עם העלייה בחום והגברת פעילותם של הנחשים לאחר התעוררותם משנת החורף, התקבלו במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים תלונות רבות בנושא פגיעה בנחשים, וכן דיווחים על לכידות נחשים במלכודות דבק וצינור, שגורמות לנחש לסבל רב ולעיתים גם למוות בייסורים. לכידה שכזו אסורה ומהווה עבירה פלילית.
נתקלתם בנחש? אם אתם בשטח פתוח, הניחו לו ואל תתקרבו אליו. קחו בחשבון שאתם מבקרים בסביבה הטבעית שלו. אם אתם במתחם עירוני והמצב מצריך לכידה, היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים, שם ניתן למצוא את רשימת הלוכדים בעלי היתר תקף.
3 צפייה בגלריה
נחש זעמן מטבעות
נחש זעמן מטבעות
נחש זעמן מטבעות
(צילום: דודו בן אור)
בהודעה המשותפת נמסר כי "כל מיני הנחשים בישראל הם חיות בר מוגנות המועילות לטבע וניזונות ממיני מכרסמים מזיקים. הריגתו אסורה לפי חוק - אלא אם מדובר בסכנת חיים. אין לפגוע בהם או לנסות לתפוס אותם. לכידת נחשים דורשת ידע מקצועי, ניסיון והיתר מיוחד פרטני שניתן על-ידי רשות הטבע והגנים. בעת התקשרות עם לוכד נחשים יש לוודא כי הוא בעל היתר תקף ולבקש כי יציג אותו".
3 צפייה בגלריה
לכידת נחש
לכידת נחש
לכידת נחש
(קרדיט: סי ומשה לוי)

3 צפייה בגלריה
לכידת נחש
לכידת נחש
לכידת נחשעל ידי לוכד מוסמך
(קרדיט: סי ומשה לוי)
עוד צוין בהודעה כי רישיון מדביר תברואי, המופיע במרשם המדבירים, לא מהווה היתר ללכידת נחשים במסגרת רישיונו כמדביר - אלא אם ברשותו גם היתר ללכידת נחשים מרשות הטבע והגנים.
באופן טבעי, נחשים חוששים מבני אדם, ובעת מפגש ינסו לברוח - אלא אם הופתעו מקרוב או שנלכדו ללא אפשרות אחרת. עם בוא הקיץ מתעוררים הנחשים משנת החורף, בתקופה זו הם רעבים ובגופם כמות גדולה של ארס. רוב הנחשים פעילים בעיקר בלילה אך כאשר מזג האוויר חם הם עלולים להיות פעילים גם בשעות היום. בימים חמים אוהבים הנחשים להתחמם בשמש בתחילת היום, ולשהות במקום קריר או ליד מקור מים בשעות החמות.
(צילום: משה לוי, "עולם הנחשים של משה")
למידע נוסף על לכידת נחשים באתר רשות הטבע והגנים לחצו כאן
למרשם המדבירים באתר המשרד להגנת הסביבה לחצו כאן