שנתיים בדיוק אחרי שביתת האקלים הראשונה שלה, גרטה טונברג אומרת ש"העולם עדיין בהכחשה של משבר האקלים". במאמר שפורסם ב"גרדיאן", אותו כתבה טונברג יחד עם שותפותיה, נכתב בין היתר: "ב-20 באוגוסט נציין בדיוק שנתיים מאז שביתת האקלים הראשונה. במבט לאחור הרבה דברים קרו. מיליונים רבים יצאו לרחובות והצטרפו למאבק למען האקלים, הסביבה וצדק. ב-28 בנובמבר 2019 הפרלמנט האירופי הכריז על מצב חירום סביבתי ואקלימי. אבל במהלך השנתיים הללו העולם גם פלט יותר מ- 80 גיגהטון של CO2. חזינו באינספור אסונות טבע ברחבי הגלובוס, שריפות, גלי חום, הצפות, הוריקנים, סערות, הפשרה וקריסה של קרחונים ומערכות אקולוגיות שלמות. חיים רבים אבדו. וזו היא רק ההתחלה".
טונברג בת ה-17 - ששמה הוזכר כמועמדת לזכייה בפרס נובל לשלום - כתבה את מאמר הדעה יחד עם פעילות אקלים אקטיביסטיות מגרמניה ובלגיה. היא ציינה כי מנהיגים ברחבי העולם כבר מדברים על משבר קיומי. אבל, לדבריה, כשמדברים על פעולות שצריכות להיעשות - העולם עדיין במצב של הכחשה. "לא התייחסו למשבר האקלים והמשבר האקולוגי כאל משבר. הפער בין מה שאנחנו צריכים לעשות לבין מה שנעשה בפועל הולך ומתרחב בכל דקה שעוברת. בפועל, איבדנו שנתיים קריטיות נוספות לחוסר עשייה פוליטית", נכתב במאמר.
הנערה השבדית ותומכיה שלחו לאחרונה מכתב לאיחוד האירופי ולמנהיגים ברחבי העולם בדרישה לפעול, ולמעלה מ-125 אלף בני אדם חתמו עליו.


המאמר שלה פורסם ב"גרדיאן" כשברקע נשבר שיא הטמפרטורה שנמדד אי פעם - 54.4 מעלות בקליפורניה - ושריפות שמשתוללות שם, מחקרים על פגיעה כלכלית קשה אם מדינות לא יפעלו להפחית את הפליטות שלהן, והתמעטות והכחדה של בעלי חיים רבים ברחבי העולם. "אנחנו מבינים שהעולם מורכב ושמה שאנחנו מבקשים נשמע לא קל או ריאליסטי. אבל הרבה יותר לא ריאליסטי להאמין שהחברה שלנו תוכל לשרוד את ההתחממות הגלובלית, כמו עוד אסונות אקולוגיים שיהיו תוצאה של מדיניות העסקים כרגיל. בסופו של דבר ניאלץ להשתנות, בדרך זו או אחרת. השאלה היא האם השינוי יהיה בתנאים שלנו או בתנאים של הטבע. התערובת של בורות, הכחשה וחוסר מודעות נמצאת בלב הבעיה. נכון לעכשיו, אנחנו יכולים לקיים כמה פגישות וועידות אקלים שלא נרצה. הם לא יובילו לשינויים, מפני שהרצון לפעול ורמת המודעות הנדרשת עדיין לא באופק"