בשנת 2009 קראתי לראשונה על הרפורמה הדרמטית במערכת הבריאות בסין, שהבטיחה גישה לביטוח בריאות לרוב האוכלוסייה. מה שהפך את הרפורמה למסקרנת עבורי הייתה העובדה שתהליך קביעת המדיניות התאפיין בדיון ציבורי מעמיק בתקשורת וברשתות החברתיות בהשתתפות מומחים, אשר הביעו עמדות עקרוניות מגוונות בדילמה שבין חיזוק שליטת הממשלה במערכת לבין הפרטה. קיומו של ויכוח ציבורי נוקב, בעידוד ותמיכת הממשלה, סתר את האופן שבו תפשתי את סין עד אז, כמשטר סמכותני המדכא הבעת דעות שונות. הסקרנות שלי לגבי התנאים המאפשרים דיון כזה בסין והרקע של משפחתי בתחום הרפואה גרמו לי להקדיש מחשבה לנושא ואף להקדיש לו את עבודת דוקטורט. אני משוכנע שהממצאים יכולים לתרום להבנת התמודדותה של סין עם נגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בווהאן
חיסון קורונה בווהאן
חיסון קורונה בווהאן
(צילום: GettyImages)
כיצד הצליחה סין לעשות רפורמות כל כך מקיפות בצורה כה יעילה, ואף השכילה להצטייד לקראת הבאות? במחקריי אני עוקב אחר תהליך קבלת ההחלטות במערכת הבריאות בסין במהלך העשור הראשון של המילניום. אני טוען, שהיוועצות רחבה עם מומחים מהשורה הראשונה ועם הציבור הרחב כאחד, עם ארגונים בינלאומיים ועם מומחים זרים, היא שתרמה בסופו של דבר לרפורמה יעילה ומקיפה של מערכת הבריאות אחרי שנים רבות של הזנחה.
חוקרים פרטיים - לכל הטורים הקודמים
הגעתי למסקנה זו אחרי שראיינתי 90 מומחים לכלכלה רפואית ובריאות הציבור וכן פקידי ממשלה שהשתתפו באופן ישיר בתהליך קביעת המדיניות. גיליתי שתהליך זה לווה בדיונים פתוחים ודינמיים. ניתחתי את התגובות, שפורסמו באתר ייעודי שהיה פתוח לכלל הציבור, ואף מצאתי, שהממשלה עשתה מאמצים ללמוד גם ממשוב מצוותים הרפואיים במרפאות כפריות. ההתייעצות הרחבה הביאה לשיפור ניכר במערכת הבריאות הסינית, כולל בניית תשתיות של מרפאות קהילתיות וכפריות, חיזוק התיאום בין מרפאות אלו לבין בתי החולים הגדולים, וכן הכשרתם של אלפי רופאי משפחה. בנוסף, תשתית המעבדות הרפואיות שודרגה ואלה הן שאפשרו, לאחר התפרצות הקורונה, את מיפוי הד.נ.א של הווירוס ויצירת ערכות אימות לחולים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר יואל קורנרייך
ד"ר יואל קורנרייך
ד"ר יואל קורנרייך
(צילום: Chen Si)
סין לא נחה על זרי הדפנה. במחקרי הנוכחי אני בוחן את תהליך הלמידה והפקת הלקחים בסין שאחרי הקורונה. על אף שהנושא רגיש מבחינה פוליטית וישנה צנזורה כבדה על התקשורת והרשתות החברתיות, מומחים ניהלו ומנהלים דיון גלוי בכשלים בהתמודדות ובצורך בשינויים מבניים נוספים במערכת הבריאות. מחקרי בודק כיצד הממשלה הנוכחית מנסה לאזן בין הצורך לקבל משוב מהותי ורחב מן מכל שורות האוכלוסייה, לבין החשש מהשתתפות רחבה ופתוחה מדי, שתיצור איום פוליטי.
ד"ר יואל קורנרייך, החוג ללימודי מזרח אסיה, אוניברסיטת תל אביב
חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי ב-ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נערך בסיוע פרופ' ליאת קוזמא, פרופ' אבי שרודר וד"ר איריס אידלסון-שיין מהאקדמיה הצעירה הישראלית.