רשות הטבע והגנים פירקה אמש (יום ה'), בחסות המשטרה, זרקור שהציבה המועצה המקומית מטולה והאיר את מפל הטחנה בשמורת עיון. ברשות אמרו כי מדובר ב"זיהום אור", שעשוי לפגוע בחי ובצומח בשמורה, וכי הזרקור הותקן ללא תיאום וללא אישור. מנגד, במועצת מטולה אמרו כי פרק הזמן בו פועלת התאורה מוגבל, על מנת שלא לפגוע בטבע, וכי הרשות לא ניהלה שיח עם המועצה בנושא.
״מועצה מקומית מטולה החליטה להציב בניגוד לחוק תאורה שמאירה את מפל הטחנה וסביבתו בשמורה מוכרזת נחל עיון הסמוך", אמר שי קורן, מנהל מרחב גליל עליון ברשות הטבע והגנים. "למרות פניות אל ראש המועצה בנושא, תוך ניסיון להסביר את הפגיעה בשמורת בטבע, התאורה לא פורקה על ידי המועצה. בסופו של דבר הגיעו פקחי הרשות, בליווי שוטרי משטרת ישראל, לפרק את התאורה במקום. ניתן לומר בוודאות גבוהה שתאורה בעוצמה כזאת, מייצרת השפעה שלילית משמעותית על המערכת האקולוגית המתקיימת בשמורה״.
נועם לידר, עוזר מדען ראשי ברשות הטבע והגנים, אמר כי השמורה היא בית גידול חשוב עבור מגוון צמחים ובעלי-חיים, חלקם פעילי לילה, וחלקם אף נדירים ובסכנת הכחדה. "באזור המואר וסביבתו נרשמו במערכת המידע של רט"ג יונקים כמו חזיר בר, תן, שועל מצוי, דרבן ודלק, זוחלים כמו זיקית ונחש מים, דו-חיים כמו אילנית, דגים כמו חפף ישראלי ובינון הירדן, ומגוון ציפורים ופרפרים. באזור גם צמחים נדירים".
2 צפייה בגלריה
המפל המואר
המפל המואר
המפל המואר
(שי קורן, רשות הטבע והגנים)

2 צפייה בגלריה
"פגיעה בבעלי חיים ובצומח"
"פגיעה בבעלי חיים ובצומח"
"פגיעה בבעלי חיים ובצומח"
(שי קורן, רשות הטבע והגנים)



לידר הוסיף עוד כי "בשמורה חיים עוד מינים רבים של בעלי חיים, חלקם נדירים, וחלקם אף נמצאים בסכנת הכחדה ביניהם: חתול בר, חתול ביצות, עקב עיטי, ואוח עיטי המקנן באופן קבוע על המצוקים בשמורה, דג עגולסת הירדן, עטלפי חרקים כמו פרסף, צב יבשה וצב ביצות".
לדבריו, משטר התאורה הלילי הטבעי, כשהוא נשמר בקפדנות. מאפשר את קיומם של בעלי החיים והצמחים. "בשנים האחרונות הצטבר ידע מדעי רב על אודות השפעות שליליות של תאורת לילה מלאכותית על בתי גידול ועל בעלי-החיים והצמחים המאכלסים אותם. השפעות שליליות אלו מוגדרות כ'זיהום אור אקולוגי' אשר משנה את משטרי התאורה הטבעיים בבתי-גידול יבשתיים ואקווטיים. גם צמחים וגם בעלי-חיים זקוקים לפרקי זמן של אור וחושך כדי להבטיח תפקוד תקין".
במועצה המקומית מטולה אמרו בתגובה כי התאורה נכבית מדי ערב בשעה 22:00. "התאורה הוצבה בשטחה של הרשות המקומית, לטובת פיתוח התיירות ועל מנת שגם בשעות הערב ניתן יהיה לחזות במראה המרהיב של מפל הטחנה. התאורה נכבית בכל יום בשעה 22:00 בערב בכדי לא להפריע לחיות הבר. צר לנו שפקחי רשות הטבע פעלו באופן כזה מבלי לבוא לשיח עם המועצה".