אם לא מספיק שכרישים הם אחד מבעלי החיים הכי מפחידים בטבע, כעת חוקרים מצאו שיש כרישים שזוהרים בחושך. למרבה המזל, שלושת מיני הכרישים המדוברים הם ממשפחת כרישי העפיפון, שחיים במים העומקים, כלומר בעומק של 300 עד 1,000 מטר. מספיק רחוק מבני האדם.
3 צפייה בגלריה
הכרישים הזוהרים
הכרישים הזוהרים
הכרישים הזוהרים
(צילום: Dr. Jérôme Mallefet)
מסתבר שבעלי חיים פולטים אור כחול-ירוק ומשתמשים בו לצורך הישרדות. הכרישים נמצאו על ידי חוקרים מול החוף המזרחי של ניו זילנד, ומהווים תגלית משמעותית, כיוון שפליטת אור שכזו זוהתה בעבר רק במספר מצומצם מאוד של מינים.
כעת מדובר על כריש בגודל של כמטר וחצי – החיה הגדולה ביותר שנמצאה פולטת אור טבעי. עד כמה מדובר במאורע מרגש עבור החוקרים? אחד מהם סיפר כי כשראה את הכריש "נדלק" הוא כמעט פרץ בבכי.
ועכשיו, לתגלית לא פחות מדהימה. חוקרים גילו שלירח יש מעין זנב. טוב, לפני שאתם מדמיינים אותו מכשכש, מדובר על שובל עבה שלא נראה כדוגמתו של קרני אור, "דמוי שביט" – העשוי ממיליוני אטומי נתרן שאינם נראים לעין, ומופיעים בזמן שבו הירח בשלב הראשון שלו – כשהוא עוד ממש דק ומעוקל.
3 צפייה בגלריה
הזנב של הירח
הזנב של הירח
הזנב של הירח
(מתוך הטוויטר JGR-Planets)
איך זה קורה? הירח סופג מהשמש חומרים, ברגע שהאטומים "פוגשים" בכוח המשיכה של כדור הארץ, הם מתמקדים בו ויוצרים שובל. מבחינה מדעית, אין חשש שהשובל יפגע בנו, אבל מדובר בתגלית מגניבה בהחלט, וחדשות טובות למדע כמובן.
ונסיים באיי פיג'י, שבדרך כלל נראים כמו גן עדן, אלא שב-2016 פקד את המקום ציקלון הרסני עם רוחות בעוצמה של 280 קמ"ש, מה שפגע קשות בשוניות האלמוגים עוצרות הנשימה סביב האיים.
החשש היה שהן לעולם לא יתאוששו. אלא שמסע צלילה שנערך לאחרונה על ידי האגודה לשימור חיות הבר (WCS) חשפה כי האלמוגים מתרבים בקצב מרהיב ויוצא דופן.
3 צפייה בגלריה
העולם התת ימי מתאושש באיי פיג'י
העולם התת ימי מתאושש באיי פיג'י
העולם התת ימי מתאושש באיי פיג'י
(מתוך עמוד הפייסבוק: WCS-Fiji)
כולם בגודל זהה, ולפי הצוללנים המומחים – הם עשויים להיות בני ארבע עד חמש שנים. הם התרבו במידה מספקת כך שהם משמשים כבר כבתי גידול חדשים לדגים. הצמיחה הזאת, לא רק שהיא מרהיבה לעין, אלא היא חיונית לאוכלוסיית המקום – אשר תלויה בשפע שיש לים להציע. מסתבר שאם לא נפריע, הטבע כבר ימצא דרכים לשקם את עצמו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי