*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

פרופ' דיוויד ברנס הוא אחד השמות הבולטים ביותר בתחום הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי ונחשב ל"גורו" בעולם הטיפול.
מי שהיה מתלמידיו של אהרון בק, מייסד ה-CBT, שיכלל את הגישה הטיפולית של בק, ופיתח את Team CBT, שמאפשרת מדידה מדויקת של איכות הטיפול ותחושות המטופל בכל מפגש. הוא התפרסם בזכות הספר שכתב כבר ב-1980 "בוחרים להרגיש טוב", שנמכר מאז במיליוני עותקים ותורגם ל-26 שפות ועד היום הוא מומלץ על ידי מטפלים בתחום.
כעת, מגיע פרופ' ברנס למפגש זום מרתק בחסות המכללה האקדמית רמת גן, שמשלבת את עקרונות השיטה שלו במסגרת לימודי התואר השני לייעוץ חינוכי. המפגש הייחודי והנדיר מאפשר לתלמידי התוכנית ולמוזמנים נוספים לקיים דיאלוג עם אחד מאבות הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי, שנחשב לאחד הטיפולים המבוקשים והיעילים ביותר בעולם הפסיכולוגי והפסיכיאטרי.


"כלי יעיל לטיפול בבני נוער ובילדים"

המפגש עם פרופ' ברנס התאפשר בעיקר בזכות אחד המרצים הבכירים של האקדמית רמת גן, פרופ' יהודה בר שלום, שהיה מתלמידיו והטמיע את לימודי השיטה שלו כשניהל את האוניברסיטה היהודית במקסיקו.
פרופ' בר שלום החליט לשלב את לימודי הבסיס של Team CBT באקדמית רמת גן, שנלמדים היום בקורסים שלו כחלק מהתואר השני בייעוץ חינוכי. "עד כמה שידוע לי אנחנו המוסד היחיד שמלמד את השיטה של פרופ' ברנס – Team CBT כחלק מהתואר ובאישור של מכון Felling Good בקליפורניה", אומר פרופ' בר שלום. "דווקא עכשיו, אחרי הקורונה, אני חושב שיש לשיטה שלו יתרונות עצומים בטיפול בבני נוער ובילדים במוסדות החינוך.
"הכלים שאנחנו מעניקים לסטודנטים יאפשרו להם לפתוח ערוץ תקשורת נוסף מול תלמידים שסובלים מחרדה, דיכאון, דפוסים לא רצויים, הימנעות וכדומה. CBT הוא אחד הכלים היעילים ביותר עבור יועצים בבתי ספר ולכן אנחנו שמים עליו דגש גם בלימודים. המפגש עם פרופ' ברנס יאפשר לסטודנטים היכרות ולמידה מאבות השיטה ויש לכך משמעות עצומה", הוא אומר.

"לחלץ מהחרדות לאחר הקורונה"

לדברי פרופ' בר שלום ניתן יהיה ללמוד בקורס ובמפגש איך שיטת Team יכולה לחלץ בני נוער וילדים מהחרדות שהתעוררו בזמן הקורונה. "האמונה שעומדת בבסיס הגישה של פרופ' ברנס היא ששום אירוע חיצוני לא יכול לגרום לסבל, אלא רק הפרשנות שלנו לגביו. המשמעות היא שגם הקורונה היא לא הגורם ולכן יש ביכולתנו לשנות את מה שאנחנו מרגישים בעקבות מה שקרה בתקופה הזו.
"בניגוד לגישה הרווחת ששופטת בני נוער על ההתנהגויות שלהם ועל בחירות שנראות לנו מוטעות, בשיטה של פרופ' ברנס אנחנו קודם כל בודקים את היתרונות בהתנהגות שהוא בחר. כלומר, אנחנו לא נגיד לבת 16, 'זה נורא שהתחלת לעשן, זה רק עושה לך נזקים והורס את הבריאות שלך' – אם נגיד את זה רוב הסיכויים שהיא תיקח עוד סיגריה. השינוי חייב להגיע מהמטופל וכל עוד הוא לא מעוניין בשינוי אז הוא לא יתקיים.
"אם נסקור את היתרונות שבת ה-16 מפיקה מהעישון, הקבלה החברתית, פורקן המתח, המרידה, נוכל לגייס אותה לשינוי ונשאיר את הדלת פתוחה למקרה שהיא רוצה להפסיק. דווקא כשמכבדים את הצד הפחות כדאי ונותנים לו מקום, אנחנו מאפשרים סולם לרדת מההתנהגות הלא רצויה", הוא מסביר.

"מפגש נדיר וייחודי"

המפגש עם פרופ' ברנס נערך כחלק מהגישה של המכללה האקדמית רמת גן לחדש ולעמוד בחזית האקדמית עבור הסטודנטים שלה. "זהו מפגש נדיר שמאפשר לסטודנטים במכללה להיחשף למורה דגול. זו זכות גדולה להיות בהרצאה שלו שגם תאפשר דיאלוג פתוח ומקום לשאלות", אומר פרופ' בר שלום.
"פרופ' ברנס הוא אמריטוס בסטנפורד ולמדו אצלו דורות של סטודנטים שחלקם היום מוביל את תחום הטיפול בעולם. לכן, יש פה הזדמנות ממשית לחשיפה לידע וקבלת כלים שלא מזדמנת בכל יום ובכל מוסד אקדמי בישראל", הוא מסכם.
המפגש ייערך ביום שלישי ה-4.5.21 בשעה 18:30 באמצעות "זום" ויש להירשם אליו מראש.