השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הודיעה בצהריים (יום ד') בחשבון הטוויטר שלה כי ישראל יודעת איזו ספינה אחראית לאסון הזפת שפקד את חופי המדינה. "שמנו את ידינו על האונייה העבריינית", כתבה גמליאל. "זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו". היא לא פירטה באיזו ספינה מדובר ובאיזה נמל היא נמצאת.
אתמול אמרה השרה גמליאל, שהגיעה לחופים רק ארבעה ימים לאחר שגושי הזפת הראשונים הגיעו לחופי ישראל: "הזיהום נעשה בוודאות בזדון - או שהאונייה שפכה בכוונה את השמן לים, או שהשמן נשפך עקב תקלה ובעל האונייה היה חסר חמלה כלפי הטבע ולא התריע לרשויות. אנחנו נעשה הכל, ונגיע לאן שצריך בארץ ובעולם - במטרה לאתר את האונייה האחראית לזיהום בחופי ארצנו".

1 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל
(צילום: הדר יואביאן )
דבריה של גמליאל, שכלפיה וכלפי המשרד שבראשו היא עומדת הוטחו טענות כי לא זיהו את זיהום הזפת בזמן, ובכך נגרם הזיהום הכבד - השתתפה בדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שבראשה עומדת ח"כ מיקי חיימוביץ'. חיימוביץ' אמרה בדיון כי "הוועדה מתכנסת שבועיים אחרי האסון ולאחר הרבה לחצים שהופעלו על ח"כ מיקי זוהר שסרב לקיים את הדיון, ללא הסבר. למשאבי הטבע האחרונים שלנו לא איכפת מפוליטיקה, הם לא מחכים לתקציב. הטבע נמצא באיום קיצוני. אם לא נפעל באופן מידי ולא נגייס את המשאבים, נגיע למצב שלא נוכל להסתכל לילדים שלנו בעיניים".
רני עמיר, מנהל היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה, אמר בדיון כי התוכנית לטיפול באסון הופעלה "מיד כשהתחלנו לראות את גושי הזפת. האירוע הוגדר בדרגה 2, בינונית". במענה לשאלת היו"ר מדוע לא ראו את הכתם, השיב ש"לא קיבלנו התראה מאף מערכת לווינית. אם זה היה קופץ במערכות, היינו מקבלים את זה ישר. ביקשנו מכל הגורמים שאנחנו איתם בקשר לבדוק אם הייתה אינדיקציה, וקיבלנו את מידע הלוויני בדיעבד". עוד הוסיף עמיר כי "אין ספק שידיעה מוקדמת הייתה עוזרת. יש תוכנית להקים מערכת רדאר חופית. יש הרבה מאוד אפשרויות ללוויין לטעות, ולכן אנחנו עובדים על מערכת רדאר".
במוצאי שבת הקרובה צפויה להתקיים בתל אביב הפגנה של ארגוני סביבה במחאה על התנהלות המשרד להגנת הסביבה, שלא הצליח למנוע את האסון. בהודעת הארגונים נכתב: "אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל אסון הזפת, תקצוב והצטיידות במערכות התראה מוקדמת לאיתור שפכים, תקצוב והצטיידות לצורך מוכנות מלאה לטיפול באירוע שפך גדול, אישור בחקיקה של התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירוע שפך שמן בים, הקמת כוח ימי אזורי משותף להתמודדות עם אירוע שפך גדולים, תיקון חוק הנפט באופן שיבטיח פיקוח סביבתי אמיתי על קידוחי נפט וגז, חקיקת חוק האזורים הימיים באופן שיקנה בהם סמכויות פיקוח ואכיפה מלאות למשרדי הבריאות והגנת הסביבה - שוות ערך לאלו של משרד האנרגיה".