כשהצונאמי היכה בעוצמה בישראל: במחקר חדש, שערכו חוקרים מישראל ומארצות הברית, התגלה כי צונאמי עוצמתי פגע בחופי ישראל לפני 9,910 עד 9,290 שנה. המחקר, המתבסס על חפירות שנערכו באזור תל דור, פורסם בכתב העת PLOS ONE. החוקרים, שבדקו בין היתר דגימות חול וצדפים מאותה תקופה, מעריכים כי גובה הגלים היה בין 16 ל-40 מטרים והמים הגיעו עד למרחק של 1.5 עד 3.5 ק"מ מקו המים לתוך היבשה.
פרופ' אסף יסעור-לנדאו מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, שהשתתף במחקר, סיפר בריאיון לאולפן ynet על הממצאים: "שותפיי באוניברסיטת סן דייגו בקליפורניה - טום לוי, דיק נוריס, גלעד שטיינברג, אחרים ואנוכי מאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטאות אחרות - מצאנו עדויות לצונאמי קדום ביותר לפני כעשרת אלפים שנה. גלישת קרקע קרוב לחוף הובילה לעלייה של גל צונאמי, שנכנס לקו החוף ואולי 3 קילומטר פנימה. חשוב להגיד שבאותו זמן מפלס המים היה 16 מטר נמוך יותר ממה שהוא היום ולכן הגל היה צריך להיות מאוד חזק ומאסיבי על מנת להיכנס. אנחנו ראינו את העדויות לכך בקידוח שנעשה בחוף ליד דור, היום דור נמצא ליד החוף, אולם בתקופה הזאת דור הייתה מרוחקת עד 3 קילומטר פנימה ליבשה בגלל שמפלס הים היה כאמור יותר נמוך".
לדבריו, לאחרונה נמצאו עדויות לצונאמי העוצמתי. פרופ' יסעור-לנדאו: "נורא קל למצוא ליד חוף הים צדפים וחול ים, אבל תארי לעצמך שמצאנו כאלה באזור שהיה כ-3 קילומטר בתוך היבשה. איך הם הגיעו לשם? השחזור שלנו הוא של גל צונאמי מאוד גדול, שנשא איתו צדפים וחול למרחק של 3 קילומטר פנימה ויש לנו עדויות על גלישת קרקע מסיבית שקרתה בתוך הים באותו זמן, שכנראה גרמה לכך. זה גרם נזק עצום לקהילות שגרו שם, קהילות של תקופת האבן החדשה, התקופה הנאוליתית".
1 צפייה בגלריה
מפת האזורים שנפגעו
מפת האזורים שנפגעו
מפת האזורים שנפגעו
(צילום: מתוך המחקר)

פרופ' יסעור-לנדאו סיפר כי הצונאמי העוצמתי נחשף רק במקרה: "באמת הלכנו לחפש אתונות ומצאנו מלוכה, או מצאנו צונאמי משום שחיפשנו עדויות לשינויי אקלים, לאיך היה האקלים בתקופות יותר קדומות. אבל תוך כדי שמחפשים עדויות לפולן, אבקה של צמחים, ועצמות של חיות - לפתע אנחנו מצאנו את האירוע הימי הזה, במקום שלא היה צריך להיות ים".
האם אירוע כזה עלול להתרחש שוב? פרופ' יסעור-לנדאו: "הכל יכול לקרות. זה כמו רעידת אדמה, אבל יותר נדיר מרעידת אדמה. האירועים האלה הם סופר נדירים ובעוצמות כאלה הם קורים לעיתים סופר נדירות בים התיכון. רעידות אדמה הרבה יותר נפוצות. גילינו רעידת אדמה לפני כ-3,700 שנה ששיטחה ארמון כנעני בכברי. רעידות אדמה הן הרבה יותר מסוכנות ומפחידות, אבל גם גלי צונאמי הם בהחלט סוג של סיכון שיש לים התיכון, אמנם פחות מסיכונים אחרים".
פרופ' יסעור-לנדאו דיבר על החשיבות של המחקר: "החשיבות של המחקר הזה היא באיך ניתן לזהות אירועים כאלה בתקופות מאוד עתיקות וגם ההשפעה שיש להן על חברות אנושיות קדומות. אנשים היו ממש בתחילת החקלאות ובתחילת גידול בעלי חיים והצונאמי הזה הרס להם את השדות, מילא אותם במי מלח, פגע להם בצאן ובבקר ובעזים. זה אירוע מאוד מאוד חמור, מה ההשלכות שלו לגבי היום? קשה לדעת, אבל ההשלכות המעניינות הן שאנשים שרדו לאחר הצונאמי. החברה שלהם שרדה, הם שיקמו את הכלכלה שלהם ולכן זה מסר חיובי. לאנשים יש יכולת עמידה מאוד מאוד גבוהה גם למול אירועים מאוד חמורים"