31 מינים חדשים נכנסו לקטגוריית בעלי חיים שנכחדו ב"רשימה האדומה" למינים בסיכון, ביניהם יותר מ-12 דגי מים מתוקים וצפרדעים. כמו כן, כריש שרק לאחרונה התגלה נכנס לקטגוריית בעלי החיים שככל הנראה נכחדו, זן של דולפין נכנס לקטגוריית בעלי החיים בסכנת הכחדה. כך עולה ממידע שעודכן על ידי איגוד השימור העולמי (IUCN), המרכיב את הרשימה האדומה.
הרשימה האדומה למינים בסיכון (מוכרת גם כ"הספר האדום") החלה להתפרסם ב-1964, והפכה מאז למקור מידע על מצב של בעלי החיים, הצמחים והפטריות בעולם. כיום היא כוללת 128,918 פריטים, מתוכם 35,765 נמצאים בסכנת הכחדה. המינים הנמצאים ברשימה האדומה מחולקים לתשע קטגוריות, שנקבעו באמצעות קריטריונים כגון: קצב הירידה, גודל אוכלוסייה, שטח הפיזור גאוגרפי, ומידת הפיצול של האוכלוסייה והתפוצה.
3 צפייה בגלריה
הכריש הנעלם, שנצפה לאחרונה ב-1934
הכריש הנעלם, שנצפה לאחרונה ב-1934
הכריש הנעלם, שנצפה לאחרונה ב-1934
(צילום: רויטרס)
זן הכריש החדש שהתגלה באופן רשמי רק בשנה שעברה, הנקרא "כריש הנעלם" (ששמו המדעי הוא Carcharhinus obsoletus), הוא בעל חיים אותו נהגו לדוג בים דרום סין. כריש זה נצפה בפעם האחרונה בשנת 1934, מה שהכניס אותו לקטגוריית בעלי החיים שככל הנראה נכחדו.
ד"ר וויל וויט, חוקר דגים באוסף הדגים הלאומי של אוסטרליה, אמר כי מדובר בפעם הראשונה בה כריש נכחד מאז שהאנושות החלה להתקיים. "לצערי הרב, מה שגורם למין להיות שורד טוב בעולם הטבע לא הופך אותו להיות שורד טוב מול האדם", אמר וויט.
"זה מראה שהעולם נמצא תחת לחצים מאוד גדולים", אמר קרייג הילטון-טיילור, ראש הרשימה האדומה, והוסיף כי "הרעיון של הרשימה האדומה הוא לנסות לתת תשומת לב למינים ולעצור אותם מלהיכחד, אך לפעמים התהליך (הכחדה) קורה מהר מדי".
כמו כן, הארגון גם הזיז דולפין מהאמזונס בעל בטן ורודה שנקרא טוקוקסי (Tucuxi) לקטגוריית בעלי החיים בסכנת הכחדה. כעת, כל הדולפינים החיים כיום במים מתוקים נמצאים בסכנת הכחדה, משום שהשאר כבר היו בקטגוריה. מ-IUCN נמסר כי מכשולים הכוללים סחרים, זיהום ורשתות דיג פוגעים בהם.


3 צפייה בגלריה
דולפין טוקוקסי
דולפין טוקוקסי
דולפין טוקוקסי
(צילום: רויטרס)
בנוסף לכך, IUCN תיארו את הירידה באוכלוסיית הצפרדעים במרכז ודרום אמריקה "דרסטית". שלושה מיני צפרדעים במרכז אמריקה הוכרזו כמינים שנכחדו, ושניים נוספים שובצו ב"סכנת הכחדה חמורה". בארגון ציינו כי המחלה הסיבה העיקרית לכך היא המחלה כיטרידיומיקוסיס (Chytridiomycosis) שנגרמת מהפטרייה Chytrid ופוגעת בצפרדעים. מדענים מקשרים את הופעת הפטרייה לשינוי האקלים.
עם זאת, ארגון IUCN ציין לטובה כי אוכלוסיית הביזון האירופי יותר משלשה את פריטיה מאז 2003, והגיעה למעל 6,200 פריטים בשנת 2019 לעומת כ-1,800 בשנת 2003. זאת, הודות למאמצי שימור. בכך, הביזון האירופי הועבר לקטגוריית "רגיש", וכבר לא נראה כי נשקפת לו סכנת הכחדה מיידית.
3 צפייה בגלריה
ביזון אירופי
ביזון אירופי
ביזון אירופי
(צילום: רויטרס)
סיפור הצלחה נוסף הוא של הדג Barndoor skate – דג שטוח ממשפחת התריסניתיים - שקפץ בשלוש קטגוריות מ"בסכנת הכחדה" ל"כמעט ללא חשש". "יש עדיין ניצוץ של תקווה, סיפורים קטנים שמראים לנו מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב", אמר הילטון-טיילור.
למידע נוסף על הרשימה האדומה, לחצו כאן