‏‏‏‏‏‏‏‏הקמת מתקנים משולבים של אנרגיה מתחדשת עם אגירה במקום תחנות כוח גזיות תחסוך כ-9 מיליארד שקל ותפחית זיהום ונזק בריאותי. כך עולה מדו"ח שפרסם הבוקר (יום ה') המשרד להגנת הסביבה. עם קבלת תוצאות אלו, במשרד להגנת הסביבה קוראים למשרד האנרגיה לעצור את התכניות להקמת תחנות הגזיות, ובמקומן לעבור לטכנולוגיות סביבתיות.
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי
תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי
תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי
(צילום: shutterstock)
צוות של המשרד להגנת הסביבה בהובלת ד"ר גיל פרואקטור, מנהל תחום אנרגיה ושינויי אקלים במשרד, בשיתוף יועצים ומומחים בתכנון וניהול מערכות חשמל, ביצע את הניתוח. הצוות בחן הקמת מתקני סוללות לאגירת אנרגיה בשילוב אנרגיה סולארית ייעודית, במקום התוכניות הקיימות להקמת תחנות כוח גזיות מסוג פיקר (תחנות כוח "גמישות" הפועלות במחזור פתוח, ומסוגלות לספק חלק משירותי ייצוב מערכת החשמל) ומחז"מ (מחזור משולב).
מהדו"ח עולה עוד, כי מתקני האגירה עדיפים בכל מדד - טכני-תפעולי, סביבתי-בריאותי וכלכלי - על התחנות הגזיות, ועל כן יש להימנע מהקמתן. תוכניות להקמת תחנות כוח גזיות מקודמות כיום במוסדות התכנון במקומות שונים ברחבי הארץ, כדוגמת עמק יזרעאל, אשדוד ומישור רותם.
4 צפייה בגלריה
אנרגיית מאובנים מול אנרגיה סולארית
אנרגיית מאובנים מול אנרגיה סולארית
אנרגיית מאובנים מול אנרגיה סולארית
(צילום: shuttersotck)
מניתוח הנתונים עולה, כי עצירת התוכניות הקיימות להקמת התחנות הפיקריות והחלפתן במתקני אגירת אנרגיה מתחדשת תחסוך למשק כ-9 מיליארד שקל, תוך שיפור באמינות אספקת החשמל ויציבות הרשת, ותמנע זיהום אוויר וגזי חממה שתחנות כוח גזיות פולטות. חיסכון משקי זה יגדל ככל שיוחלפו גם חלק מהתכניות להקמת מחז"מים חדשים.
החיסכון למשק במונחים של אגורות לקוט"ש (קילוואט לשעה) בעקבות מעבר לאנרגיה מתחדשת בשילוב אגירה צפוי לגדול במהירות מ-8 אגורות לקוט"ש היום ל-19 אגורות לקוט"ש בשנת 2025 ולהגיע אף ל-26 אגורות לקוט"ש בשנת 2030.
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח אלון תבור של חברת חשמל
תחנת כוח אלון תבור של חברת חשמל
תחנת כוח (גז) אלון תבור של חברת חשמל
(צילום: ערן יופי כהן)
מתוך פערים אלו, עלות הזיהום למשק נאמדת בכ-9 אגורות לקוט"ש – והיתר נובע מפערי עלות הון ותפעול לצורך ייצור החשמל. על כן, משק החשמל צפוי לחסוך ישירות בהוצאות ייצור חשמל כ-300 מיליון שקל כבר בשנת 2025 וכ-900 מיליון שקל ב-2030 - השקולים להפחתה של כ-2.5% בתעריף החשמל.
במשרד להגנת הסביבה סבורים כי המעבר העולמי לייצור חשמל מבוסס אנרגיות מתחדשות בשילוב אגירת אנרגיה נמצא בליבה של האסטרטגיה העולמית להתמודדות עם משבר האקלים. למרות זאת, בישראל מקודמות תכניות שונות להקמת אלפי מגוואטים של תחנות כוח גזיות מזהמות בשנים הקרובות בעלות משקית של עשרות מיליארדי שקלים. תוכניות אלו, אם יתממשו, יקבעו את התלות של ישראל בגז באמצעות טכנולוגיות לא יעילות ומזהמות לעשרות שנים תוך סיכון היכולת של ישראל לעבור למשק דל זיהום ויעיל, וסיכון בריאות הציבור".
כמו כן, במשרד קוראים לעצור את התוכניות להקמת התחנות הגזיות, ובמקומן להקים מתקנים לאגירת אנרגיה בשילוב אנרגיה מתחדשת. לדבריהם, מדיניות זו תייעל את משק החשמל ותאפשר להעלות דרמטית כבר בעשור הקרוב את שיעורי ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות לכ-40%, תוך התמקדות במימוש הפוטנציאל בשטח הבנוי בישראל. כדי להגיע ליעד זה, המשרד מתכנן לפעול, בשיתוף משרד האנרגיה ורשות החשמל, ליישום רגולציה ייעודית לפיתוח מואץ של שוק היזמות הפרטית בתחום אגירת האנרגיה.
4 צפייה בגלריה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
(צילום: shutterstock)
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, אמר: "אין היגיון בהשקעת עשרות מיליארדי שקלים בהקמת תחנות כוח גזיות לא יעילות ומזהמות. מדובר על נושא כבד משקל ברמה הכלכלית וברמה הבריאותית שההשלכות שלו על הציבור והמשק הן דרמטיות, ולכן מתחייבת עצירת הקמת התחנות המזהמות ויש לבחון מחדש את אסטרטגיית ייצור החשמל של ישראל לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות והמגמות בעולם עם משרד האנרגיה וכלל הגורמים בממשלה. השילוב של אנרגיה מתחדשת ואגירה עדיף, גם לאור תרומתו לשיפור אמינות אספקת החשמל של ישראל. על כן, יש להימנע מהמשך המדיניות הישנה לקידום הקמת תחנות גזיות מזהמות, ובמקום זה, לעבור לטכנולוגיות סביבתיות ויעילות כפי שנעשה במדינות רבות בעולם, ובראשן מדינות ה-OECD".
ממשרד האנרגיה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה ימשיך לדבר, כשמשרד האנרגיה ימשיך לעשות. בארבע השנים האחרונות צמצם משרד האנרגיה ב 50% את השימוש בפחם, והפחית את זיהום האוויר מייצור חשמל בכ- 50%, וזאת עד לגמילת ישראל מדלקים מזהמים באופן מוחלט. אנו מברכים את מנכ"ל המשרד להגנ"ס על כניסתו לתפקיד, ועל המהירות בה הצליח לגבש המלצה בנושא כה מורכב, שכלל אינו באחריותו. במשרד האנרגיה מצרים על כך, שבנושא כה חשוב, לא מצא לנכון, מנכ"ל המשרד החדש, לדון עם אף גורם מקצועי רלוונטי בממשלה בעבודה זו. יחד עם זאת, משרד האנרגיה גאה שבמשרד להגנ"ס החליטו לאמץ חלק מהחזון שהציגו, ומזכירים, כי מרבית תחנות הכוח שהוקמו בישראל בשנתיים האחרונות הינן מבוססות אנרגיה מתחדשת, וכי תחנות המופעלות בגז טבעי לא תוקמנה שלא צורך, כפי שפורסם. חשובה לא פחות היא העובדה, כי משרד האנרגיה כבר הודיע על יעד חדש לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת שיעמוד על 30% עד 2030, וכי בעשור הקרוב יוקמו מתקני אנרגיה מתחדשת בהיקף השווה לכל ייצור החשמל הקיים כיום בישראל. במשרד האנרגיה ישמחו לעדכן בכל הפרטים ולערוך חפיפה למנכל הגנ"ס החדש. בהצלחה!".
יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה מיקי חיימוביץ' ציינה כי "שמחתי מאוד לשמוע את עמדת המשרד להגנת הסביבה נגד הקמת תחנות הכח בגז המתוכננות ברחבי הארץ. הבעתי בעבר את עמדתי על כך שבעידן של משבר אקלים, על ישראל להפנות את מרב המאמץ שלה במעבר לאנרגיה מתחדשת. אין סיבה שנישאר מאחור ונבסס את האנרגיה שלנו לעשורים הקרובים על תעשיות מזהמות ויקרות. בנית שורת תחנות כח מבוססות על גז תנציח את השימוש בדלקים פוסיליים ותביא לנזקי זיהום לאוכלוסיות גדולות. אני מקוה שזו בשורה למאות אלפי ישראלים שמחו ולחמו נגד הכוונה לבנות את תחנות הכח האלה סמוך לבתיהם וכמו שקראתי בעבר אני קוראת גם כעת למשרד האנרגיה לאמץ עמדה זו לטובת הסביבה ולבריאות התושבים".
ארגון "אדם טבע ודין" שיגר בתגובה לדו"ח מכתב לשר האנרגיה יובל שטייניץ, בו נכתב בין היתר: "עצור את כל התוכניות להקמת תחנות כוח ומייזמי אנרגיה פוסילית אחרים עד לבחינה מחודשת שלהם בתכנית אב למשק האנרגיה". כמו כן, הארגון פנה לשר בבקשה "להכין תכנית אב למשק אנרגיה בר קיימא ודל פחמן שתהווה תכנית כוללת, רחבה וארוכת טווח שממנה תיגזר מדיניות משרדך. יש לתכנן תכנית זו בהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה".