האם בכל זאת הלווייתן המצוי, שהפגר שלנו נמצא ביום חמישי בשמורת ניצנים, הוא הקורבן הגדול ביותר של זיהום הנפט? וטרינר רשות הטבע והגנים, ד״ר רוני קינג, יחד עם צוות מהמכון הווטרינרי בבית דגן ניתחו הבוקר (יום א') את גופת הלוויתן בשמורת הטבע ניצנים. בנתיחה נמצאו חומרים שמקורם בזיהום הנפט. החומרים הועברו לבדיקה. במקביל, הועבר הלווייתן לקבורה בקרבת מקום. במקביל, נמצאה מדורה סמוך לפגר. לא ברור מי הדליק את האש ומה הייתה כוונתו.
מבדיקה עולה כי מדובר בזכר בוגר ולא בגור. אורכו של הלווייתן המצוי שמת הוא כ-17 מטרים ומשקלו כ-25 טונות. לווייתנים בוגרים מהמין הזה יכולים להגיע לאורך של 24 מטרים.
בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר קינג לנתיחה: "פתחנו את הלוויתן הזה. אנחנו מנסים לראות אם ניתן לזהות את גורם המוות. הסיכוי הוא לא ברור, כיוון שהוא לא טרי במיוחד. או שמצא ליד כל מיני מזהמים, שיכול להעיד על מה שעבר עליו בחיים או כל מיני דגימות שיש להן ערך מדעי בסופו של דבר".
בהמשך סיפר ד"ר קינג כי נמצאו טפילים רבים בעור. "הממצא היחיד שיש לו רלוונטיות לסיבת מוות היה נוזל שחור בתוך הריאות. לא ברור לנו כרגע אם זה משהו שקשור במוות או משהו שקשור בנפט. הוא היה קצת הידרופובי. זה מעורר חשד. אנחנו נבדוק את זה. נקווה שתהיה תשובה בקרוב.
3 צפייה בגלריה
פגר לווייתן בחוף ניצנים
פגר לווייתן בחוף ניצנים
פגר לווייתן בחוף ניצנים
(צילום: EPA)

3 צפייה בגלריה
מדורה שהודלקה ליד פגר הלווייתן
מדורה שהודלקה ליד פגר הלווייתן
מדורה שהודלקה ליד פגר הלווייתן
(צילום: אסף קמר)
פקח רשות הטבע והגנים, סיון מרדוק, סיפר על קבורת הלווייתן: "אנחנו נערכים אחרי הנתיחה של הפתולוגים לקבור אותו פה, גם בהליך מיוחד עם ברזנטים וזיבול של סוסים, כדי שנוכל בעוד כמה שנים לחפור את הגופה ולאסוף את העצמות למחקר באוניברסיטה. מדובר בלווייתן מצוי, מתבגר".
הזכרים של הלוויתנים המצויים מגיעים לאורך ממוצע של 25-19 והנקבות באורך של 27-20 מטר. על פי הערכות, משקל של לוויתן מצוי בוגר באורך 25 מטר הוא כ-70 טונות. הביקורים שלהם באזור ישראל די נדירים. ביולי 2016 נראה גור לוויתן מצוי באורך של כ-10 מטרים מול חופי תל-אביב והרצליה. מדובר היה בלווייתן שנצפה חודש קודם לכן באזור שדות ים וקיסריה. הלוויתן נצפה מול חופי תל אביב במרחק של כ-150 מטר ואז הצפין אל אזור הרצליה ומשם הוא המשיך בתנועה איטית במרחק של כ-500-100 מטר מהחוף.