מפעל מיון הפסולת הגדול ביותר באזור הצפון נחנך באזור התעשייה של עפולה. המפעל צפוי לקלוט מעל 40 אלף טונות של פסולת בחודש ולהפריד את הפסולת לסוגים שונים - חומר אורגני, פלסטיק, קרטון ועוד. במפעל אמרו כי כ-45% מהפסולת הנכנסת מופרדת כחומר אורגני המועבר לייצור קומפוסט, כ-6% מהפסולת הנכנסת מופרדת לחומרי גלם ברי מיחזור (קרטון, פלסטיק ומתכות), והיתר מועבר להטמנה או השבה.
3 צפייה בגלריה
מפעל המיחוזר החדש
מפעל המיחוזר החדש
מפעל המיחוזר החדש
(צילום: ורידיס)



המפעל הוקם על ידי חברת ורידיס אינווירונמנט. הוא ממוקם באזור התעשייה של עפולה ונבנה במבנה סגור. המפעל עתיד לקלוט פסולת מעשרות יישובים באזור הצפון, מחדרה ועד הגליל המזרחי, ביניהם: חדרה, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, מעלה הגלבוע, בקה אל גרבייה ועוד. המפעל יעסיק עשרות עובדים מהאזור.
המפעל החדש הוקם בסמוך לתחנת המעבר והמיון הקיימת, שהחלה לפעול בשנת 1986, והייתה תחנת המעבר הממיינת הראשונה בישראל. לפני כשנתיים החלה ורידיס בהקמתו של מפעל המיון החדש והמתקדם. במפעל החדש כ-60% מהפסולת הנכנסת תעבור הפרדה ומיון והחומרים ברי המיחזור יועברו למתקני מיחזור לפי סוג החומר המופרד.
3 צפייה בגלריה
יטפל בכמויות גדולות של פסולת מדי יום
יטפל בכמויות גדולות של פסולת מדי יום
יטפל בכמויות גדולות של פסולת מדי יום
(צילום: גדי סיארה)
ורידיס היא זו שהקימה את מפעל המחזור הגדול בישראל, ה-RDF (דלק תוצר פסולת), בפארק המיחזור חירייה, שקולט כ-1,500 טונות אשפה ביתית מדי יום - כמחצית מכמות האשפה של תושבי גוש דן, ובסך הכל מעל חצי מיליון טונות אשפה בשנה. פעילותו של מפעל RDF מביא להפחתה משמעותית של כמות הפסולת המועברת להטמנה, כמו גם הפחתה של השימוש בדלק מזהם.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "הקמת מתקן מיון חדש בעפולה, היא אבן דרך נוספת בשינוי הדרמטי שאנו מבצעים בטיפול בפסולת בישראל. מדינת ישראל מטמינה כ-80 אחוזים מהפסולת שלה כיום, דבר המזהם את הקרקעות שלנו, את המים שלנו ואת האוויר שאנו נושמים. החזון שהצבתי עם כניסתי לתפקיד הוא להביא את מדינת ישראל ל-20 אחוזי הטמנה עד שנת 2030, ול-0 אחוזי הטמנה בעתיד. הקמת מתקן מיון זה תהווה פתרון אזורי לפסולת מעורבת שכל כך נחוץ לנו, ותקדם אותנו אל עבר הגשמת החזון אותו אני מובילה להפחתת ההטמנה".
3 צפייה בגלריה
טיפול בפסולת מחדרה ועד הגליל התחתון
טיפול בפסולת מחדרה ועד הגליל התחתון
טיפול בפסולת מחדרה ועד הגליל התחתון
(צילום: גדי סיארה)
ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, אמר: ״מפעל המיחזור שאנו חונכים היום הוא חלק מהחזון של העיר עפולה להפוך לעיר ירוקה! את היסודות למפעל הזה הנחנו לפני כ-15 שנים במהלכם עבר גלגולים שונים עד שהגענו לרגע המרגש הזה בו אנו חונכים היום את המפעל החדש והמדהים הזה. עיריית עפולה ותושבי עפולה שמחים להיות שותפים מלאים למיזם האדיר הזה".
מנכ"ל ורידיס, אילן בן סימון: "מפעל המיון והמחזור עפולה הוא מהמובילים והחדשניים בעולם. המפעל נבנה בהשקעה משותפת של חברת ורידיס והמשרד להגנת הסביבה, בהיקף של כ-125 מיליון שקל. כדי להבטיח את הצלחת המפעל ולוודא שהשקעת המדינה לא תרד לטמיון, עליה לעצור באופן מיידי את פעילותן של כל תחנות המעבר הפיראטיות".