כמה ימים לאחר שהעולם יציין את "יום כדור הארץ" ומנהיגי העולם ידונו בסכנה הנשקפת לכוכב הלכת שלנו משינוי האקלים, הנגרמים על ידי בני האדם, יחגגו בישראל את ל"ג בעומר, חג שגורם לזיהום אוויר גבוה מאוד ביישובים. כמה רשויות מקומיות הודיעו כי הן יאסרו לקיים מדורות בשטחן או שהן יצומצמו משמעותית, לאור הנזק הסביבתי שהן גורמות. במשרד להגנת הסביבה בירכו על היוזמה והמליצו לצמצם מדורות, לאחד חגיגות ולא לשרוף פלסטיק וחומרים מסוכנים.


אחרי שנה תחת מגפת הקורונה, ברשויות רבות מתלבטים אם לקיים את מנהג הדלקת המדורות בכדי לשמר את ההווי והגיבוש החברתי של הילדים והנוער או לבטלו בשל זיהום הסביבה והמסוכנות בדבר. בחלק מהמקרים, נראה שאף זה מה שהתושבים מעדיפים. ראש מועצת גני תקווה, ליזי דלריצ׳ה, הייתה הראשונה שהודיעה לתושביה כי בעיר לא יהיו מדורות. "אנחנו לא מבטלים את חג ל"ג בעומר, אנחנו קוראים לתושבים שלנו לחגוג אותו אחרת", היא אמרה. "העולם הפך מודרני ולכן אנחנו רוצים לשמור על האיזונים שהטבע דורש בהינתן צמצום השטחים הפתוחים והתחממות כדור הארץ. המנהג לחגוג את ל"ג בעומר צריך להשתנות".
בעוד שבגני תקווה אסרו לחלוטין את קיום המדורות ואף יאכפו זאת באמצעות השיטור העירוני, ברשויות אחרות החליטו לצמצם אותן באופן משמעותי. כך, למשל, בעיריית אריאל הודיעו כי יהיו ארבע נקודות ספציפיות למדורות ל"ג בעומר מחוץ לעיר וזאת בהתאם להנחיות התו הירוק. "ההחלטה נובעת בין היתר במטרה למנוע זיהום אוויר ועשן בתוך שטח העיר. הנקודות יפורסמו לציבור והפיקוח העירוני ייתן קנסות למי שידליק מדורה במקום ללא אישור", מסרו בעירייה.
בעיריית ראשון לציון אגף קיימות וסביבה ומינהלי קהילה וחינוך הציעו לתושבים להתאגד כקבוצה ולהחליף את המדורה בפיקניק בטבע. בכדי לעודד את ההורים והילדים, בעירייה אמרו כי אלו שיבחרו את אופציית הפיקניק - יזכו בהצגה נודדת שתגיע עד אליהם. ראש העיר, רז קינסטליך, אמר: "המדורות מהוות מפגע סביבתי ותורמות לזיהום אוויר הפוגע בסביבה ובבריאות של כולנו. יחד עם זאת לא נחליף את החוויה עם החברים והמשפחה".
2 צפייה בגלריה
מדורות בתל אביב
מדורות בתל אביב
מדורה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
גם עיריית הרצליה קוראת לתושבים להימנע מהדלקת מדורות ל"ג בעומר בשל הזיהום הכבד שהן יוצרות, ומציעה מגוון פעילויות אלטרנטיביות בחג, החל מסיור עששיות בפארקים וחלוקת טאבון להכנת פיתות לכיתות בתי הספר. ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אמר: "השנה האחרונה, בצל מגפת הקורונה, הזכירה לנו עד כמה אנחנו קטנים ושבריריים אל מול הטבע הגדול. עלינו להקפיד ולשמור על הסביבה שבה אנו חיים, ולרפא ככל האפשר את הנזקים שהלכו והצטברו בשנים האחרונות".
בעיריית כפר סבא מעודדים תושבים שלא לערוך מדורות, באמצעות הסברה מקדימה, שיתוף פעולה עם ההורים במערכת החינוך וסיירת מתנדבים המונה כמאה איש, שיסיירו בעיר ויסבירו לחוגגים את משמעות הפגיעה באיכות הסביבה. ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, אמר "העירייה עושה מאמץ עירוני מקיף על מנת למנוע קיום מדורות, וזאת באמצעות קיום הסברה, יצירת אירועים אלטרנטיביים ושת"פ עם מערכת החינוך וההורים. כעיר ירוקה, המחויבות שלנו לאיכות הסביבה נמשכת לאורך כל השנה ודורשת מאמץ מיוחד באירועי שיא כגון ל"ג בעומר".
בדימונה מאשרים הדלקת מדורות במספר מתחמים. המועצה האזורית בני שמעון פרסמה המלצה לישובים בשטחה על צמצום מדורות מתוך כוונה למנוע זיהום אוויר וקראה לתושבים לקיים מדורה אחת מרכזית בכל ישוב, במקום כמה מדורות.
2 צפייה בגלריה
מדורה בירושלים
מדורה בירושלים
מדורה בירושלים
(צילום: EPA)
במקום המדורות מציעות הרשויות פעילויות קהילתיות חברתיות אחרות שמעבירות את המסר של החג ואינן מזיקות לסביבה ומייצרות מוקד סכנה עבור התושבים ובעלי החיים. במשרד להגנת הסביבה בירכו על היוזמה והמליצו לצמצם מדורות, לאחד חגיגות ולא לשרוף פלסטיק וחומרים מסוכנים. עוד הוסיפה במשרד כי מפני שבשנה שעברה, בשל המגפה, היקף המדורות ירד משמעותית וכך הירידה בזיהום האוויר ב-2020 בהשוואה לשנים קודמות הייתה הודות להיענות הציבור לקריאה לצמצם מדורות ולערוך מדורות משותפות. במשרד הוסיפו כי התוצאה ניכרה בכ-150 תחנות הניטור של המערך הארצי לניטור אוויר של המשרד וכן בפחות ערפילים שחורים באוויר והפחתה בריח החריף המוכר גם בימים שלאחר המדורות.
מבחינה סביבתית, כך הסבירו במשרד להגנת הסביבה, במהלך בעירת העצים במדורות נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים, המסוכנים ביותר לבריאות האדם, וכן כמויות גדולות של פחמן דו חמצני, הגורם להתחממות כדור הארץ. בכל שנה, עם הדלקת מדורות ל"ג בעומר, נרשמות במרבית תחנות הניטור עליות בריכוזי החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה – המגיעות לשיאן במהלך הלילה ועד לפנות בוקר. בנוסף, ב-10 השנים האחרונות נרשמה עליה במספר הפניות למיון בקרב ילדים, עקב כוויות בל"ג בעומר.

הנחיות המשרד להגנת הסביבה לקראת ל"ג בעומר:

- אין להשליך למדורה חומרי פלסטיק וניילונים.
- יש להימנע מלזרוק למדורה כוסות, צלחות וסכו"ם חד פעמי מפלסטיק וכלים מקלקר. שריפתם של חומרים אלה גורמת לפליטה של חומרים מסרטנים ובנוסף מלווה בריחות רעים.
- מומלץ לחגוג בחברותא כדי להפחית את זיהום אוויר (אבל לא להגדיל את המדורה בשל איחוד המדורות).
- מומלץ לא לשבת קרוב למדורה ולא בכיוון שאליו פונה העשן, כדי להימנע משאיפה מיותרת של מזהמים.
- אין לשרוף תחליפי עץ מלא כמו מלמין, M.D.F ופורמייקה.
- יש להימנע מתחליפי עץ מאחר שתהליך ייצורם כולל ערבוב עם דבקים שונים, והם פולטים לאוויר בעת שריפתם חלקיקים המכילים חומרים מסוכנים בתהליך המלווה בריחות רעים.
- אין להשליך למדורה עצים צבועים בצבע או בלכה.
- אין להשליך למדורה זכוכיות ואבנים.
- זכרו: זכוכיות ואבנים עלולים להתפוצץ מחומה של האש ולהוות סכנה לחוגגים סביב המדורה.
- הימנעו משימוש בכלי פלסטיק! הידעתם? בצלחת הפלסטיק החד-פעמית שתביאו למדורה תשתמשו רק 5 דקות אבל היא תתכלה רק בעוד מאוד שנים! השתמשו בכלים רב-פעמיים
- הביאו אתכם שקיות זבל למדורה והשאירו את המקום אחריכם נקי
- הפרידו את הפסולת הניתנת למיחזור כמו בקבוקים ואריזות, ואם אין פח בסביבה - קחו אתכם את האשפה עד לפח הקרוב
אילנה קוריאל השתתפה בהכנת הכתבה: