הענקת תארים מקוונת במכון ויצמן למדע

טקס הענקת התארים מטעם מדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע התקיים השבוע לראשונה במתכונת מקוונת בשל הגבלות הקורונה. ד"ר אימאן ח'טיב-מסאלחה נשאה נאום מרגש בשם הבוגרות והבוגרים. "אני נרגשת וגאה לעמוד כאן היום ולשאת דברים בשם הבוגרות והבוגרים. זו זכות גדולה והגשמת חלום. בחרתי לפתוח בדבריו של ד"ר חיים ויצמן המתאר את התפקיד ההיסטורי שמילא וממלא מכון ויצמן למדע: 'אני סמוך ובטוח כי המדע יביא לארץ הזו שלום ויחדש את נעוריה...'", כך פתחה ד"ר אימאן ח'טיב-מסאלחה את נאומה בשם בוגרות ובוגרי מכון ויצמן למדע. דבריה צוטטו ב"מסע הקסם המדעי" של מכון ויצמן למדע.

3 צפייה בגלריה
מחזור 2020: 149 בוגרי דוקטורט ו-160 בוגרי תואר שני
מחזור 2020: 149 בוגרי דוקטורט ו-160 בוגרי תואר שני
מחזור 2020: 149 בוגרי דוקטורט ו-160 בוגרי תואר שני
(צילום: מסע הקסם המדעי, מכון ויצמן)


"לפני שהצטרפתי למכון, היו לי חששות ודאגות. חששתי מהרמה הגבוהה של המחקר, מההסתגלות ללימודים בשפה האנגלית, מהמרחק מהמשפחה בצפון ומההשתלבות בחיי היום יום בעיר רחובות. כעבור מספר חודשים התבדו חששותיי, ובמהרה הפך המכון לבית השני שלי ושל משפחתי", הוסיפה אימאן והקדישה את התואר שקיבלה לאחותה, היבה, שהלכה לעולמה בזמן לימודיה.
אימאן, שהייתה תלמידתו של פרופ' צבי לפידות במחלקה לאימונולגיה זכתה בטקס גם בפרס מצטיינת הדיקן ואף נבחרה באחרונה להשתתף בתוכנית הלאומית לקידום נשים במדע המעניקה לחוקרות ישראליות מצטיינות מלגה למחקר בתר-דוקטוריאלי בחו"ל. אימאן, ילידת טמרה בגליל, תצא בקרוב לתקופת מחקר באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה, שם תמשיך לחקור את תאי המערכת החיסונית, לצד בעלה, ד"ר חסן מסאלחה, אף הוא בוגר המכון, ובתם בת השנתיים.
אימאן היא אחת מבין 138 בוגרות ו-171 בוגרים שקיבלו השבוע תוארי דוקטור ומוסמך ממדרשת פיינברג. בין מקבלי תואר דוקטור בפיסיקה היו 22 בוגרים ושש בוגרות; בכימיה – 13 בוגרים ו-12 בוגרות; במדעי החיים – 33 בוגרים ו-47 בוגרות; במתמטיקה ומדעי המחשב – 11 בוגרים ושתי בוגרות ובהוראת המדעים – שני בוגרים ובוגרת אחת. בין מקבלי תואר מוסמך בפיסיקה היו 22 בוגרים ובוגרת אחת; בכימיה – 15 בוגרים ו-16 בוגרות; במדעי החיים – 27 בוגרים ו-46 בוגרות; במתמטיקה ומדעי המחשב – 24 בוגרים וחמש בוגרות ובהוראת המדעים (עם תזה וללא תזה) – תשעה בוגרים ו-20 בוגרות. בין עוטי הגלימות וחובשי הכובעים היו גם 17 בוגרים מחו"ל שהשלימו לימודי מחקר בישראל.  
נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' אלון חן, בירך את הבוגרים והתייחס בדבריו לאופי המיוחד של הטקס השנה: "העובדה שהמציאות מאלצת אותנו לקיים את הטקס הזה באמצעים מקוונים, ולא ברוב עם, כפי שנהגנו עד כה, רק מחדדת את ההתרגשות ואת המשמעות של הרגע הזה בחייכם ובחיי המכון... האתגרים שממתינים לכם, כבר מחר בבוקר, שונים במידה רבה מאלה שהמתינו לבוגרינו בשנים הקודמות. מגיפת הקורונה מעצבת מחדש את העולם, וכולנו חייבים ללמוד את הכללים החדשים תוך כדי תנועה, הסתגלות ויצירתיות. החדשות הטובות הן שאתם יוצאים למציאות מורכבת זו, כשבאמתחתכם כלים מקצועיים מחזית הידע האנושי, שמאפשרים לכם לפעול ולתרום לשיפור המצב. וזה המקום שבו האופטימיות הטבועה בכולנו אמורה להיכנס לפעולה".
דיקן מדרשת פיינברג, פרופ' גלעד פרז, התייחס אף הוא בדברי הברכה שלו למגיפת הקורונה: "המציאות החדשה הפגישה את כולנו עם הבלתי צפוי, מצב המהווה את לחם חוקם של החוקרים שמתמודדים עם הלא נודע באופן יומיומי. אך לעיתים נדירות תהליך החקירה מוביל למצבי גילוי מרגשים. אני עדיין זוכר את תחושת החדווה שהייתי שותף לה עם המנחה שלי, כסטודנט, ברגע שבו הגענו לתוצאה חדשה, לא מאוד משמעותית, אך שהייתה ידועה רק לנו...". בין המברכים היו גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ויו"ר המועצה המדעית, פרופ' דניאלה גולדפרב. ברכות מצולמות לבוגרים שלחו גם יעל ארד, הישראלית הראשונה שזכתה במדליה אולימפית, והשחקן והיוצר ליאור כלפון.

נחנך המרכז הטיפולי-אוניברסיטאי המשותף לאוניברסיטת בר אילן ולארגון רטורנו

אוניברסיטת בר-אילן וארגון רטורנו הקימו את המרכז הטיפולי–אקדמי הבינלאומי הראשון מסוגו לטיפול בהתמכרויות והמחקר בתחום. טקס ההשקה נערך השבוע בהשתתפות פרופ׳ יפה זילברשץ, ראש הות״ת, פרופ' אריה צבן נשיא האוניברסיטה, הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ומייסד הקהילה הטיפולית רטורנו ופרופ׳ נתי רונאל, ראש המרכז הטיפולי-אוניברסיטאי שיזם את הקמת המרכז.

3 צפייה בגלריה
הרב אקשטיין מרטורנו, פרופ' נתי רונאל מאוני' בר אילן, פרופ' יפה זילברשץ יו"ר ות"ת ופרופ' אריה צבן נשיא אוני' בר אילן
הרב אקשטיין מרטורנו, פרופ' נתי רונאל מאוני' בר אילן, פרופ' יפה זילברשץ יו"ר ות"ת ופרופ' אריה צבן נשיא אוני' בר אילן
הרב אקשטיין מרטורנו, פרופ' נתי רונאל מאוני' בר אילן, פרופ' יפה זילברשץ יו"ר ות"ת ופרופ' אריה צבן נשיא אוני' בר אילן
(צילום: שלומי מזרחי)
באוניברסיטת בר-אילן אמרו כי מטרות המרכז הן יצירת ידע מדייק ומיטיב על הטיפול, המניעה וההתערבויות בשטח והנחלת הידע לציבור המטפלים בתחום ולחוקרים, וזאת מתוך עבודה משותפת, הדוקה ופורה של אקדמיה ושטח. המרכז יציע למידה רציפה של התהליכים הטיפוליים השונים תוך פיתוח של מדע הנתונים בקהילה הטיפולית באופן חדשני ופורץ דרך, מתוך כוונה לשפר את הצלחת השיקום ולטובת המטופלים ובני משפחותיהם. בנוסף, בדומה לבית חולים אוניברסיטאי, סטודנטים במקצועות טיפוליים שהם מאגר אנשי הטיפול לעתיד הקרוב, יוכלו לעבור הכשרה מודרכת ברטורנו ובכך ישפרו את מיומנותם המקצועי
בימים אלו החלו שני הגופים בעבודה משותפת לבחירת נושאי המחקר הראשונים. גישת המחקר בבר-אילן מתמודדת עם אתגרי העתיד, בשלבה תחומי ידע שונים העוסקים במחקר רב תחומי ומורכב, במטרה להביא לשיפור משמעותי בעולמנו. בהתאם לגישה חדשנית זו הוקמו באוניברסיטה מרכזי אימפקט מונעי אתגר בתחומים מגוונים,המרכז האוניברסיטאי בר אילן-רטורנו יהיה חלק מהם.
נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן שיזם את הקמת מרכזי האימפקט באוניברסיטה, אמר: "ברטורנו קיים ידע מקצועי מבוסס ניסיון, ובאקדמיה קיים הידע כיצד לחקור. שיתוף הפעולה החדשני רותם את הידע האקדמי לטובת הידע המקצועי, כך שבאופן ייחודי אנשי השטח יהפכו לחוקרים לכל דבר הלומדים ללא הרף את עבודתם וזוכים בהיזון חוזר רציף על תוצאותיה. ככה מייצרים השפעה משותפת על החברה ונותנים ערך.תוך כדי כך ייווצר מאגר ידע נרחב שיוכל לשמש אנשי מקצוע במקומות טיפוליים נוספים, בארץ ובעולם, וגם לעמוד לרשות חוקרים ותיאורטיקנים בתחום ההתמכרויות".

מלגות ממפעל הפיס לסטודנטים לסיעוד

מפעל הפיס ומנהל הסיעוד במשרד הבריאות השיקו השבוע את תוכנית "כוכבי פיס לסיעוד". בשנת תשפ"א יוענקו כ 1,000 מלגות לסטודנטיות ולסטודנטים הלומדים סיעוד בעלות כוללת של כ-12.5 מיליון שקלים.

3 צפייה בגלריה
ארז גרניט ושושי גולדברג
ארז גרניט ושושי גולדברג
ארז גרניט ושושי גולדברג
(צילום: איקי מימון)
השבוע התקיים בבית ציוני אמריקה אירוע ההשקה של התוכנית, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, שבו הוצג המתווה על ידי מפעל הפיס ומשרד הבריאות ובמסגרתו נשאו דברים: מנהל אגף המלגות במפעל הפיס, ארז גרניט והאחות הראשית הארצית שמשמשת גם כראשת מנהל הסיעוד, ד"ר שושי גולדברג. באירוע השתתפו כ-30 מנהלות של בתי ספר לסיעוד וראשי חוגים לסיעוד מהאוניברסיטאות והמכללות בכל רחבי הארץ.
במסגרת התוכנית יתקיימו שלושה מסלולים להענקת מלגות:
1. סטודנטים משנה א' הלומדים במסגרת אקדמית באוניברסיטאות ובמכללות לתואר ראשון בסיעוד ותעודת רישוי ממשלתית כאח/ות מוסמך/ת.
2. סטודנטים משנה א' בתוכנית להסבת אקדמאים הלומדים במסגרת אקדמית באוניברסיטאות ובמכללות לתואר ראשון בסיעוד ותעודת רישוי ממשלתית כאח/ות מוסמך/ת.
3. סטודנטים בתוכנית לימודים להסבת אקדמאים הלומדים בבתי ספר לאחיות לקראת תעודת רישוי ממשלתית כאח/ות מוסמך/ת.
בנוסף ללימודים, כל סטודנטית וסטודנט שישתתפו בתכנית 'כוכבי פיס לסיעוד' יחוייבו לתרום 60 שעות התנדבות למען הקהילה.
מנכ"ל מפעל הפיס, בני דרייפוס, אמר: "במסגרת המאמץ הלאומי להעלאת שיעור האחיות והאחים במדינת ישראל לרווחת תושבי הרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ, מפעל הפיס ומשרד הבריאות יעניקו בשנים הקרובות אלפי מלגות לסטודנטיות וסטודנטים הלומדים בבתי הספר לסיעוד וחוגים לסיעוד באוניברסיטאות ובמכללות. מטרת המיזם 'כוכבי הפיס לסיעוד' היא להגדיל באופן משמעותי את מספר הלומדים והבוגרים בסיעוד ובכך לחזק את המערך הרפואי של מדינת ישראל ולטייב את השירות הרפואי לכל אזרחי ישראל. אני מודה לדירקטוריון מפעל הפיס ולשלטון המקומי על הירתמותו למיזם חשוב מסוג זה ולמשרד הבריאות על שיתוף הפעולה הפורה בתקווה שעד שנת 2025 נגיע ליעד המצופה".