חילופי האשמות בין עיריית חיפה לרשות הטבע והגנים בעניין הטיפול בבעיית חזירי הבר בחיפה: מועצת עיריית חיפה קיימה הערב (יום ג'), לראשונה, דיון בנושא התפוצצות האוכלוסין של חזירי הבר, שפשטו באחרונה על אזורים נרחבים בעיר. בראשית הדיון הוצג דו"ח מבקר העירייה ביחס לטיפול בתופעת החזירים בעיר, שסקר את הנושא עד לסיום שנת 2020. יממה לפני הדיון, טענה ראש העיר עינת קליש רותם כי האחריות על הטיפול בנושא הוא בידי רשות הטבע והגנים ולא בידי העירייה. לדברי ראש העיר, נציגי רשות הטבע והגנים הוזמנו לישיבה, אך לא הגיעו לאחר שסירבה לתאם עמם את נושאי הדיון מראש.

בזמן ישיבת מועצת העיר, שהייתה סוערת לעתים, הפגינו מחוץ לבניין העירייה בשכונת הדר, כמה תושבים במחאה על מה שהגדירו אוזלת היד של העירייה. "דרישתנו שראש העירייה תתעורר, תפסיק להטיל אחריות על אחרים ולטפל בעצמה במשבר הכי חמור בעיר. אף ראש עיר בארץ ובחיפה לא הסיר מעל עצמו את האחריות להובלת הטיפול במשבר עירוני כל כך חמור". "האחריות על חזירי הבר הייתה תמיד בידיים של רט"ג (רשות הטבע והגנים), והגיע הזמן שיתחילו לקחת אחריות", כתבה ראש העיר בפוסט שפרסמה בפייסבוק. "לא אסכן את תושבי העיר, ואת העירייה עצמה, על ידי ציד לא חוקי (שגם הוכח כלא יעיל) עם אש חיה בצמוד לבתים פרטיים, ללא היתרים מלאים וכתובים מכל הגורמים הרלוונטיים. חיפה לא צריכה ולא תהיה קבלן הציד של רט"ג. חיפה לא תנייד חזירים חיים ללא היתרים, ובטח לא בעבור 10,000 שקלים לכל חזיר וחזיר כפי שדורשת רט"ג. כפי שעיריית חיפה, או כל רשות מקומית אחרת, אינה בעלת סמכות בתחומים כמו עולם הפשע, הגנה מפני טילים בעתות מלחמה או כיבוי שריפות - כך גם בעיית חיות הבר אינה נמצאת בידיה". קליש-רותם טענה כי בעוד העירייה פועלת לשנות בכלים העירוניים את המציאות שהחמירה, רשות הטבע והגנים מציבה מכשולים.
4 צפייה בגלריה
להקת חזירים בכרמל
להקת חזירים בכרמל
להקת חזירים בכרמל
(צילום: אסף קמר)
מנכ"ל עיריית חיפה, אוהד שגב, דיבר על הפעילות נגד חזירי הבר בעיר: "הסיוע של רט"ג היה רק בפקח שייתן דוחות למאכילים, בעלות של 400 אלף שקל. מתנים העתקה של חזירים בקולר בעלות של 2,500 דולר עם GPS, כדי שיוכלו לעקוב אחריו. העתקה הרדמה מסכנת את החיים של מי שמתעסק עם זה. כאשר הרדימו חזיר והוא התפרע, גם אז לא נתנו אישור משטרתי לירות בו. אני לא אתן לאף אחד אישור לפתוח באש בלי שיהיה לי אישור חוקי לכך. מועצת העיר צריכה לצאת בקריאה חד משמעית לרט"ג להיכנס לעובי הקורה ולא לזרוק את הכל על הכתפיים שלנו".
מדוח המבקר, עופר טל, עולה כי במהלך השנים 2013 עד 2019 נורו מדי שנה כמה מאות חזירים. שנת השיא הייתה 2018 אז נורו 437 חזירים. המבקר ציין כי הדילול (הריגת בעלי החיים באמצעות ציידים) לא בוצע כראוי על פי הנהלים. לא באישורים שאמורים היו להיחתם על ידי רשות הטבע והגנים, ולא באישורים שניתנו על ידי המשטרה. בין השאר נחתם האישור, המתיר ירי בטווח של 500 מטר מבתי היישוב, על ידי הצייד עצמו ולא על ידי הגורמים ברשות הטבע והגנים או המשטרה.
הדילול הופסק לחלוטין באוגוסט 2019 ומאז עלה קצב התלונות והתגבר. בשנת 2020 נרשם מספר שיא, של 3,575 תלונות (לעומת 1301 ב-2017 שהייתה שנת השפל במספר התלונות). ראש העיר טענה באוזני המבקר כי לא בהכרח מדובר בכמות חזירים גדולה יותר, והאשימה בין היתר את פרסום הכתבות בנושא. "לא ניתן להסיק מכמות הפניות לגבי כמות החזירים, אלא על חוסר שביעות רצון התושבים. יתכן שעל אותם חזירים קיימות פניות רבות, ויש לקחת בחשבון שהלך רוח ציבורי וכתבות בתקשורת יכולים לעודד תושבים להתלונן".
4 צפייה בגלריה
שער המונע כניסת חזירים לגינה עירונית
שער המונע כניסת חזירים לגינה עירונית
שער המונע כניסת חזירים לגינה עירונית
(צילום: אסף קמר)
לדברי המבקר, בישיבת המועצה היום, עם סיום פעולות הדילול היה צורך בפעילות אינטנסיבית חלופית, דבר שלא קרה. "מה שהיה נדרש לטעמי הוא פעולות אחרות בהיקף מאוד גדול כדי למלא את החלל. וזה לא בוצע. רק במחצית השנייה של 2020. לא בוצעו פעולות ואם בוצעו הן היו בהיקף נמוך וזה אולי מה שגרם למצב שבו אנחנו נמצאים היום".
הוא ציין כי נושא הגידור התחיל כפיילוט במסגרתו גודרו 10 נקודות מעבר, אך הפיילוט לא נמשך. "למרות שנושא גידור נגד חזירי בר תוקצב בשנת 2020 ב-1.5 מיליון שקל במסגרת תקציבית 'גידור וטיפול בחזירי בר'. רק ביום 3.6.2020 התקבלה הרשאה אחת בלבד על סך 150,000 ₪ מתוך תקציב זה. לביקורת נמסר כי נכון ל-15.12.21 גודרו שלושה גנים". עוד ציין מבקר עיריית חיפה כי לרשות אין עדיין תוכנית להחלפת הצמחייה, וכן אין אכיפה בנוגע למאכילי החזירים. "ניתנו ב-2018-2019 רק 250 דוחות". לדבריו, הנושא על סדר היום, מגוון האפשרויות ידוע, התקציב שנקבע לא נוצל כראוי. במחצית השנייה של 2020 התחילה פעילות אינטנסיבית, שאולי היה מקום להתחיל אותה מוקדם יותר.
מנכ״ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, הגיב לטענות ראש העיר: ״תופעת החזירים בחיפה היא בעיה מוכרת. לצערנו הרב ראשת העיר חיפה נסוגה מההבנות שהיו מולי ומול הרשות. הרשות הכינה תוכנית מפורטת איך לטפל במשבר החזירים למרות שאנחנו יודעים טוב מאוד שהממשק שבין האדם לחיות הבר הוא ממשק שתמיד מתקיים משחר ימי ההיסטוריה. לצערנו הרב, ראשת העיר לא לקחה אחריות ובחיפה ממשיכים להאכיל את החזירים, ללטף אותם ולקרוא להם, תושבי העיר ממשיכים לזרוק אוכל לחתולים שגם החזירים אוכלים. בסופו של תהליך, אם לא יטופלו הדברים האלה לא יבוא המזור לתושבי חיפה. אנחנו מושיטים יד ומוכנים לשתף פעולה, כמו כל רשות אחרת אנו ניתן את הייעוץ המקצועי. רט"ג היא רגולטור ולא נכנסת לכל עיר ועיר ומטפלת במשברים הקיימים בה. אנו קוראים לראשת העיר חיפה לקחת אחריות מולנו ולטפל ביחד במשבר".
ברשות הטבע והגנים נמסר עוד: "תופעת שוטטות חיות בר, ביניהן חזירי בר בערים ויישובים, לרבות בחיפה, נובעת מחיפוש של חיות הבר אחר מזון זמין וקל להשגה שמקורו בפסולת של האדם. רשות הטבע והגנים אינה פועלת בשטח העירוני שהוא באחריות העירייה אך נוקטת במספר פעולות בנושא לרבות מתן הנחיות מקצועיות לרשויות כיצד לצמצם את תופעה זאת, בין היתר על ידי פעולות סניטציה כגון: הקפדה על ניקיון שטח היישוב, סגירת פחי אשפה , פינוי אשפה תכוף, השקיית גינות מבוקרת בדגש על שעות הבוקר, ואיסור האכלת חיות על ידי התושבים לרבות השארת צלוחיות אוכל ומים במדרכות. בנוסף מוצע לבחון אמצעים נוספים כגון תיחום פיזי בין שטח העיר לשטחים הפתוחים הסמוכים וכן דילול נקודתי של אוכלוסיית חזירי הבר. כך נעשה גם מול עיריית חיפה".
עוד אמרו ברט"ג כי "כאשר ראש עיר בוחר שלא לדלל את חזיר הבר במקומות שנדרש לטפל בהם, הוא נדרש לטפל במלוא החומרה במי שמאכיל, מייצר אינטראקציה עם חיית הבר, לגדר גינות ציבוריות. פעולות שגורמות לחזירים להיות תלויים באדם לצורך מזון. נדרשת התנהגות ציבורית אחראית מהמעלה הראשונה. החלטה של ראש העיר שלא לדלל חזירים דורשת מהעירייה לטפל אחרת בהתנהלות העיר. לצערנו המדיניות בה בחרה ראש העיר לטפל בנושא החזירים גרם להתרחבות הבעיה. רשות הטבע והגנים הציעה לגבש תוכנית מקצועית משותפת לטיפול בבעיה לצד הצבת פקח ייעודי. העירייה הודיעה כי אינה מעוניינת בכך ושכרה אנשי מקצוע משל עצמה. הרשות אף הנפיקה היתרים לכל בקשה שהגיעה מהעירייה. הרשות תשמח לממש את תוכנית הפעולה שהמליצה עליה לראש העיר ולצוות המקצועי שלה ויחד לטפל בבעיית החזירים אם ראש העיר תסכים לפעול על פי ההמלצות המקצועיות שהציעה הרשות".