היום (א') נפתחת השנה האקדמית במוסדות להשכלה גבוהה ורבבות לומדים חדשים יצטרפו לראשונה מהיום הראשון בלמידה מקוונת. שנה ראשונה במתכונת מקוונת מלאה ומאתגרת, במיוחד עבור הסטודנטים, אך לא פחות עבור המרצים. להלן מספר טיפים שיהפכו את השיעור המקוון לטוב יותר, ושיפעילו ויחברו את הסטודנטים יחד. הטיפים חשובים לכל הרצאה בכל שנה, אך חשובים במיוחד למרצים בשנה ראשונה.
1. רושם ראשוני. הסטודנט אמנם הגיע ללמוד את החומר, אך הוא סקרן גם לגבי המרצה. אל תתחילו בשיתוף מסך ותסתתרו בחלונית קטנה. את השיעורים, ובמיוחד את שיעורי השנה הראשונה, תתחילו במסך מצלמה מלא. תדברו עם הסטודנטים, תספרו על עצמכם, על הקורס, תשקפו שגם לכם מדובר בחוויה יוצאת דופן לקבל את שנה א' במרחב הווירטואלי. תזכרו, גם אם אינכם רואים אותם, הם שם.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

2. תפעילו את הסטודנטים! הוראה מקוונת עלולה להפוך את הלומד לפסיבי ובמיוחד גדולה הבעיה עבור תלמידי השנה הראשונה. הפתרון טמון בשיטה עצמה. הוראה מקוונת, וליתר דיוק הוראה מקוונת סינכרונית, מאפשרת להפעיל מגוון כלים טכנולוגיים: סקרים, צ'אט, Padlet, Mentimeter ועוד. לכולם מכנה משותף: הם יהפכו את הסטודנטים לפעילים יותר ואת השיעור שלכם לטוב יותר. תבחרו את הכלים בהתאם לסוג הקורס ולטעם האישי שלכם ותופתעו, זה יעשה את הקורס שלכם טוב יותר. עד כמה טוב? כשתחזרו להוראה פרונטלית מסורתית תתעקשו לשלב אותם.
3. תנהלו את השיעור. בדגש על תנהלו. המעבר החד למרחב הדיגיטלי, במיוחד עבור סטודנטים חדשים, מצריך הגדרת כללים ברורה. סכנה בדמות התערבויות חוזרות ונשנות מצד סטודנטים בודדים תקשה עליכם להעביר שיעור כהלכה ותתסכל את שאר הכיתה. תגדירו זמנים מסודרים לשאלות ואל תסחפו לדיונים פרטיים כך השואלים יבואו על סיפוקם והשיעור יתנהל כסדרו.
4. הצ'אט כברכה. מחד בלתי אפשרי להעביר שיעור תוך מבט בלתי פוסק בזרם הודעות נכנסות, מאידך התעלמות מהצ'אט יוצרת תסכול אצל הלומדים. המפתח הוא תאום ציפיות. בתחילת הקורס תודיעו שתתייחסו לכל השאלות בצ'אט רק בזמנים מוגדרים. לעומת זאת, תעודדו את הסטודנטים לכתוב בצ'אט בכל זמן. ולא פחות, תעודדו אותם לענות אחד לשני. כך תרוויחו כיתה פעילה ומעורבת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

5. הזדמנות שבחדרים. את ההזדמנות שבחדרים (Breakout Rooms) תזהו ברגע החזרה לחדר המפגש הראשי. המצלמות הדלוקות של מרבית המשתתפים תהווה הזדמנות נדירה להביט בפנים שמאחורי הריבועים השחורים. הסטודנטים כמהים לקשר, לשיתוף פעולה וסתם להכיר. במיוחד חשוב השימוש בשנה ראשונה. יש להתאים את המשימה לאופי הפעילות: לחדרים תוציאו את הסטודנטים עם משימה שבבסיסה סיעור מוחות ולא חשיבה או חישוב טכניים. כך אתם והסטודנטים תפיקו את המרב מהשימוש בחדרים.
6. הפסקה אסטרטגית. שעה וחצי זה המון זמן במפגש מקוון ומצלמה כבויה מאפשרת יציאה להתרעננות בכל זמן. וכשהקפה קורא, גם השיעור המרתק ביותר מפסיד. אם אתם שונאים להפסיד, תגדירו מראש שבכל שיעור, לאחר 40 דקות מתחילת השיעור תקיימו הפסקה של מספר דקות. כך הסטודנטים יתזמנו את הפסקת ההתרעננות יחד אתכם. ביננו, גם אתם צריכים את זה.
ד"ר יוסי בן-ציון משמש כסגן ראש המחלקה ויועץ לסטודנטים לפיסיקה באוניברסיטת בר-אילן.
ד"ר בן -ציון יצר קורס מבוא לפיסיקה מתוקשב מלא (MOOC) במסגרת "קמפוס" – המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית. הקורס נפתח היום בשפה העברית, הערבית והאנגלית, ניתן ללמידה בחינם ולא מצריך כל ידע מוקדם.