דותן רותם מחטיבת מדע של רשות הטבע והגנים ערך לאחרונה סיור בשמורת הטבע נחל מערות שבכרמל. במהלך הסיור, הבחין רותם עשרות חיפושיות זבל, כנראה משני מינים שונים, כאשר הן מפרקות "מוקש" של פרה.
"בשמורה מתקיימת רעיה על מנת לצמצם את הצמחייה העשבונית שעלולה לגרום להתפשטות שריפות. לחיפושיות הזבל תפקיד מרכזי בתהליך פירוק החומר האורגני המופרש מהפרות.
2 צפייה בגלריה
חיפושיות זבל
חיפושיות זבל
חיפושיות זבל
(צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)
בדו"ח שפורסם לאחרונה על ידי הארגון הבינלאומי לשימור טבע ((IUCN צוין כי לחיפושית הזבל יש שבעה תפקידי מפתח סביב אגן הים התיכון ובכלל.
"הטיפול בגוש הצואה מפחית פיזור של גזי חממה, מצמצם תפוצה של פרזיטים וגורמי מחלה, מצמצם התפתחות של זבובים הנסמכים על אותו המשאב, מדשן את הקרקע עקב פעולת הפיזור במרחב ולפיכך גם שינוע של זרעי צמחים והפצתם למרחק", אמר רותם.
2 צפייה בגלריה
חיפושית זבל
חיפושית זבל
חיפושית זבל
(צילום: shutterstock)
לדבריו, תהליך הכדרור הנראה בסרטון ובתמונה הוא חלק ממחזור הרבייה של קבוצה זו. במרכז הכדור מוטלת ביצה, ממנה בוקע זחל שהופך לגולם. מהגולם יבקע פרט בוגר שיחפש את ערימת הזבל הבאה וחוזר חלילה.
"זו רק דוגמה לחשיבותם העצומה של בעלי החיים שתפקידם פירוק חומר אורגני. אנחנו מכירים היטב את הנשרים אוכלי הפגרים ותפקידם בוויסות גורמי מחלה. תפקידם של פרוקי הרגליים עצום בגין מספרם הגדול ויכולתם לטפל בכמות ניכרת של חומר אורגני בזמן קצר ולהשיבו למעגל החיים של הטבע״, הוסיף דותן רותם.
לדו"ח של הארגון הבינלאומי לשימור טבע לחצו כאן