למרות שהשלג הופך לאירוע נדיר יותר ויותר בעקבות התחממות כדור-הארץ ושינויי האקלים, אירועי מזג אוויר קיצוניים הם חלק בלתי נפרד מהחיים והטבע של החבל הים תיכוני. מאז ומתמיד, האזורים ההרריים במדינת ישראל ידעו שלגים, בדרך כלל מעל 600 מטרים ומעלה, וצמחים וחיות הבר צריכים לדעת להתמודד עם אירועי קור שנמשכים כמה ימים, כשהנוף נצבע לבן. בתיעוד מיוחד של עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מחורף 2017 ברמת הגולן, אפשר לראות כיצד תן זהוב צד ארנבת מצויה ולהקת זאבים עוקבת אחר עדר חזירי בר רעבים.
3 צפייה בגלריה
חיות בר בשלג
חיות בר בשלג
תיעוד מהשלג
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
"השלג אמנם יפה לעין אבל מהווה אתגר לחיות בר בכמה מובנים – ראשית, ברגע שהוא מכסה את הקרקע, המזון מתכסה ונעלם וצריך להשקיע הרבה מאמץ בחיפוש. מי שנתפס לא מוכן, או בלי עודפי שומן ופרווה תקינה, לרוב לא ישרוד. שנית, צבעי הסוואה שמשרתים חיות בר בשגרה נגד טורפים, פשוט לא באים לידי ביטוי, והם בסכנה גדולה להיטרף. ארנבות או צבאים, שצבע הפרווה משתלב היטב בצמחיה הירוקה או הצהבהבה, נהיים בולטים בשטח, ושלישית - השלג מהווה אתגר תנועה וכשהוא עמוק, כפי שצפוי להיות במערכת החורפית הנוכחית, קשה לרוץ ולברוח", הוא מסביר. בסרטון, רואים תן זהוב ולהקת זאבים טורפים שמנצלים את אירועי השלג כדי לאכול, וכן חוגלות, צבאים וארנבות רבות נטרפים תחת המעטה הלבן.
3 צפייה בגלריה
חיות בר בשלג
חיות בר בשלג
חזירי בר
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
3 צפייה בגלריה
חיות בר בשלג
חיות בר בשלג
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי בימים הקרובים, בשל השלג הצפוי, נשקפת סכנה גדולה לציפורי השיר הקטנות והפגיעות, שמתקשות באיתור זרעים. בסרטון ניתן לראות חזירי בר שמצליחים להתגבר על השלג באמצעות חוטמם המאסיבי והקשוח, וחורשים את השלג והבוץ יחדיו על מנת לחשוף אדמה ורמסים (שלשולים, חסרי חוליות וכו') קטנים, שמשמשים את ציפורי השיר שמלוות אותם. "אצלנו, בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד, מפזרים זרעים על מנת להקל במעט על הציפורים הללו ולהבטיח את שלומן", אומר עמיר בלבן, מהחברה להגנת הטבע.
לעמוד היוטיוב של עמיר בלבן, עם סרטונים קצרים ונפלאים מהטבע הישראלי הפראי, לחצו כאן