שני מגשי פיצה, בקבוק קולה זירו ו.. הספר "טיפול קבוצתי : תאוריה ומעשה". בזמן משבר הקורונה שרותי המשלוחים הרחיבו מאוד את התפוצה שלהם, אך כעת מסתבר שלצד המשלוחים המסורתיים של מזון וחבילות, הנהגים הזריזים על הקטנועים החלו גם למסור עד בית הלקוח, ספרי עיון אקדמיים שלא ניתן להמיר אותם לגרסה דיגיטלית.
3 צפייה בגלריה
שולחים את הספרים לסטודנטים
שולחים את הספרים לסטודנטים
שולחים את הספרים לסטודנטים
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
מדובר בשירות חדש של הספרייה למדעי החברה ולניהול ולחינוך ע"ש ברנדר-מוס באוניברסיטת תל אביב, שמצאה פתרון יצירתי לימי הסגר והגבלות התנועה בזמן הקורונה. "כמו כל תחומי החיים בישראל, גם אנחנו מנהלות הספריות האקדמיות נאלצנו לעשות התאמות בצורת העבודה שלנו כדי שהסטודנטים והחוקרים יוכלו להמשיך בשגרת הלמידה האקדמית", מספרת שלומית פרי, מנהלת הספרייה.
פרי מוסיפה: "מאז פרוץ משבר הקורונה הרחבנו מאוד את הגישה לאלפים רבים של ספרי עיון ומחקר דיגיטליים על מנת להנגיש את מאגר הידע העצום הקיים בספריות האוניברסיטה. במקביל לכך חיפשנו דרך יצירתית שבאמצעותה נוכל להעמיד לרשות הסטודנטים גם את הספרים שאינם נמצאים במאגר הדיגיטלי, ומהר מאוד הבנו שמה שטוב לפיצה, ביגוד ומוצרי חשמל טוב גם לספריות באוניברסיטאות".
המיזם "ספר עד הבית" שניתן לסטודנטים ולחוקרים זכה להצלחה רבה ותוך זמן קצר כל ספריות האוניברסיטה הצטרפו גם הן לשירות החשוב. "לשמחתנו הרבה, תוך זמן קצר ההיענות למיזם הייתה גבוה וגם כאן נאלצנו לאלתר, ולהתאים את עצמנו למציאות המשתנה. בשל הפניות הרבות של הסטודנטים וחברי הסגל החלטנו לקבל פניות גם בוואטסאפ ובזום. צוות הספרייה מדריך את הסטודנטים כיצד לחפש את המידע במאגרים הדיגיטליים ובמידת הצורך, אנחנו אורזים את הספר או המחקר ומזמינים את שרותי המשלוח שמגיעים במהירות וביעילות עד פתח הבית".

מדליית כבוד לפרופסור בטכניון

פרופ'-מחקר יעקב זיו מהפקולטה להנדסת חשמל ע"ש ויטרבי בטכניון זכה ב-IEEE Medal of Honor - מדליית הכבוד של האיגוד הבינלאומי למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה. פרופ'-מחקר זיו, מהאישים החשובים בעולם המידע וממציאם של אלגוריתם למפל-זיו ואלגוריתם ויינר-זיו, יקבל את המדליה על תרומתו הנרחבת לתורת האינפורמציה ולדחיסת נתונים ועל מנהיגותו המחקרית יוצאת הדופן ובכך יהיה לישראלי הראשון הזוכה בהכרה עולמית זו.
3 צפייה בגלריה
פרופ'-מחקר יעקב זיו
פרופ'-מחקר יעקב זיו
פרופ'-מחקר יעקב זיו
(צילום: דוברות הטכניון)
IEEE הוא האיגוד האקדמי-הנדסי הגדול בעולם והוא מונה כחצי מיליון חברות וחברים מ-150 מדינות. מדליית הכבוד של האיגוד מוענקת מאז 1917 לזוכה יחיד בשנה על תרומה הנדסית-אקדמית או קריירה יוצאות דופן.
"זהו כבוד גדול לפרופ'-מחקר זיו ולטכניון," אמר פרופ' אורי סיון נשיא הטכניון. "תרומותיו המדעיות והיישומיות פורצות הדרך מהוות מקור השראה לטובי המהנדסים בעולם. מחקריו בפקולטה להנדסת חשמל חוללו מהפכה משמעותית והניחו את היסודות לאומת הסטארט-אפ הישראלית". דיקן הפקולטה להנדסת חשמל ע"ש ויטרבי פרופ' נחום שימקין, אמר: "אין ראוי מפרופ'-מחקר זיו להוקרה נכבדה זו. זוהי גאווה גדולה לפקולטה ולטכניון".
פרופ'-מחקר זיו, יליד 1931, השלים תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון ואחריהם דוקטורט ב-MIT ב-1962. לאחר כשמונה שנים של מחקר ופיתוח בחברת רפאל ובמעבדות בל בארצות הברית הוא הצטרף לסגל הטכניון. במרוצת השנים הוא כיהן בתפקידים בכירים ובהם המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, יו"ר ות"ת ונשיא האקדמיה הישראלית למדעים. הוא חבר האקדמיה הלאומית של ארצות הברית והאקדמיה האמריקנית לאומנויות ומדעים. פרופ'-מחקר זיו זכה בפרסים יוקרתיים רבים ובהם פרס ביטחון ישראל (פעמיים), פרס ישראל במדעים מדויקים (1993), פרס מרקוני (1995), מדלית ריצ’רד המינג (1995), פרס שאנון (1997), פרס חזית הידע של קרן BBVA (2009) ופרס א.מ.ת. (2017).

אנרגיה ירוקה באפקה

אחד האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל הוא מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, המזהמות פחות את הסביבה ועוזרות בהתמודדות עם משבר האקלים. התחממות היחסים עם איחוד האמירויות, המעוניינים בישום של טכנולוגיות מתקדמות בתחום האנרגיה, מוסיפה למרחב ההזדמנויות לפיתוח והשקעה בתחום.
ברקע הזדמנויות אלה, נפתח תואר שני חדש באפקה – המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, בהנדסת מערכות אנרגיה והספק חשמלי מאחד בין שני תחומים הנדסיים מרכזיים – הנדסת חשמל והנדסה מכנית, ומקנה למוסמכים הבנה של התחום האנרגטי והאתגרים הכרוכים בו. בתוכנית החדשה קיים גם מסלול מחקרי עם תזה המאפשר לפתח את המחקר בתחומים אלה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אראל אבינרי, ראש התכנית להנדסת מערכות אנרגיה והספק חשמלי באפקה
פרופ' אראל אבינרי, ראש התכנית להנדסת מערכות אנרגיה והספק חשמלי באפקה
פרופ' אראל אבינרי, ראש התכנית להנדסת מערכות אנרגיה והספק חשמלי באפקה
(צילום: יח"צ)
ראש התכנית להנדסת מערכות אנרגיה והספק חשמלי, פרופ' אראל אבינרי, אמר: "בשנים האחרונות חלים שינויים משמעותיים במשק האנרגיה בעולם, וישראל מתאימה את עצמה למגמות אלה. הפיתוח של תחומי האנרגיה וההספק החשמלי רק ילך ויתעצם על רקע הצורך הגובר בשוק, והטכנולוגיות שהפכו להיות ברות השגה. השוק הפרטי כבר זיהה את הפוטנציאל הכלכלי, ובמקביל מתעצמת ההכרה בחשיבות הנושא, ומתחזקת המגמה להקצאת מקורות תקציביים למיזמי אנרגיה מתחדשת. בקרוב צפויה גם הבשלה רגולטורית, שורת צעדים לעידוד המעבר של המשק לשימוש באנרגיה מתחדשת, ופריסה משמעותית של תשתיות המבוססות על טכנולוגיות מתקדמות. השוק מייצר את הצורך במהנדסים המבינים הן באנרגיה והן בהספק חשמלי, ומכאן החשיבות הלאומית בייסודו של תואר שני מסוג זה".