תחום המחקר שלי הוא תיאוריה כלכלית ותורת המשחקים. בנערותי, הרביתי בקריאה של ספרי מדע בדיוני. באחד הספרים האלו, אייזק אסימוב הציג תיאוריה של "פסיכו-היסטוריה", שהתבססה על הרעיון שאכן קשה לנבא את ההתנהגות של פרטים יחידים, אבל התנהגות של ציבור גדול של אנשים ניתנת לחיזוי באמצעות מודלים מתמטיים. הרעיון שהיה ועודנו פנטזיה מוחלטת ריתק אותי. עיסוק בתיאוריה כלכלית ותורת המשחקים הם עבורי ההמשך הטבעי למה שעניין אותי אז. העיסוק במודלים מתמטיים מאפשר מצד אחד עיסוק במתמטיקה, שאהוב עלי בזכות עצמו, ומצד שני מעודד מחשבה על מה שקורה בעולם, גם אם בצורה מסוגננת ורדוקטיבית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות אני מתעניין בנושא של ״תקשורת אסטרטגית״ או ״שכנוע בייסיאני״, שנקרא כך על שמו של הכומר והסטטיסטיקאי האנגלי בן המאה ה-18 תומאס בייס, שניסה לברר בצורה מתמטית, במקרה בו קרה נס, מהו הסיכוי שאלוהים אכן קיים.
כדי להבין במה מדובר, דמיינו את הסיטואציה הבאה. נהגת מצאה מקום חנייה לא חוקי לאחר חיפוש מתסכל. היא צריכה את החנייה לחצי שעה בלבד ומתלבטת אם לחנות באופן לא חוקי או לא. נניח שהנהגת לחוצה ומוכנה לחנות באופן לא חוקי אם היא מעריכה שהסיכוי שתחטוף דו״ח קטן משליש. נניח שמספר הפקחים המועסקים בעירייה הוא כזה שבכל חצי שעה נתונה, ההסתברות שפקח יבקר בנקודה כלשהי היא רבע. רבע קטן משליש, לכן ללא התערבות נוספת, הנהגת תחנה באופן לא חוקי.
נניח שהעירייה מנטרת את מיקומי הפקחים באמצעות GPS ויכולה להציג את מיקומי הפקחים לציבור. על פניו, נראה ששיתוף מידע כזה לא יכול לעזור לעירייה להפחית את היקף החנייה הלא חוקית, אבל רגע נוסף של מחשבה מגלה שגילוי של מידע כזה ירתיע את אותם הנהגים שבמקרה נמצאים ליד אחד הפקחים. מכיוון שפקח נמצא בסביבתה של הנהגת בהסתברות רבע, גילוי מקום הפקחים יקטין את שיעור החנייה הלא חוקית ברבע.
2 צפייה בגלריה
פרופ' צביקה נאמן
פרופ' צביקה נאמן
פרופ' צביקה נאמן
(צילום: גיל פישביין)
העירייה יכולה אף להוסיף ולהקטין את שיעור החנייה הלא חוקית על ידי שימוש במדיניות הגילוי הבאה. כאשר יש פקח בסביבה, העירייה תדווח ״יש סיכוי גבוה לדו״ח על חנייה לא חוקית במקום״. כאשר אין פקח בסביבה, העירייה בכל זאת תדווח ש״יש סיכוי גבוה לדו״ח בהסתברות שני שלישים" ותדווח ש״אין סיכוי גבוה לדו״ח״ בהסתברות המשלימה, שליש. נהגת שמתעדכנת שהסיכוי לדו״ח אינו גבוה, תחנה כמובן באופן לא חוקי מכיוון שהיא מבינה היטב שדיווח כזה נשלח רק כאשר אין פקח בסביבה. אבל נהגת שמתעדכנת שהסיכוי לדו״ח הוא גבוה תחשב ותמצא שההסתברות (המותנה) שיש פקח בסביבה בהינתן הדיווח היא בדיוק שליש, מכיוון שהדיווח נשלח בהסתברות שלושה רבעים (רבע ועוד שלושה רבעים כפול שני שלישים, שהם חצי) וברבע מהמקרים אכן יש פקח בסביבה. מכיוון שהדיווח שהסיכוי לדו״ח הוא גבוה נשלח בהסתברות שלושה רבעים, מדיניות דיווח כזאת תוריד את שיעור החנייה הלא חוקית בשלושה רבעים!
זוהי כמובן רק דוגמה. אפשר להחליף חנייה לא חוקית בהעלמת מס, באי עטיית מסיכה, או בכל התנהגות אחרת שברצוננו להרתיע. האתגר הוא לפתח את הרעיון ולמצוא לו שימושים מעשיים. באופן כללי יותר, במחקרי אני מנסה למצוא הפשטה מתמטית של מצבים שיש להם גם נופך מציאותי וגם נופך מעניין של תורת המשחקים . זוהי מהות המחקר בתיאוריה כלכלית.
פרופ' צביקה נאמן, בית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס, אוניברסיטת תל אביב
חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי ב-ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נערך בסיוע פרופ' ליאת קוזמא ופרופ' אבי שרודר מהאקדמיה הצעירה הישראלית.