר האיסלאמי – שלטונות טהרן מורים לליילה לזייף פציעה ולהפסיד כדי לא להתמודד בגמר מול יריבה ישראלית, שמא תסומן כבוגדת המדינה. ליילה עומדת בפני בחירה בלתי אפשרית: האם לציית למשטר האיראני, כפי שהמאמנת שלה מפצירת בה לעשות, או להילחם על הזהב ולסכן את עצמה ומשפחתה. "אני מתרגש מכך שזהו שיתוף הפעולה הראשון של יוצרים ישראלים ואיראנים בסרט בינלאומי ושהתקבלנו לפסטיבל ונציה היוקרתי", אמר נתיב ל-ynet. "זו הגשמת חלום והזדמנות אמיתית לתת במה לקולן של האיראניות, שנלחמות מדי יום במשטר הדיכוי בארצן למען חופש. ליצור יחד עם זאר כבמאית שותפה ועם אלהאם ארפני התסריטאית הייתה חוויה חד פעמית".
ראוי לציין שג'יימי ריי ניומן, רעייתו ושותפתו לעשייה של נתיב, משחקת ב"טאטאמי" וגם נמנית על צוות ההפקה שלו.
יוצר ישראלי נוסף שייטול חלק במהדורה הנוכחית של הפסטיבל ה-80 הוא הדוקומנטריסט והמוזיקאי אדם ויינגרוד - הפרויקט התיעודי שלו "נקודות של אור" יתמודד בתחרות Venice Immersive, שמוקדשת לעולם ה- XR (מציאות מורחבת-מדומה). "נקודות של אור", שאותו הפיקו קובי מזרחי ("הצלילה", "הדרך לאילת") ושון תומאס אוונס הקנדי, מביא את סיפורו של דן ליאני, שאיבד את מאור עיניו במהלך שירותו הצבאי במלחמת לבנון הראשונה. לאחר 25 שנים כעיוור הוא מקבל כמעט באורח פלא את ראייתו מחדש. לראשונה בחייו דן רואה את אשתו וארבעת ילדיו, אלא שהסיפור הזה מקבל תפנית נוספת. "זו ההתנסות הראשונה שלי עם מדיום ה-VR. זה היה תהליך ארוך ולא פשוט והאמת שלא כל כך ציפיתי שיקרה משהו עם הפרויקט הזה, כך שלהתקבל לוונציה זה דבר מרגש מאוד!", אומר ויינגרוד ל-ynet. "אבל הכי משמח ומרגש אותי זה שזכיתי להכיר ולעבוד עם דן ליאני, גיבור הסיפור, עליו גם עשיתי סרט קצר, שהוקרן לאחרונה בפסטיבל ירושלים. את החוויה החדשה שתוצג בוונציה החלטנו לעשות באנגלית, כדי שהסיפור של דן יוכל להיות יותר נגיש לאנשים ברחבי העולם. דן הוא השראה ואני שמח על כך שהסיפור שלו יקבל את החשיפה הזו. אין לי ספק שהוא ייתן כוח ויחזק המון אנשים באשר הם".
4 צפייה בגלריה
מתוך "נקודות של אור"
מתוך "נקודות של אור"
מתוך "נקודות של אור"
(צילום: באדיבות פסטיבל ונציה)
זווית ישראלית נוספת נמצאת במסגרת הצד "אוריזונטי אקסטרה", שם ישתתף "בארץ הקדושים והחוטאים" בכיכובו של ליאם ניסן, שבין מפיקיו נמנה אהוד בלייברג ("ביקור התזמורת", "תמונת הנצחון").
השנה, פסטיבל ונציה היה אמור להיות מושקע, זוהר וחגיגי במיוחד, לאור יום הולדתו ה-80, אבל שביתות התסריטאים והשחקנים בהוליווד יעיבו עליו – השטיחים האדומים יהיו הרבה פחות נוצצים ונטולי אבק כוכבים, וכך גם שאר האירועים. בעקבות השביתה הוחלף סרט הפתיחה המיועד Challengers - סרטו החדש של הבמאי האיטלקי לוקה גואדנינו ("קרא לי בשמך"), שבו מככבים זנדאיה וג'וש אוקונור ("הכתר"), כשהמפיקים החליטו לשלוף אותו, לוותר על השתתפותו ולדחות את יציאתו למסכים לאפריל.
במקומו, הסרט האיטלקי "מפקד", בכיכובו של פיירפרנצ'סקו פבינו ("נוסטלגיה"), אחד הכוכבים הגדולים והאיכותיים של ארץ המגף, ישיק את הפסטיבל. עלילת "מפקד" מתרחש בתחילת מלחמת העולם השנייה ועוקב אחר מפקד צוללת הצי המלכותי האיטלקי, שבזמן ניווט באוקיינוס האטלנטי, הוא נתקל בספינת סוחר חמושה ששטה כשהאור כבוי. הוא יורה בתותחים שלו על הספינה ומטביע אותה. באותו רגע, המפקד מקבל החלטה שנועדה להיכנס להיסטוריה: הוא מציל את 26 האנשים שהיו על סיפונה ומוריד אותם בנמל הבטוח הקרוב ביותר, כפי שנקבע בחוק הימי. כדי לפנות להם מקום על סיפון הצוללת שלו, הוא נאלץ לנווט על פני המים במשך שלושה ימים, גלוי לכוחות האויב וכך הוא מסכן את חייו ואת חיי אנשיו.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מפקד"
מתוך "מפקד"
הסרט הפותח. מתוך "מפקד"
(צילום: באדיבות פסטיבל ונציה)
אלברטו ברברה, המנהל האמנותי של ונציה, הכריז היום שיתר הסרטים ההוליוודיים יגיעו כמתוכנן, אבל הכוכבים שלהם, שחברים בגילדת השחקנים ובכך מחויבים לשביתה, לא יתייצבו. יחד עם זאת, שחקנים שאינם נמנים על הארגון, כן יפציעו בבכורות.
בתחרות הראשית, בקרב על "אריה הזהב", אחד הפרסים הנחשבים בסצנת הקולנוע הבינלאומי, צפוי מאבק לא פשוט בכלל. 23 סרטים משתתפים, כולל "המאסטרו" שביים בראדלי קופר, שגם מככב בתפקיד המנצח והמוזיקאי ליאונרד ברנשטיין ("סיפור הפרברים"), "רוע אינו קיים" של הבמאי היפני ריוסוקה המגוצ'י ("הנהגת של מר יוסקה"), "זיכרון" של מישל פרנקו עם ג'סיקה צ'סטיין, "הרוצח" של דייויד פינצ'ר ("מועדון קרב") ובכיכובו של מייקל פאסבנדר, "פריסילה" של סופיה קופולה ("אבודים בטוקיו") על סיפור היכרותם של פריסילה עם אלביס פרסלי, "דוגמן" של לוק בסון הצרפתי, שמתקמבק לאחר שהתאושש מהאשמות MeToo, "פרארי" של מייקל מאן העמוס בכוכבים (אדם דרייבר, יו ג'קמן, פנלופה קרוז ועוד) וכן "מפקד"' שכאמור פותח את הפסטיבל.
מחוץ לתחרות יוצגו שלושה סרטים שעשויים לעשות כותרות ולעורר ויכוחים - הראשון הוא Coup de chance של וודי אלן. הפסטיבל נקט בצעד שנוי במחלוקת שיגרור קרוב לוודאי לא מעט התנגדות, כששיבץ סרט של היוצר היהודי בן ה-87, שמוקצה ומוחרם במקומות רבים ושחקנים ושחקניות מסרבים לעבוד איתו לאור ההאשמות של בתו המאומצת דילן פארו, שטענה שהוא ניצל אותה מינית כשהייתה בת 7. בסרט משתתפים שחקנים צרפתים. בצרפת יש עדיין כאלה שמעריצים את אלן ומסרבים להצטרף לחרם.
הסרט הבעייתי השני הוא "הארמון" של רומן פולנסקי. עוד יוצר יהודי שסופג חרם בשל פרשת אונס שבה היה מעורב בשנות ה-70. הסרט השלישי הוא The Wonderful Story of Henry Sugar, יצירה קצרה של במאי הפולחן ווס אנדרסון ("אסטרואיד סיטי", "מלון גרנד בודפשט"), המסתמכת על ספריו של רואלד דאל, אנטישמי, אנטי ישראלי ופרו-נאצי, שהיה ידוע בהתבטאויות המקוממות שלו.
4 צפייה בגלריה
מתוך Society of the Snow
מתוך Society of the Snow
מתוך Society of the Snow
(צילום: באדיבות פסטיבל ונציה)
בראש חבר השופטים יעמוד הבמאי זוכה האוסקר דמיאן שאזל, החתום על הצלחות כמו "ויפלאש" ו"לה לה לנד" ולאחרונה ביים את "בבילון". לצידו ישפטו בין היתר הבמאית ג'יין קמפיון ("הפסנתר", "כוחו של הכלב"), גם היא זוכת אוסקר, הבמאי מרטין מקדונה ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", "רוחות אינישרין") וכן השחקן הפלסטיני יליד ישראל סאלח בכרי, שפרץ ב"ביקור התזמורת" ומרבה מאז להופיע בהפקות בינלאומיות. מ-2013 הוא מסרב להופיע בהצגות ובסרטים ישראלים, כ"מחאה נגד הפאשיזם המתעצם בישראל".
סרט הנעילה יהיה Society of the Snow – דרמה תוצרת נטפליקס, שאותה ביים הספרדי חואן אנטוניו ביונה, הזכור מסרט האימה "בית היתומים", מ"הבלתי האפשרי" ומלהיט הענק "עולם היורה: נפילת הממלכה". סרטו החדש משחזר פרשה מטלטלת ומצמררת, שכבר הונצחה בספרים ובסרטים – סיפור הישרדותם של 16 נוסעי טיסה 571, שמטוסם התרסק בהרי האנדים ב-1972. הם שרדו 72 יום בתנאים קשים של קור מקפיא, מחסור באוכל ועזרה רפואית ונאלצו להתמודד עם מפולות שלגים. השורדים נאלצו לאכול את הבשר של הנוסעים שנהרגו בהתרסקות. האירוע המוכר גם בכינוי "הנס באנדים" סופר בין היתר בספר "לחיות" ובסרט שהתבסס עליו.