חלק מסלע עשיר בברזל שנמס בחציו והתגלה באופסלה שבשבדיה שייך למעשה למטאוריט שנפל במקום בנובמבר האחרון. גודלו של המטאוריט הגושי הוא כשל כיכר לחם ומשקלו 14 ק"ג. במוזיאון השבדי להיסטוריה של הטבע אמרו גם כי אותו מטאוריט היה חלק מאבן חלל גדולה הרבה ששקלה כנראה 8 טונות ויצרה כדור אש מעל אופסלה ב-7 בנובמבר.
לאחר הפגיעה, מדענים חישבו את מקום הנחיתה המשוער ומצאו חתיכות קטנות של מטאוריט מברזל ליד הכפר הקטן אדאלן. אורך השברים היה 3 מ"מ בלבד, אבל החקירה מצאה גם בולדר ושורש של עץ שנראה בבירור כי נפגעו ממשהו כבד.
2 צפייה בגלריה
מטאוריט ברזל שבדיה אופסלה
מטאוריט ברזל שבדיה אופסלה
המטאוריט שאותר בשבדיה
הגאולוגים השבדים אנדראס פורסברג ואנדרס זטרקוויסט חזרו למקום ומצאו חתיכה גדולה בהרבה – כנראה זו שפגעה בבולדר. היא נמצאה במרחק 70 מטר מהמקום שבו אותרו השברים הקטנים, כשהיא מכוסה חלקית בטחב. צד אחד שלה הושטח ונסדק, כנראה מההתנגשות. במטאוריט נראה גם שקע מעגלי, שנפוץ במטאוריטים ונוצר כשאבן החלל נמסה בעת המעבר באטמוספירה.
"זו הדוגמה המאומתת הראשונה למטאוריט ברזל שנפל במדינה שלנו", אמר אוצר המוזיאון דן הולטסטאם. "זו גם הפעם הראשונה שחלקי מטאוריט שקשורים לכדור אש שתועד התגלו בשבדיה ב-66 השנים האחרונות".
2 צפייה בגלריה
מטאוריט ברזל שבדיה אופסלה
מטאוריט ברזל שבדיה אופסלה
הגאולוגים פורסברג וזטרקוויסט עם המטאוריט
לפי האתר Live Science, האסטרונום אריק סטמפלס מאוניברסיטת אופסלה אמר כי "כעת, כשאנחנו יודעים שזה מטאוריט ברזל, אפשר לדייק את הסימולציות של נפילת המטאוריט. הגיוני מאוד שהמטאוריט שנמצא הוא החתיכה הגדולה ביותר מאבן החלל הענקית. אבל ייתכן שחלקים קטנים יותר נשארו באזור".
מטאוריט ברזל, המכונה גם סידריט, נחשב למטאוריט השני הכי נפוץ מבין אלו שפוגעים בכדור הארץ, אחרי מטאוריט אבן. המקור של מטאוריט ברזל הוא ליבות כוכבי לכת ואסטרואידים, ולכן הוא יכול לסייע לנו להבין את היווצרות מערכת השמש.