3 צפייה בגלריה
מסמכי אייזיק ניוטון על הפירמידות ובית המקדש הראשון
מסמכי אייזיק ניוטון על הפירמידות ובית המקדש הראשון
כתבי ניוטון. נשרפו בצד
(צילום: סותבי'ס)
הוא אחד המדענים הגדולים בכל הזמנים, הוא האיש שגילה את כוח המשיכה והשפעותיו דרמטיות עד היום הן בפיזיקה, הן באופטיקה והן במתמטיקה. אבל כתבים שהתגלו לאחרונה מראים פן אחר של אייזיק ניוטון, כזה שהתגלה יותר מ-200 שנה לאחר מותו.
הכתבים חושפים שאייזיק ניוטון ניסה לפענח את סודות הפירמידות, תוך הוכחת תיאוריית כוח הכבידה שלו – וגם לגלות את המידות המדויקות של בית המקדש הראשון. המסמכים שלא פורסמו נכתבו כפי הנראה לפני כ-340 שנה (בסביבות 1680), והתגלו 200 שנה אחרי מותו של ניוטון, שהלך לעולמו ב-1727. בית המכירות סותבי'ס מציע את הכתבים למכירה פומבית, ועל פי ההערכות הקונה יצטרך לשלם עבורם מאות אלפי דולרים.
3 צפייה בגלריה
אחת הפירמידות במצרים
אחת הפירמידות במצרים
אחת הפירמידות במצרים
(צילום: רויטרס)
ניוטון, שחקר את הפירמידות בסוף המאה ה-17 בעת שהתגורר באחוזת וולסטרופ בלינקולנשייר שבאנגליה, האמין כי ברגע שיגלה כיצד נבנו הפירמידות, יוכל לפתור גם תעלומות רבות אחרות. הוא ניסה להבין מהי יחידת המדידה שבה השתמשו הפרעונים בעת בניית הפירמידות. ניוטון סבר כי המצרים הקדמונים הצליחו למדוד את כדור הארץ וחשב כי אם יצליח להבין כיצד הם מדדו את הפירמידות, הוא יידע לחשב את היקף כדור הארץ.
הכתבים נראו שרופים בקצוות, וההסבר הוא הגרסה העתיקה של "הכלב אכל את שיעורי הבית": הדבר קרה לכאורה לאחר שדיימונד, כלבו של ניוטון, קפץ על שולחן והפיל נר. מומחה כתב היד של סותבי'ס, גבריאל היטון, אמר ל"אובזרבר" הבריטי: "אלו מסמכים מאוד מרתקים, אפשר לראות שניוטון ניסה לפענח את סודות הפירמידות".
3 צפייה בגלריה
מסמכי אייזיק ניוטון על הפירמידות ובית המקדש הראשון
מסמכי אייזיק ניוטון על הפירמידות ובית המקדש הראשון
"הכלב הפיל נר"
(צילום: סותבי'ס)
כאמור, ניוטון ניסה לפענח גם את הארכיטקטורה והמידות של בית המקדש הראשון, שנבנה על ידי המלך שלמה ונחרב בשנת 586 לפני הספירה בידי נבוכדנצר, מלך בבל. הוא גם קיווה לגלות את המסרים החבויים בתנ"ך.
המוניטין של ניוטון מתבסס על התגליות המתמטיות, אבל למעשה הוא התעניין לא פחות בחקר כרונולוגיה תנ"כית ובאלכימיה - ענף של חקר החומרים בטבע שחוקריו הניחו שבחומרים שונים כמוסים כוחות נסתרים, לעתים מאגיים, ושמו להם למטרה לגלות את כוחות אלו. כתבים של ניוטון בנושאים אלו התגלו ב-1936, וחלקם נקנו על ידי הכלכלן המפורסם ג'ון קיינס, שתיאר את ניוטון כ"אחרון הקוסמים".
"המחשבה שמדע הוא אלטרנטיבה לדת היא דבר מודרני. ניוטון לא חשב שהעבודה המדעית שלו עלולה להיפגע עקב אמונותיו הדתיות", אמר היטון. "הוא לא ניסה להפריך את הנצרות. הוא ניסה במשך זמן רב לזהות מהי התקופה שבה הסיכוי הכי גבוה להתרחשות אפוקליפסה תנ"כית. לכן הוא כל כך התעניין בפירמידות".