הטבע מול החקלאות: בחברה להגנת הטבע קראו לבעלי יקב קסטל לעצור עבודות להקמת כרם בהרי ירושלים, במקום המהווה מסדרון אקולוגי לבעלי חיים, בין היתר לצבאים.
3 צפייה בגלריה
צבאים במסדרון האקולוגי
צבאים במסדרון האקולוגי
צבאים במסדרון האקולוגי
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
לפני כשבועיים החלו ביקב קסטל עבודות באזור מעלה החמישה, לצורך הקמת כרם במקום. בחברה להגנת הטבע טוענים כי עבודות הגידור במקום מסכנות את עדר הצבאים באזור. במכתב שנשלח לבעלי יקב קסטל, אלי בן זקן, הבהירו לו כי מדובר בשטח שמהווה חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי, המחבר בין הרי ירושלים לבין מרחב מודיעין ושפלת יהודה. 
העבודות עצמן נערכות על צוואר הבקבוק המתפקד היחידי במרחב בין מעלה החמישה לבין גדר ההפרדה. מדוע צוואר הבקבוק הזה הוא כל כך חשוב? כשמו כן הוא. "צוואר בקבוק הינו שטח בתוך מסדרון אקולוגי, אשר מגביל מעבר של מינים ועלול לייצר קיטוע ברצף המסדרון", מסבירה מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, במכתב שנשלח לבן זקן. "לצוואר בקבוק ישנה חשיבות אקולוגית מהמעלה הראשונה, מפני שאם הוא נסתם, כל תנועת בעלי החיים באזור נחסמת ולכך יש משמעויות קשות מבחינת המערכת האקולוגית והמרחב".
3 צפייה בגלריה
השטח שהוכשר לכרם, ממבט הרחפן
השטח שהוכשר לכרם, ממבט הרחפן
השטח שהוכשר לכרם, ממבט הרחפן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
השטח שבין מעלה החמישה לגדר ההפרדה, שבו החלו לבצע את העבודות, הוא צוואר בקבוק מתפקד ובמקום יש פעילות ערה של חיות בר בהם צבאים וצבועים. צוואר הבקבוק הוא ברוחב 200 מטרים בלבד, בעוד שצבאים זקוקים למסדרון אקולוגי ברוחב מינימלי של 800 מטרים. 
במרכז צוואר הבקבוק עובר כביש 425. כתוצאה מכך יש בעלי חיים רבים שנדרסים. אם לא די בכך, באזור יש עבודות חפירה אינטנסיביות לצינור מים ובנוסף מתחם מטיילים פעיל נמצא בצדו המזרחי של הכביש. "הקמת כרם בשטח זה ובעקבותיו גדר התוחמת את הכרם, קוטעת וסותמת באופן הרסני את צוואר הבקבוק ואת מעבר בעלי החיים באזור", כתבה האן והזהירה כי כמות דריסות הצבאים באזור תגדל. "בנוסף, בכל המרחב ישנה תופעה מדאיגה של ציד אכזרי של צבאים וצבועים על ידי להקות כלבים משוטטים ולא מבויתים וקיטועים בשטח מקטינים משמעותית את השטח עליו הצבי או הצבוע יכולים להימלט, ויוצרים מעין 'משפך ציד' שסופו מוות אכזרי של הצבי או הצבוע". האן ביקשה להפסיק את העבודות לאלתר כדי להציל את חיות הבר אוכלוסיית הצבאים. 
3 צפייה בגלריה
הגדר שהוקמה והשטח שהוכשר
הגדר שהוקמה והשטח שהוכשר
הגדר שהוקמה והשטח שהוכשר
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
בן זקן אמר בתגובה כי הוא יעצור את העבודות, אך לזמן מוגבל. בן זקן ביקש לקיים פגישה עם נציגי החברה להגנת הטבע. "אני עושה מעשה ציוני. היהודים עזבו את האדמות האלה והפסיקו לעבד אותם. האדמה בוכה. אנחנו לא מטפלים נכון בבעלי החיים בארץ וזה חשוב לי. צריך לראות האם ניתן להשאיר פרוזדור למעבר בעלי החיים, והאם העבודות באמת סוגרות את המסדרון. הירוקים נגד חקלאות ובעד טבע. הגידור נעשה בעקבות ריבוי אוכלוסיית חזירי הבר. בשנה שעברה 1,500 שתילים נעקרו בגלל חזירי הבר", אמר בן זקן.