אחת מתופעות הטבע המרשימות אחרי היורה הוא רבייה המונית של שבלולי שדה. צפו בסרטון ובתמונות של שבלולים, שתועדו בחרמון ובירושלים:

בחברה להגנת הטבע אמרו כי הזדווגותם של השבלולים כוללת שיגור של "חץ אהבה" מיוחד, שננעץ בגוף של בן/בת הזוג. החץ מעורר את הליך ההזדווגות ומיד לאחר ההזדווגות, ייפרדו השניים ויטילו ביצים בגומה רדודה.
עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, הסביר כי בשנים האחרונות המראה הזה הפך לנדיר בערים עקב חיסול שיטתי של שדות בור ומרבדי פריחה וקמל של פרחי בר. "שימוש בהדברת צמחי בר באמצעות חומרים כימיים חריפים פוגעת בטבע ובבריאות הציבור. המצאות שבלולי שדה הם סמן לסביבה בריאה לאדם. בנוסף להדברה את שבלולי השדה דוחק השבלול האירופי שהגיע לארץ כנוסע סמוי בעציצים מאירופה הוא גדול וכהה והיום הוא השולט בערים רבות בישראל", הוא אמר.


3 צפייה בגלריה
הזדווגות בירושלים
הזדווגות בירושלים
הזדווגות בירושלים
(צילום: עמיר בלבן, רשות הטבע והגנים)
אחד המינים המסקרנים בארץ הוא שבלול החרמון, שנצפה מספר ימים בודדים בשנה. מנהל שמורת הבניאס, עופר שנער, תיעד אותו היום (ה') בשמורה.
מדובר בשבלול הגדול בשבלולי ישראל. לשבלול החרמון קונכייה מרשימה שנישאת לגובה של עד 5 ס"מ ובקוטר זהה. בשנות ה-80 נערך בשמורה מחקר על הביולוגיה של השבלול. לאחר הפרסום נאספו על ידי חובבים פרטים רבים מתוך השמורה מתוך רצון לגדלם באופן מסחרי, ולפיכך בשנים האחרונות נעלם השבלול מן השמורה.

3 צפייה בגלריה
 שבלול החרמון, הגדול בשבלולי ישראל
 שבלול החרמון, הגדול בשבלולי ישראל
שבלול החרמון, הגדול בשבלולי ישראל
(צילום: עופר שנער, רשות הטבע והגנים)

3 צפייה בגלריה
שבלולי החרמון
שבלולי החרמון
שבלולי החרמון
(צילום: עופר שנער, רשות הטבע והגנים)
רשות הטבע והגנים החליטה לאשש את אוכלוסיית שבלול החרמון בשמורה ולצורך כך הקימה בה חלקות השבה. בחורף 1997 הוקמו שתי חלקות השבה מגודרות כדי להגן על השבלולים מפני כניסת חזירים, שכן החזירים ניזונים מהם. במשך חודשיים נאספו כ-50 שבלולים באזור נחל סער והבניאס, והם סומנו והושבו לשתי החלקות. כמה שנים לאחר ההשבה נסקרה האוכלוסייה ונמצאה יציבה.
עונת פעילותו של השבלול קצרה. עם ירידת הגשמים החזקים הראשונים הוא יוצא מהאדמה ולאחר כשבוע מזדווג. ואולם כאשר הטמפרטורות יורדות ומגיעות לאפס מעלות צלזיוס הוא מתחפר ונכנס לתרדמה עד לחורף הבא. בקיעת השבלולים הצעירים מתרחשת כשלושה שבועות לאחר ההטלה.