נפתח עם מחקר חדש שמגלה: תאומים זהים אינם זהים. טוב, הם זהים – אבל הם לא שיבוט מושלם כפי שאנחנו נוהגים לחשוב.
מדענים באיסלנד ריצפו DNA של 387 זוגות תאומים זהים ובני המשפחה שלהם. הדבר איפשר להם למצוא "מוטציות", כלומר שינוי ברצף ה-DNA שמשפיע על תכונות פיזיות או רגישות למחלות. זה קורה כאשר התא מתחלק ונוצרת "שגיאה" בשכפול ה-DNA.
3 צפייה בגלריה
תאומים זהים לא זהים? הלם
תאומים זהים לא זהים? הלם
תאומים זהים לא זהים? הלם
(צילום: shutterstock)

בעבר, חוקרים האמינו שההבדלים בין תאומים זהים קשורים בעיקר לגורמים סביבתיים, לדוגמה אם הם הופרדו וגדלו בסביבה שונה. אך המחקר החדש זיהה כי ב-15% מהתאומים הזהים, לתאום אחד היה מספר מוטציות גבוה משמעותי מהתאום השני.
אז חדשות טובות לתאומים הזהים באשר הם – אתם מיוחדים, גם זה משהו.
ועכשיו אל הלִבְנָתָן, שהוא מין של לווייתן שחי באזור הארקטי ובולט לנו בעין בגלל צורת ראשו הייחודית, הקולות שהוא משמיע והצבע הלבן לבן שלו.
3 צפייה בגלריה
לִבְנָתָן
לִבְנָתָן
לִבְנָתָן
(צילום: מתוך אתר האינטרנט - MYSTIC AQUARIUM)
בימים אלה הוא עלה לכותרות בארה"ב, לאחר שאקווריום בקונטיקט ביקש לרכוש חמישה לבנתנים כאלו למטרות מחקר, ונתקל בהתנגדות עזה של ארגון מקומי לזכויות בעלי חיים.
אותו ארגון פנה לבית המשפט וביקש לבטל את ההעברה בטענה שהלווייתנים ייפגעו מהנסיעה וגם מהניתוק ממינים אחרים. החוקרים טוענים מנגד שהם יערכו מחקרים לא פולשניים שדווקא חיוניים להגדלת אוכלוסיית הלווייתנים, שנמצא בסכנת הכחדה. בינתיים, בית המשפט קיבל חלק מטענות העותרים ודחה את העברת הלבנתנים לפחות עד סוף מרץ.
3 צפייה בגלריה
מראה מוזר בשלג
מראה מוזר בשלג
מראה מוזר בשלג
(צילום: רויטרס)

ונסיים עם סופת השלגים החזקה שפקדה את מדריד, בזמן שהאזרחים התבקשו להישאר בבתים מחשש להרס וכאוס שתביא איתה הסופה - נצפה דינוזאור טי-רקס כשהוא הולך להנאתו בשלג.
מדובר כמובן באדם שהתחפש, אבל בספרד לפחות שומרים על רוח חיובית בימים אלה – בכל זאת, גם מגפה וגם סופת שלגים – ללא ספק המתכון לסגר מושלם.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי