לא רק לפידים גבוהים וזיהום אוויר: ברשות נחל הקישון נדהמו לגלות אלפי "נורדלים", כדוריות פלסטיק קטנות, שנמצאו לאחרונה במי הנחל. ברשות אומרים כי מקור הכדוריות במפעל כרמל אולפינים, שהוא חלק מתשלובת בתי הזיקוק. הכדוריות פוגעות בחי שנמצא בנחל, ובהמשך מוזרמות לים וגורמות לפגיעה בחי הימי. במקביל, נצפה הבוקר (יום ב') שוב לפיד בוער בבתי הזיקוק במפרץ חיפה.
2 צפייה בגלריה
כדוריות פלסטיק בקישון
כדוריות פלסטיק בקישון
כדוריות פלסטיק בקישון
(צילום: רשות נחל קישון)
ברשות נחל הקישון ערכו תחקיר שהוביל למפעל. בסיור שערכו במקום אנשי המשרד להגנת הסביבה, אותרו מצבורים של החומר, שמהם אירעה דליפת הכדוריות למי הנחל. בהתראה שנשלחה למפעל, תוארו המקומות שנמצאו הכדוריות וכיצד הם הגיעו לשם. במכתב צוין עוד כי בסמוך לגדר אזור הלוגיסטיקה זוהתה תעלה ניקוז המנקזת נגר עילי לנחל הקישון. "תעלה זו יכולה להיות אחד ממקורות הזיהום שגרמו להגעת חומר פולימרי לנחל עקב התפזרות חומר פולימרי בשטח המפעל ומחוצה לו". עוד נכתב כי שפך של חומר פולימרי נמצא גם בכביש ההיקפי של המפעל. "השפך נמצא בתחילת מדרון המוביל בסופו של דבר לגדות הנחל". ברשות נחל הקישון החלו באיסוף הנורדלים, המכונים "הדמעות של בנות הים". בימים אלה משלימים את הוצאתם מהמים.
2 צפייה בגלריה
כדוריות פלסטיק קטנות שנמצאו בקישון
כדוריות פלסטיק קטנות שנמצאו בקישון
כדוריות פלסטיק קטנות שנמצאו בקישון
(צילום: רשות נחל קישון)
מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, אמרה כי "הימצאותם של הנורדלים - חומר גלם של תעשיית הפלסטיק במי הנחל, עלולה לפגוע בשוכניו מכיוון שהפולימר מצטבר בגופם של בעלי החיים ופוגע בשרשרת המזון. לא בכדי, המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות מצטרפות לאיסור שימוש בכלים חד פעמיים שגורמים לזיהום בשטחים הפתוחים. הפלסטיק הוא תוצר לוואי של תעשיית הנפט עם זמן פירוק ארוך, הגורם לזיהום משמעותי גם למערכות האקולוגיות האקווטיות. מיד עם גילוי הזיהום בנחל פעלנו יחד עם המשרד להגנת הסביבה להפסקתו לאלתר ולביצוע פעולות אכיפה".

במקביל, הבוקר נצפה לפיד גבוה במתחם בתי הזיקוק, בפעם השנייה בתוך שבוע. באיגוד ערים לאיכות הסביבה אמרו, כי מנתונים שהגיעו לאיגוד עולה כי במהלך האירוע הוזרמו ללפיד המימן 3.7 טון גזים, דבר המהווה הזרמה משמעותית מעל 2 טון לסך הלפידים בבז"ן כקבוע בהיתר הפליטה. במהלך היום צפויים בבזן להדמים את מתקן הפצחן המימני, ומתקן הפקת המימן – ולכן צפויה פעילות לפיד נוספת בשעות הקרובות.
יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן, אמרה: "בימים אלו כשוועדת המנכ"לים מתכנסת לדון בעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה חוזרות ומתרחשות תקלות. כפי שטענו, לא מדובר בתקלות ספורדיות, אנו במצב שבו השגרה היא תקלות המתרחשות כל הזמן. זאת בדיוק הסיבה שבגללה האיגוד דורש מוועדת המנכ"לים הדנה בימים אלו בעתיד התעשייה במפרץ לקבל החלטה אמיצה על סגירת התעשייה הפטרוכימית בהקדם. נזכיר כי כל תקלה כזו מתוחקרת ובהתאם מטופלת על ידינו עם המשרד למשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה, שהם הגורמים היכולים לאשר או לעצור את רישיון העסק".
עו"ד גולן הוסיפה: "אני מזכירה למנהלי בז"ן כי האחריות שלהם לפני שורת הרווח היא לתושבי האזור ולכן גם בזמן שנותר למפעלים לעבוד מכאן עליהם להשגיח ולדאוג ששגרת התקלות הזאת תיעצר במיידי. אנו כאיגוד נמשיך לפעול ולדווח לציבור על כל אירוע בשקיפות ונפעל בכלים העומדים לרשותנו על מנת להגביר את האכיפה".
מבז"ן נמסר בתגובה: "בעקבות פניית המשרד להגנת הסביבה לכרמל אולפינים, החברה נרתמה לסייע בניקוי של נחל הקישון, ללא קשר למקור החומרים שנמצאו בנחל. החברה נרתמה לביצוע הניקוי מתוך ראיית עולמה אודות הגנת הסביבה, ובכוונת החברה להרחיב את שיתוף הפעולה שלה גם עם מפעלים נוספים באגן נחל הקישון, מתוך מטרה משותפת להמשיך ולשמור על נכסי הטבע של מפרץ חיפה"