גחליליות פיתחו מנגנון הגנה נגד עטלפים שמאיימים לטרוף אותם. כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב. המחקר פורסם בכתב העת iScience.
3 צפייה בגלריה
גחלילית, מתוך המחקר
גחלילית, מתוך המחקר
גחלילית, מתוך המחקר
(צילום: BRANDON ALMS)
על פי המחקר, הגחליליות מפיקות צלילים אולטרה סוניים חזקים - גלי קול שהאוזן האנושית ואפילו הגחליליות עצמן אינן מסוגלות לשמוע. החוקרים משערים שצלילים אלו מרתיעים את העטלפים מפני הגחליליות הרעילות ומשמשים כמעין "שריון מוזיקלי" נגד העטלפים. המחקר נערך בהובלת פרופ' פרופ' יוסי יובל, ראש בית הספר סגול למדעי המוח, ביה"ס להנדסה מכאנית ובית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, ובשיתוף אוניברסיטת VAST בווייטנאם.
החוקרים הגיעו לתגלית במקרה, במהלך מחקר אחר שעקב אחר מיומנויות השמיעה של העטלפים. החוקרים הסתובבו ביערות הטרופיים בתאילנד עם מיקרופונים שמסוגלים להקליט את התדרים הגבוהים של העטלפים, כאשר לפתע איתרו צלילים לא מוכרים בתדרים דומים מהגחליליות. "פתאום אנחנו שומעים שהן עושות קליקים. החיבור לעטלפים היה מיידי", מסביר פרופ' יובל. "זה מיד עורר את החשד שלנו. אבל מעט מאוד ידוע על תקשורת קולית טורף-נטרף".

הגחליליות מוכרות בזכות הבהוב האורות יוצא הדופן שלהן, פעולה שמשמשת אותן כקריאה למטרת הזדווגות. הגחליליות נושאות בגופן רעל, והאור משמש כנראה גם סימן אזהרה.
אלא שהאור גם הופך אותן למטרה קלה לזיהוי לטורפים. ועטלפים הם אחד הטורפים הנפוצים. "לאחר מחקר מעמיק ושימוש בווידיאו במהירות גבוהה הבנו שהצלילים של הגחליליות מופקים בעזרת תנועת הכנפיים שלהן, ושמדובר בקול בתדר שהגחליליות בעצמן אינן יכולות לשמוע. לכן הנחנו שאין מדובר בצלילים המשמשים לצורך תקשורת פנימית", אמרה קסניה קריבורוצ'קו, תלמידת הדוקטורנט שהובילה את המחקר.
3 צפייה בגלריה
קולות שבני אדם לא שומעים
קולות שבני אדם לא שומעים
קולות שבני אדם לא שומעים
(צילום: קסניה קריבורוצ'קו)

3 צפייה בגלריה
החוקרים בפעולה
החוקרים בפעולה
החוקרים בפעולה
(צילום: קסניה קריבורוצ'קו)
החוקרים במעבדה של פרופ' יובל בחנו שלושה מיני גחליליות הנפוצות בוויטנאם ועוד מין ישראלי, וגילו שכולן מייצרות את הקולות האולטראסוניים הייחודיים ושהן אינן יכולות לשמוע אותם.
פרופ' יובל מדגיש כי השערה שלהם טרם הוכחה, אך הגילויים החדשים שלהם בהחלט מובילים לכיוון. "הצעד המתבקש הבא הוא להראות שלעטלפים אכפת", אומר פרופ' יובל. "מאוד קשה לעשות ניסוי עם עטלפים. העולם העל קולי הוא מרתק. אתה נכנס ליער שקט, פותח מיקרופון ומגלה מין קסם".  
"התגלית שלנו על "הקרב המוזיקלי" שהגליליות והעטלפים מנהלים עשויה להיות פתח למחקרים נוספים בתחום ולגילוי מנגנון הגנה חדש שבעלי חיים פיתחו כנד טורפים", סיכמה קריבורוצ'קו.