מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לפקודת הכלבת, שתאפשר הסגר ביתי לכלבים וחתולים שנשכו.
עד היום, היו מחויבים בעליו של בעל חיים שנשך להעבירו להסגר במכלאה עירונית למשך עשרה ימים, על מנת לשלול אפשרות שהוא חולה בכלבת. לפי התיקון, שהוגש על ידי חברות הכנסת שרן השכל (הליכוד) ומיקי חיימוביץ' (כחול לבן), בעל חיים שחוסן כראוי במהלך השנה שקדמה לאירוע לא יילקח לבידוד במכלאה עירונית אם בעליו הציג בפני וטרינר עירוני בדיקה, שהתקיימה עשרה ימים לאחר הנשיכה, שתוצאתה שלילית לכלבת. במקום זאת – בעל החיים יוכל להישאר בבידוד ביתי.
2 צפייה בגלריה
כלב בורדר קולי
כלב בורדר קולי
כלב בורדר קולי
(צילום: shutterstock)
כמו כן, בעל חיים שנכלא בבידוד ולא נאסף לאחר תום התקופה יימסר לאימוץ. ניתן יהיה להמיתו רק אם האימוץ לא אפשרי, ורק אם ניתנה לבעליו הזדמנות לטעון את טענותיו בתוך 14 ימים מיום שנמסרה לו הודעה על כך.
עוד נקבע כי שר החקלאות יהיה רשאי לקבוע בתקנות את התנאים למתן היתר שיאפשר בידוד ביתי, ובכלל זה פיקוח על בעל החיים, בידודו וחובת הפקדת ערבות כספית להבטחת קיום התנאים. כל עוד לא יקבעו תקנות בעניין, רופא עירוני או וטרינר ממשלתי יוכל לתת היתר לבידוד בתי בהתקיים כמה תנאים ובתשלום אגרה בסך 365 שקלים.
התנאים יכללו בין השאר: בדיקת וטרינר עירוני או ממשלתי שלא מצא חשד לכלבת, איסור להימצא באזור שהוכרז כנגוע בכלבת, ואיסור לבוא במגע עם בעל חיים החשוד כנגוע בכלבת ב-45 הימים שקדמו לאירוע.
2 צפייה בגלריה
כלב בבדיקה אצל וטרינרית
כלב בבדיקה אצל וטרינרית
יהיה חייב לעבור בדיקה ע"י וטרינר
(צילום: shutterstock)
הבעלים של בעלי החיים ידרשו להביא אותם לבדיקה וטרינרית ברשות המקומית או במשרד הבריאות, במקום ובמועד שיקבעו להם וכן בתום 10 ימים מיום האירוע, או במקרה של שינוי התנהגות או במקרה של מוות. עוד ידרשו הבעלים למנוע מגע של בעל החיים עם כל אדם אחר שלא נמצא איתו במגע בדרך קבע. הבעלים גם יחויבו לדווח באופן מידי על כל שינוי במצב הבריאותי, ובמקרים של חשד לכלבת שיעלה במהלך הבידוד הביתי יובא בעל החיים להסגר רשותי. כמו כן יהיה ניתן לבטל את ההיתר לבידוד ביתי אם הבעלים מסר מידע שגוי, מטעה או חלקי, אם חדל להתקיים אחד מהתנאים להיתר או אם הבעלים הפר תנאי מתנאי ההיתר. במקרה כזה יידרש הבעלים להעביר את הכלב או החתול למאורת בידוד ברשות המקומית באופן מידי וניתן יהיה להטיל עליו קנס בסך 2000 שקלים.
ח"כ שרן השכל: "אני שמחה לבשר על צעד קטן לאדם וצעד ענק לכלב ידידו הטוב ביותר. אחרי כמעט מאה שנים של פקודה בריטית שפוגעת בכלבים ובעליהם בצורה קשוחה, ואחרי עשרות אם לא מאות של פניות ב-4 השנים האחרונות בנושא, הצלחתי להביא לתיקון הפקודה המיושנת ולסייע לאזרחים וכלביהם מפגיעה וענישה מיותרת. עד היום פשוט הענישו כלבים, על ידי החזקה שלהם בהסגרים עירוניים, לפעמים ללא סיבה מוצדקת. הסיכוי שכלב שחוסן נגד כלבת ידבק במחלה הוא כמעט אפסי. לכן, אין צורך להעניש אותו ולכלוא אותו בהסגר עירוני מחשש להדבקה".
ח"כ מיקי חיימוביץ': "יום משמח עבורי, ועבור בעלי חיים וכל אוהביהם.. תמיד יש משהו דחוף יותר וחשוב יותר. אבל בתוך כל זה, מי דואג לאלו שאינם יכולים להשמיע את קולם? אני שמחה שבתקופה מלאת מחלוקות, בנושא של דאגה לבעלי החיים אנחנו יכולים להיות מאוחדים. זה מוכיח שכשעובדים ביחד עבור מטרה אפשר לקדם דברים ואני מצפה לשיתופי פעולה נוספים בנושאים בוערים שעליהם ניתן להסכים בקלות. הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי מתקופת המנדט ולאפשר הסגר ביתי במקום רשותי ולשים סוף לצלקות הנפשיות שנגרמות לבעלי החיים ובעליהם".