אז איך באמת באים ילדים לעולם? מחקר חדש של המכון לגנטיקה מולקלרית בברלין מגלה שהמלחמה על הביצית הרבה יותר אכזרית ממה שחשבנו. זה כבר לא שהזרעון המהיר ביותר הוא המנצח – כעת מסתבר שיש תאי זרע שמשתמשים ברעל כדי להתעלות על המתחרים שלהם.
המחקר נערך על עכברים , שידועים בדמיון הגנטי שלהם לבני האדם. בניסוי התגלה שחלק מתאי הזרע נושאים מוטציה שגורמת להם לפלוט רעל שמנטרל את המתחרים בדרך לביצית.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(צילום: Max Planck Institute for Molecular Genetics)
הווריאנט הזה כל כך חזק, שהוא מסייע לתאי הזרע להריח את הביצית מרחוק, ויש סיכוי של 99% שיעבור לצאצאים שייוולדו מאותו זרע. השלב הבא במחקר הוא למצוא את הווריאנט הזה אצל גברים, ואם יימצא - הוא יוכל להסביר מקרים של פוריות מוגברת, או אי פוריות.
ועכשיו לחיסונים. בזמן שרובנו התחסנו בקופת החולים הקרובה, באלסקה מחסנים אנשים על מזחלות שלג.
תנאי החורף הקשים באזורים הכפריים המרוחקים של אלסקה הביאו את צוותי הרפואה לחשוב על פתרונות יצירתיים, שיביאו את החיסון אל התושבים, וכך מצאו את עצמן ד"ר קתרין בנגארד ועמיתותיה ההרפתקניות על מזחלות ואופנועי שלג בדרכן אל אנשים שגם כך מנותקים במידה רבה משאר העולם.
3 צפייה בגלריה
הרופאה על המזחלת בדרך לחיסונים באלסקה
הרופאה על המזחלת בדרך לחיסונים באלסקה
הרופאה על המזחלת בדרך לחיסונים באלסקה
(צילום: Dr. Katrine Bengaard)

עם טמפרטורות של מתחת לאפס וכמה שעות ספורות של אור יום, הצליח הצוות הרפואי לחסן עשרות תושבים שהמתינו לחיסון כמעט כמו לשמש. במקרה של אלסקה לא היה צורך במקררים מיוחדים שישמרו על החיסון כדי שלא יתקלקל, להפך הם חיסנו במקומות סגורים כדי שהוא לא יקפא במזרק, צרות של אסקימוסים.
ונסיים בקניה, שם צעירה מבריקה בשם נזאמבי מאטי (Nzambi Matee), ממחזרת פסולת והופכת אותה ללבנים – כאלו שחזקות הרבה יותר מבטון.
3 צפייה בגלריה
לבנים חזקות
לבנים חזקות
לבנים חזקות
(צילום: UN Environment Programme)
אז לזמאטי פשוט נמאס לראות פלסטיק וזבל זרוקים ברחבי עיר הבירה ניירובי, אז היא הקימה סטארט-אפ שלוקח את כל החומרים האלה, מערבב אותם עם חול, מחמם אותם ומהנדס אותם לכדי מוצר בדמות לבנה - שחזקה פי חמישה עד שבעה יותר מבטון.
בפרויקט של מאטי כולם מרוויחים – גם העובדים וגם הסביבה – מאז שהקימה את החברה ב-2018 היא הצליחה למחזר כ-20 טונות של פסולת. אלופה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי