בשיתוף תאגיד מִחְזוּר האריזות תמיר
תסתכלו סביבכם - כמה פסולת אתם רואים על הרצפה, כמה פחים יש באזור ובאיזה צבעים, והאם אתם יודעים מה הפסולת הייעודית לכל פח? כל אחד ואחת מאיתנו מייצר כ-1.7 ק"ג של פסולת ביום, זה מצטבר ל-51 ק"ג פסולת בחודש ו-612 ק"ג פסולת בשנה. למעשה, מדי שנה כמות הפסולת בישראל גדלה ב-5-3 אחוזים.
לאן "נעלמת" כל הפסולת הזו? עד לפני כעשור הפתרון הנפוץ לבעיית הפסולת בארץ היה הטמנת פסולת, שפירושה השלכתה באזור מסוים בערמות שיוצרות הררי פסולת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ההטמנה שימשה פתרון כלכלי לצורך להיפטר מהפסולת, מכיוון שלא הייתה כרוכה בעלויות גבוהות או בלוגיסטיקה מורכבת; דרוש רק שטח פנוי שבו ניתן להשליך את הפסולת ללא טיפול מיוחד. אבל להטמנה הזו היו השלכות על הסביבה - הררי הפסולת פולטים לאוויר גזים מסוכנים ומזהמים את מי התהום ואת הקרקע. בנוסף לכך, עצם קיומם תופס שטח גדול של קרקע, והקרקע היא משאב מוגבל.
במהלך השנים נחקקו מספר חוקים שמטרתם טיפול בפסולת. בשנת 1984 נחקק חוק שמירת הניקיון שאומר כי "לא ישליך אדם פסולת (...) ברשות הרבים או מרשות הרבים לרשות היחיד, ולא ילכלך את רשות הרבים".
בשנת 1993, כעשור לאחר מכן, נחקק חוק המִחְזוּר הקובע כי על רשות מקומית "להקצות בתחומה מקומות להקמת מרכזי מחזור ולהתקין (…) מתקני מחזור ומכלים ייעודיים".
בשנת 2007 חוק שמירת הניקיון סעיף המחייב את היטל ההטמנה, מס המוטל על מפעלים ורשויות במטרה לייקר את ההטמנה ולגרום להם להעדיף את חלופת המִחְזוּר.
בשנת 2011 נחקק החוק להסדרת הטיפול באריזות, חוק סביבתי שמטרתו צמצום פסולת אריזות, מניעת הטמנתה ועידוד שימוש חוזר באריזות.
2 צפייה בגלריה
פח כתום למחזור אריזות
פח כתום למחזור אריזות
פח כתום למחזור אריזות
(צילום: באדיבות תאגיד מחזור אריזות תמיר)

בדקו את עצמכם: מה משליכים לאיזה פח?

הטיפול באריזות מתחיל אצלנו, האנשים הפרטיים בתוך ביתנו, והוא חשוב לאין ערוך. הפרדת הפסולת חיונית להפחתת הררי הפסולת שמועברים להטמנה, מכיוון שככל שנמיין ונפריד מרכיבי פסולת שונים, כך אפשר יהיה להעבירם למפעלי מִחְזוּר ייעודיים שיטפלו בהם באופן המתאים וייצרו מהם מוצרים חדשים או יפיקו באמצעותם אנרגיה.
ברשויות המקומיות ברחבי הארץ מוצבים פחים ייעודיים בצבעים שונים. כל אחד מהם מיועד לקלוט פסולת מסוג אחר, וזו מועברת אחר כך למפעל המִחְזוּר.
בואו לקבוע איתנו את שיא ממחזרי האריזות בישראל - ממחזרים? מתחילים למחזר? לכבוד יום המחזור 2020, תאגיד מחזור האריזות תמיר קורא לכם להצטרף בלחיצת כפתור וליצור יחד שינוי גדול. גם אני ממחזר/ת>>
בשיתוף תאגיד מִחְזוּר האריזות תמיר