הסערה החריגה שפקדה את אילת בחודש מרץ גרמה לנזקים שטרם תועדו כמותם במפרץ האלמוגים של העיר – כך עולה מנתונים ראשוניים שעולים מניטור שבוצע על ידי על-ידי המכון הבין-אוניברסיטאי באילת ושאותם פרסם היום (א') המשרד להגנת הסביבה.
מהנתונים עולה כי בשמורת חוף אלמוג, בעומק של חמישה מטרים, נמדדה ירידה של כ-25% בכיסוי החי של האלמוגים ביחס לאביב הקודם. השפעה דרמטית יותר נמדדה בשונית הנמצאת בעומק של 10 מטרים, שם נמדדה ירידה של כ-75% ביחס לאחוז הכיסוי החי שנמדד בקיץ האחרון. אחוז הכיסוי של אלמוגים חיים ירד לשפל שלא נמדד מאז 2004.

3 צפייה בגלריה
שונית האלמוגיםן באילת
שונית האלמוגיםן באילת
אלמוג שהתנתק ונשטף באילת
(צילום: עינת שטקלר)

עוד עולה מנתוני המשרד להגנת הסביבה כי גלי קיצון וסחף של חול פגעו בכ-75% מאלמוגי השונית באילת. חלק לא מבוטל מהנזק לשונית נגרם גם מחפצים וממתקני תשתית בחוף ובים, כמו שלטים, קורות עץ ומזחים, שהתנתקו במהלך הסערה ונסחפו אל השונית, תוך פגיעה במושבות האלמוגים.
ד"ר אסף זבולוני, אקולוג מפרץ אילת של רשות הטבע והגנים, מסר כי "הגלים הגבוהים יצרו נזקים חמורים מאוד באזורי השונית הרדודה. מי הים סחפו מחופי הרחצה שמשיות, רשתות צל, שלטים ופסולת פלסטיק רבה שכיסתה את השוניות. מפני שתשתיות רבות ניזוקו לאורך החופים, אלמנטים מלאכותיים רבים הגיעו לשוניות ופגעו בהן".
שונית אלמוגים היא מבנה חי, הנבנה במשך שנים רבות בתהליכים איטיים מאוד. לכן, יש להניח כי לשונית האלמוגים באילת ייקח עשרות שנים להשתקם. ד"ר זבולוני ציין כי "ספגנו פגיעה קשה מאוד. אלמוגים רבים, ואף חלקי שונית שלמים, ניתקו מקרקעית הים והתגלגלו על ידי הגלים העוצמתיים על קרקעית הים ועל שוניות האלמוגים".

3 צפייה בגלריה
שונית האלמוגיםן באילת
שונית האלמוגיםן באילת
אלמוג במפרץ אילת
(צילום: עינת שטקלר)

עם זאת, זבולוני נותר אופטימי: "הפגיעה היא קשה, אבל בעיקר באזורים הרדודים. השוניות במפרץ אילת מגיעות עד לעומק של 100 מטרים ויותר וייתכן שהשוניות העמוקות יהוו מקור התחדשות עבור השוניות הרדודות. למערכות אקולוגיות ימיות יכולת שיקום עצמית טובה וכעת נדרש מאיתנו לאפשר לה לשקם את עצמה. יכולת התחדשותה של השונית תלויה במאמצנו להגן על הסביבה הימית ולסלק גורמי הפרעה מקומיים, לרבות שמירה על איכות המים ומניעת זיהומים מסוגים שונים".
במקביל לירידה באחוז כיסוי האלמוגים, נצפתה פריחה של אצות בשונית כתוצאה מהעשרה בנוטריינטים (חמרי דשן). "פריחות כאלה עלולות לגרום לאצות להתיישב על המצעים שנחשפו בשוניות האלמוגים כתוצאה מהסופה, להשתלט על השטחים בשוניות ובכך למנוע את התחדשות האלמוגים. רשות הטבע והגנים עורכת סקרים שבהם יוערך הנזק לחברות הדגים והאלמוגים בשוניות הרדודות באילת", אמר זבולוני.
3 צפייה בגלריה
שונית האלמוגיםן באילת
שונית האלמוגיםן באילת
לכלוך שנשטף בחוף
(צילום: עינת שטקלר)
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה כי "הנזק לשונית האלמוגים באילת, שונית האלמוגים הצפונית ביותר בעולם, הוא בעל משמעות גם ברמה עולמית. המשרד להגנת הסביבה יעשה כל שביכולתו על מנת לאפשר לשונית להשתקם ללא הפרעה. המשרד חובר למאמץ העולמי להילחם במשבר האקלים, שהיה בין הגורמים לסערה הקיצונית שפגעה באילת, כדי להוביל להיערכות טובה יותר של כלל הגורמים בישראל".