הפסנתרן והמלחין מוריס אל מדיוני, שנפטר השבוע בגיל 95, לא למד מעולם מוזיקה באופן מקצועי. כשהיה בן תשע גילה בביתו פסנתר משומש שאחיו קנה בשוק, והחל ללמד את עצמו לנגן עליו.
1 צפייה בגלריה
yk13857841
yk13857841
מוריס אל מדיוני
(צילום: אסף פרידמן)
אל מדיוני נולד בעיר החוף אוראן שבאלג'יריה, שהייתה אז בשליטת צרפת. כשהיה נער, בזמן מלחמת העולם השנייה, הוא ספג ולמד את צלילי הסלסלה, הג'אז והבוגי מהחיילים האמריקאים ששהו באלג'יריה, ובהמשך הצטרף להרכבים מקומיים שניגנו מוזיקת ראי. שם הוא החל לשלב את המקצבים החדשים שלמד עם המוזיקה הצפון אפריקאית שהכיר, ויצר מודל ייחודי ויוצא דופן.
בשנות ה-90, כחלק מפריחת מוזיקת העולם, הפך אל מדיוני למוזיקאי מוכר ומוערך בצרפת ואף הוציא כמה אלבומים.
במשך שנים רבות נדד אל מדיוני על קו ישראל-צרפת. הוא עלה לראשונה ארצה ב-1962, התיישב באשדוד וניגן בלהקה של ג’ו עמר, אך עקב קשיי קליטה עזב לצרפת. לצד הנגינה הוא התפרנס גם בעבודה כחייט. בשנות ה-70, במרסיי, הוא ניגן לצד הזמרים ששרו במסורת הצפון-אפריקאית.
ב-2011 חזר לחיות בישראל והתגורר בנתניה. כאן שיתף פעולה בין היתר עם דויד ברוזה, עמיר בניון, נטע אלקיים, גלית גיאת, ועם פסנתרן הג'אז עמרי מור.
על אף זאת, בישראל המוזיקה של אל מדיוני לא זכתה ליחס דומה לזה שקיבלה בצרפת. הפסנתרן המחונן, שנגינתו הייחודית הושוותה לא פעם לפריטה על עוד, ביקש כמה פעמים להופיע בפסטיבל הפסנתר, וסורב. רק לאחר שקובי אוז, סולן להקת טיפקס, פרסם עצומה ברשת בנושא - העוול תוקן.
למרות שסבל בעבר מגידול בריאתו, המשיך אל מדיוני להופיע גם בגיל 90. השבוע הוא הלך לעולמו.
פורסם לראשונה: 00:00, 27.03.24