הלימוד והכוח לפענח דברים שעדיין לא מובנים הם המנוע והדלק שמבעירים אצלי את אש המחקר. בתחום האופטיקה, אנחנו כל הזמן מתקדמים. המצלמות משתפרות ואיתן ניתן לראות דברים שפעם אפילו לא יכולנו לדמיין. פיתוח מערכות אופטיות מתקדמות, שניתן להיעזר בהן על מנת לראות פרטים בתוך גוף האדם, כמו גם לסייע לאתר מכשולים על גבי הקרקע, בים ובאוויר, לקדם את עולם התקשורת ובעיקר לעשות אותה בטוחה ואמינה, זו זכות, וחובה למי שיכול לקחת בכך חלק. עבורי, השילוב של סקרנות מדעית לצד שילוב יישומי-מעשי הוא המפתח. תחום המחקר שלי הוא אלקטרואופטיקה, שכולל שילובים של הנדסה ואופטיקה.
2 צפייה בגלריה
שערים לוגיים
שערים לוגיים
שערים לוגיים
(איור: באדיבות פרופ' דרור פיקסלר)
היום אני מפתח מחשבים ביולוגיים, כלומר מערכות שמתפקדות כמו מחשב, אבל נמצאת בתוך גוף האדם. המערכות הללו מזהות מחלות ופועלת לטפל בהן. אחרי השתלת ברך, לדוגמה, נוצרים פעמים רבות זיהומים הגורמים כאבים למושתל. המחשב שאני מפתח מזהה את הזיהום ומשחרר תרופה כאשר יש צורך בכך, ללא מעורבות הרופא או כל גורם חיצוני אחר.
על מנת לממש זאת, יש צורך לבצע שורה של פעולות מתמטיות ולוגיות. התמונה מציגה שער לוגי כפי שקיים בכל מחשב מוכר, אבל במקרה שלנו - השער הוא ביולוגי. הוא כולל חלקיק קטן מאוד עשוי זהב (ננו-חלקיק: חלקיק בגודל של אלפית המיליונית של המטר), שאליו מוצמדים חומרים, שיכולים לפלוט אור בתנאים מסוימים, ותרופות. תנאים שונים גורמים לשער להיצבע בצבעים שונים לפעול על פי הנדרש. לעבודה הזו יש פוטנציאל יישומי רב ומטרתי להפוך אותה ממה שהצלחתי לבנות עד כה (מחשב המסוגל לעשות פעולות בסיסיות בלבד) בתוך שנים ספורות למערכת שלמה בתחומי הסרטן ומחלות לב.
2 צפייה בגלריה
פרופ' דרור פיקסלר
פרופ' דרור פיקסלר
פרופ' דרור פיקסלר
(צילום: באדיבות פרופ' דרור פיקסלר)
היום אני חוקר ומרצה במסלול אלקטרואופטיקה שבפקולטה להנדסה, ובמכון לננו טכנולוגיה וחומרים מתקדמים, עם רגל בעולם ההיי-טק העולמי - המקום האידיאלי לשילוב מחקר טהור עם יישומים מעשיים. השילוב הזה נותן את תחושת הסיפוק והמיצוי העצמי.
אני מאמין שמעבר להתמקצעות וההתמדה בתחום המחקר שלך, כפי שעולם המדע בכלל והאקדמיה בפרט דורשים, חייבים להשאיר את הראש פתוח לדברים אחרים. לי היה חשוב בכל דרכי האקדמית, שלא להזניח תחומי עניין, מחקר ומהות אחרים. מעבר לפעילות המחקרית (בבר אילן) והמימוש הטכנולוגי (בחברת FirstPoint) אני גם חוקר ומהדיר את פירוש הרמב"ם למשנה ועוסק בשילוב הטכנולוגיה המודרנית בעולם ההלכה האורתודוקסי. בהחלט ייתכן שהדברים באו על חשבון המדע, אך לי נראה כי שילוב נכון של עקרונות תורם לכל תחום ולא גורע ממנו.
חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי ב-ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נערך בסיוע פרופ' ליאת קוזמא ופרופ' אבי שרודר מהאקדמיה הצעירה הישראלית.