מדענים הודיעו בסוף השבוע כי הם גילו תת מין של זיקית, שעשויה להיות הזוחל הקטן ביותר בכדור הארץ. החוקרים מצאו במדגסקר שתי זקיות, זכר ונקבה, שאורכן פחות מ-3 ס"מ.

מכון מחקר במינכן, שחוקר את הזיקיות הקטנות, הודיע שאורכו של הזכר, שזכה לכינוי ננו-זיקית, הוא 1.35 ס"מ בלבד - מה שהופך אותו למין הקטן ביותר בקרב 11,500 מינים ידועים של זוחלים. האורך שלו, כולל הזנב, מגיע ל-2.2 ס"מ.
במכון המחקר הוסיפו כי הנקבה גדולה בהרבה ואורכה 2.9 ס"מ. החוקרים הוסיפו כי למרות מאמץ רב מאוד שהשקיעו הם לא הצליחו למצוא ננו-זיקיות נוספות באזור.
2 צפייה בגלריה
נמצאות שתי סיגיות מתת המין
נמצאות שתי סיגיות מתת המין
נמצאות שתי סיגיות מתת המין
(צילום: AFP)
לדברי החוקרים, מדובר בקרובים של הזיקוניות הננסיות (Brookesia micra) שהתגלו גם הן באי מדגסקר בשנת 2012. אורכן של אותן זיקיות הוא בין 1.6 ל-3 ס"מ.
המדענים משערים כי בית הגידול של הזיקיות הוא קטן, כמו במקרה של תת מינים דומים.
2 צפייה בגלריה
1.35 ס"מ בלי הזנב
1.35 ס"מ בלי הזנב
1.35 ס"מ בלי הזנב
(צילום: AFP)



"בית הגידול של הננו-זיקית היה מיועד לבירוא יערות, אך האזור הושם לאחרונה תחת הגנה, כך שהמין ישרוד", אמר אוליבר הוליצ'ק, מדען במרכז להיסטוריה של הטבע בהמבורג.
במדגסקר ישנם מינים נוספים של זיקיות קטנטנות המתחרות על התואר הזיקית הקטנה ביותר בעולם, ביניהן זיקיות חוטמניות המגיעות לאורך של 18 מ"מ. אך המימדים הזעירים של הזוחלים לא מבטיחים להם סיכוי הישרדות גדולים יותר.