אחד האתגרים החשובים ביבשת אפריקה הוא הנגשת שירותים מתקדמים למקומות מבודדים. כאן נכנסת לתמונה חברת "חלל תקשורת" הישראלית, שבין היתר באמצעות הלוויין עמוס 17, ששוגר לחלל לפני כשנה וחצי, מספקת שירותים מתקדמים בתחום הרפואה, החינוך, ביטחון הפנים התקשורת ועוד. אותם שירותים, שלא היו נגישים באזורים רבים באפריקה, מסייעים מאוד לתושבים.
ביום חמישי האחרון התקיים כנס Communication Africa 2021, ביוזמת חברת IMPROVATE המחברת בין חברות טכנולוגיה וחדשנות ישראלית לממשלות, בשיתוף "חלל תקשורת". זאת, במטרה לחשוף מדינות ביבשת אפריקה ליכולות של עמוס 17, הלוויין המכסה את אפריקה.
5 צפייה בגלריה
המרפאה במוזמביק
המרפאה במוזמביק
המרפאה במוזמביק
(צילום: תמיר שר)

חלקים גדולים באפריקה עדיין לא מחוברים לשירותי לוויין, וחיבור כזה יכול להאיץ את הפיתוח המדינתי ולשפר דרמטית את השירות לאזרחים בכל תחומי החיים. בכנס דיברו נציגים ובהם שרים ממאלי, סיירה לאון, טנזניה ודרום סודן על השירותים שהם מקבלים בסיוע הלוויין הישראלי. בכנס השתתף גם ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, המשמש בין היתר כיועץ לחדשנות למדינות באפריקה.
בפתח הכנס הציג מנכ"ל "חלל תקשורת", דן זיצ'ק, את השירותים שהחברה מעניקה ללקוחות שלה ביבשת אפריקה, הכוללים גם הקמת מרפאה במוזמביק. בריאיון ל-ynet אחרי הכנס, אמר זיצ'ק: "המטרה שלנו היא לבוא ולנתח את המצב באפריקה. יש שם אתגרים מרכזיים - חוסר בתשתיות, גם תקשורת וגם חשמל, וגם מימון. הדברים האלה מקשים על ההתפתחות. אנחנו מציעים פלטפורמה גמישה - אפליקציה ללקוחות קצה, ממומנת על ידי הממשלה". הוא סיפר על מרכזי תקשורת, המופעלים באמצעות אנרגיה סולארית, שבהם ניתן לקבל שירותים במקומות מבודדים באפריקה - שפועלים בעזרת הלוויין הישראלי.
הוא דיבר על הסיוע גם בתחום הרפואה. "יש אזורים שלא יודעים בכלל שיש קורונה, אצלם זה לא בתודעה. היכולת לתקשר ולהתחבר הופכת משמעותית", אמר מנכ"ל "חלל תקשורת". לדבריו, השירותים הרפואיים הנגישים שמסופקים באמצעות הלוויין מייתרים את הצורך של התושבים באזורים הכפריים לנסוע שעות לערים. בנוסף לכך, יורד העומס במרפאות בערים.
5 צפייה בגלריה
דן זיצ'ק, מנכ"ל "חלל תקשורת"
דן זיצ'ק, מנכ"ל "חלל תקשורת"
דן זיצ'ק, מנכ"ל "חלל תקשורת"
(צילום: "חלל תקשורת")
זיצ'ק הוסיף כי השירותים שמעניקה החברה הישראלית ללקוחות באפריקה הופכים לנגישים יותר. "המחיר לאינטרנט יורד. בונים את המרכזים כך שהם לא יצרכו יותר מדי חשמל – ואז זה מתבסס על אנרגיה סולארית. כעת יש חיבור של טכנולוגיה שבעבר היה קשה ליישם".
על המרפאה שהקימה החברה במוזמביק אמר: "את המרפאה הקמנו כדמו. רצינו להראות שזה אפשרי, וזה מנגיש. המרפאה הזו גרמה לשינוי דרמטי בתחום".
מנכ"ל "חלל תקשורת" דיבר גם על היתרונות של החברה ושל עמוס 17 בשוק האפריקני. "אנחנו גמישים – לאחרים לוקח הרבה זמן", הוא אמר. "אנחנו נותנים מענה מהיר. כשהשוק הופך לתחרותי – אנחנו עונים מהר וזה יוצר שקט". לדבריו, "באפריקה יש גידול בדרישה לרוחב פס – זה הולך לסיבים אופטיים וגם ללוויין, שנותן קיבולות מאוד גדולות. היתרון שיש לנו הוא רוחבי הפס הגדולים. לוויינים קודמים היו יכולים לתמוך ב-150 מגה, שלנו בג'יגה".
על הכנס עצמו, אמר זיצ'ק: "הכנס נערך בפעם ראשונה באופן וירטואלי. הוא פנה לכל הממשלות באפריקה ואיפשר להן להיות שותפות, למנף את המגבלות שנוצרו". הוא הוסיף שלחברה קטנה קל יותר להגיב ולהבין את השוק, לעומת חברות ענק מהעולם. יתרון נוסף הוא, לדברי זיצ'ק, הוא העובדה שישראל היא מדינת היי-טק. "תקשורת היא דרך ללמוד ולקבל טיפול רפואי. לחבר בין האזורים הכפריים לעירוניים" הוא סיכם.
5 צפייה בגלריה
מתכנסים ב"מתנ"ס מידע"
מתכנסים ב"מתנ"ס מידע"
מתכנסים ב"מתנ"ס מידע"
(צילום: תמיר שר)

בלייר: "צריך שהטכנולוגיה תעבוד לטובת האנשים"

בכנס אמר טוני בלייר, שכיהן גם כשליח הקוורטט למזרח התיכון, כי "אם רוצים שגלובליזציה תעבוד, צריך שהטכנולוגיה תעבוד לטובת האנשים".
בלייר הוסיף: "האתגר המרכזי של אפריקה הוא ריבוי האוכלוסייה הגדול בעולם. אפריקה מתמודדת עם בעיות של פיתוח, עוני ועוד. אם הממשל עובד ביושר למען האזרחים – הוא יצליח. אפריקה חשובה גם לעולם. אני אופטימי. אם משווים את אפריקה היום למצב שהיה לפני 25 שנה, היא התקדמה והתפתחה רבות. חברות חכמות משקיעות באפריקה".
5 צפייה בגלריה
טוני בלייר
טוני בלייר
טוני בלייר
(צילום: EPA)
על תחום תקשורת באמצעות לוויין, אמר בלייר: "תקשורת לוויינית באפריקה הוא אחד האתגרים שיש קהילות מבודדות, לפעמים כאלו שנמצאים מאות קילומטרים ממקומות עירוניים. כלומר, קשה להביא חשמל לאותם מקומות. כאן הטכנולוגיה מגיעה לטובתנו והרבה כפרים באפריקה משתמשים בחשמל ירוק ותקשורת לוויינים מאוד עוזרת להם. זה מרגש מאוד. תהיה התעניינות גדולה באפריקה בתחום הטכנולוגי הזה".
בכנס נכחו גם נציגים ממדינות באפריקה, רובם שיבחו את "חלל תקשורת" והשירותים שהיא נותנת, וחלקם פירטו כיצד מתבטאת העזרה. מנכ"ל רשות התקשורת בדרום סודן, אדוק גאי, אמר: "דרום סודן היא דוגמה קלאסית איך תקשורת לוויינית יכולה לסייע לה. זו התחלה חדשה ואנחנו בקשר עם 'חלל תקשורת'. אנחנו רוצים להיות חלק מהקהילה הבינלאומית, במיוחד בתחום הבריאות. יש חלקים בארצנו שעדיין לא שמעו על הקורונה. אתם מבינים באילו בעיות אנחנו נתקלים. כמדינה שמתאוששת ממלחמה, אנחנו משתמשים במידע מלוויינים למטרות שלום".
5 צפייה בגלריה
בדיקה לאישה הרבה, המעוברת דרך הלוויין
בדיקה לאישה הרבה, המעוברת דרך הלוויין
בדיקה לאישה הרה, המעוברת דרך הלוויין
(צילום: תמיר שר)
שגריר טנזניה בישראל, ג'וב ד. מאסינה, הוסיף: "באפריקה אנחנו סובלים מבעיות של אינטרנט. העלות של שירותי הלוויינים היא גבוהה. המדינה שלנו בשטח גדולה בהרבה מישראל והצפיפות קטנה בהרבה – אז צריך להגיע לאזורים מרוחקים".
בינתיים ב"חלל תקשורת" חושבים על הדור הבא של לווייני התקשורת ומחפשים יעדים נוספים ברחבי העולם. בעשור הקרוב יוחלפו הלוויינים עמוס 3 ועמוס 4 הוותיקים בלוויינים חדשים, ובחברה הישראלית שוקלים באילו סוגי לוויינים לבחור - על מנת לספק שירותים מתקדמים יותר ללקוחות הנוכחיים וגם ללקוחות עתידיים.