לווייתן ממין אובלנה צפון-אטלנטית (בלנה שחורה), הנמצא בסכנת הכחדה חמורה, מת - לאחר שככל הנראה הסתבך ברשת דייגים מול חופי דרום קרוליינה בארצות הברית.
1 צפייה בגלריה
אובלנה צפון-אטלנטית
אובלנה צפון-אטלנטית
אובלנה צפון-אטלנטית
(צילום: shutterstock)

שירות הדיג הימי הלאומי אישר כי הלוויתן המת התגלה במים כ-24 ק"מ מחוף מירטל ביץ'. מדובר במקרה המוות השלישי של לווייתן ממין זה, מאז החלה עונת ההמלטה של המין הנדיר בחודש נובמבר, לאורך החוף הדרום מזרחי של ארצות הברית.
מומחים מעריכים שפחות מ-400 לווייתנים ממין אובלנה צפון-אטלנטית חיים כיום בצפון האוקיינוס האטלנטי. בתקופה זו של השנה הנקבות נודדות לאזור חופי ג'ורג'יה ופלורידה, שם הם מגדלות את הגורים שלהם.
בהודעה לעיתונות של שירות הדיג הימי הלאומי בארצות הברית נכתב כי מדובר באובלנה צפון-אטלנטית זכר בן 11, שנצפה עוד בחודש אוקטובר עם מלכודת שהשליכו דייגים בפיו, שהשתרעה גם על פני זנבו, סמוך לאי ננטקט שבמסצ'וסטס.

אותו לווייתן הסתבך כנראה שוב באמצע החודש שעבר מול חופי פלורידה. אז נשלח צוות מומחים כדי לשחרר את הלווייתן מרשת הדייגים, אך ללא הצלחה.
אנשי שימור ואיכות סביבה חוששים כי הלווייתן ממיןאובלנה צפון-אטלנטית מתקרב להכחדה באזור, מכיוון שנרשמו יותר מקרי מוות מהמלטות של גורים.
עם זאת, עונת ההמלטה השנה הייתה הטובה ביותר בשש השנים האחרונות. צוותי מחקר שנשלחו לחפש לווייתנים ממין זה מצאו 15 גורים שנולדו בחודשים האחרונים עם האמהות שלהם. עונת ההמלטה נמשכת עד אמצע אפריל.
בכתבה של ליאור שק מזווית - סוכנות הידיעות של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, שפורסמה גם ב-ynet - נכתב כי מזה 300 שנה שאוכלוסיית הלווייתנים ממין זה סובלת מציד אינטנסיבי למטרות מסחר, שגרם לצמצום משמעותי בכמות הפרטים עד לסף הכחדה. הלווייתן מהווה מטרה אטרקטיבית וקלה במיוחד לציד, משום שהוא צורך את מזונו באמצעות סינון איטי של פלנקטון על פני המים. בנוסף, אחרי שהוא מומת, גופו צף על פני המים הודות לשכבת שומן עבה - מכאן גם שמו הלועזי, "Right Whale", מטרה ״טובה״ לציד.
אמנם, בעשורים האחרונים, ציד לווייתנים נאסר לחלוטין, פרט למתן אישורים פרטניים לדייגים מקומיים במדינות כמו איסלנד וגרינלנד, אולם למרות זאת, אוכלוסיות הבלנה ממשיכות להיעלם, ואנשי שמירת טבע, סביבה וביולוגים ימיים פועלים בעזרת שילוב טכנולוגיות חדשניות וכלים מדעיים שונים לניטור האוכלוסייה שנותרה, תוך זיהוי וניתוח כלל הסיכונים הגורמים לעלייה חדה בתמותה.