בני האדם פגעו או הרסו כמעט שני שלישים מיערות הגשם הטרופיים ברחבי העולם, החשובים כל כך במאמץ למתן את התחממות כדור הארץ. כך עולה מדו"ח חדש של Rainforest Foundation Norway.
מהדו"ח עולה כי מתוך כ-14.5 מיליון ק"מ מרובעים של יערות גשם טרופיים, שבעבר כיסו את כדור הארץ, נותרנו רק עם 36% שלא נפגעו כלל. 34% נמחקו לחלוטין, ו-30% נוספים נפגעו.
4 צפייה בגלריה
האמזונס נשרף
האמזונס נשרף
האמזונס נשרף
(צילום: AFP)

לפי מחברי הדו"ח, בשנת 2019 נהרסו 35,825 קמ"ר של יערות גשם ברחבי העולם – שטח גדול יותר משטחה של מדינת ישראל. 18,266 קמ"ר של יערות גשם נפגעו בדרום אמריקה, בעיקר בברזיל. בנוסף נפגעו יערות גשם ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, באינדונזיה, בפרו, במלזיה ובמדינות נוספות ברחבי העולם.
עוד עולה מהדו"ח כי מאז 2002, יותר ממחצית מהרס היה באמזונס שבדרום אמריקה, וביערות גשם שנמצאים בגבולות שבין מדינות. בין השנים 2002 ל-2019 העולם איבד שטח של יערות גשם טרופיים הגדול יותר מצרפת.
"כדי להרוס יער גשם שלם, לא צריך להשמיד את כולו. מספיק להשמיד חלק ממנו (25%-40% במקרה של האמזונס), כי גם חלק הורס את המנגנון של מחזור הגשם, איזון החלקיקים והטמפרטורה של היער כולו. מה שנשאר מתמוטט עקב הידרדרות של התנאים האופטימליים שהיער צריך כדי לשרוד", אמר רפאל שטרן, החוקר על ההשפעה של צמחייה על אקלים במכון ויצמן למדע.
4 צפייה בגלריה
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
בשריפה באמזונס בברזיל
(צילום: AFP)
החוקר הוסיף שבין 30%-50% מהגשם באמזונס הוא למעשה מיחזור של גשם קודם שנוצר על ידי העצים עצמם, ואם האמזונס לא יהיה קיים - כמות הגשמים בדרום אמריקה תרד ב-50%. לכך, סביר להניח שיהיה עולם הרבה יותר יבש ומדברי בלעדיהם.
אובדן היערות הוא גם תורם משמעותי לשינוי האקלים, שכן ליערות יכולת לספוג פליטות של גזי חממה ולמנוע מהם לעלות לאטמוספרה ולחמם את כדור הארץ.
4 צפייה בגלריה
כיבוי שריפות באמזונס
כיבוי שריפות באמזונס
כיבוי שריפות באמזונס
(צילום: AFP)
מה יקרה אם לא יהיו יערות גשם? לפי שטרן, "כל הפחמן שנאגר כיום ביערות יגיע לאטמוספרה, וזה יגרום להתחממות של חצי מעלה עד מעלה בממוצע לכל כדור הארץ. מאז המהפכה התעשייתית, כדור הארץ התחמם במעלה אחת, אז אם אנחנו פולטים את כל זה לאטמוספרה – תוכפל כל ההתחממות שכבר קרתה".
"באופן גלובלי, האקלים העולמי ישתנה מאוד. לדוגמה: האקלים בישראל הוא יבש, אבל בקיץ, הלחות באטמוספירה יחסית גבוהה. לתופעה הזאת - לחות גבוהה שלא מצליחה לייצר גשם - יש השפעה של המונסונים מהודו, שמושפעים מיערות הגשם. אם לא יהיו יערות גשם בהודו - זה כמובן ישנה את מערכת המונסונים, וגם את האופי של כל העונות בישראל. קשה לומר איך, אבל ברור לומר שזה ישתנה. מאוד קשה לדמיין עולם יציב בלי יערות הגשם. זה יעבור תהליך מאוד קיצוני של התאמה עד שנגיע לאיזון חדש, והתהליך הזה יהיה ארוך ועם הרבה אירועי מזג אוויר קיצוניים", אמר שטרן.
4 צפייה בגלריה
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
שריפה באמזונס
(צילום: רויטרס)
רוב השריפות ביערות האמזונס נגרמות מהצתות, והן קשורות באופן ישיר למאמצים לברא יערות באזור. במקרים רבים, חקלאים הם אלו שמציתים את השריפות כדי לפנות שטחים לגידול יבולים ולרעיית בקר, שיוכלו להניב להם כסף. מדובר בתופעה שהופכת נפוצה יותר ויותר במהלך השנים.
כמו כן, שטרן ציין שיערות גשם הם בתי גידול למגוון ביולוגי רב מאוד. אלפי וירוסים חיים ביצורים החיים בכל העולם, ובגלל שביערת הגשם כמות ומגוון החיות גדולים במיוחד, הרס היערות יחשוף את האנושות למגע עם החיות, וכמובן לווירוסים, שיכולים לגרום לנגיף עולמי כמו הקורונה שאנו רואים עכשיו.
לדו"ח המלא לחצו כאן