5 צפייה בגלריה
המתקן במפרץ חיפה
המתקן במפרץ חיפה
מתקן בז"ן במפרץ חיפה
(צילום: GES)
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה היום (ב') בוועדת הפנים והגנת הסביבה כי עד שנת 2030 ייסגר מתחם בז"ן במפרץ חיפה. "המשרד להגנת הסביבה בראשותי יוביל את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן בחיפה ויציב יעדים סביבתיים ברורים לשיקום הקרקע ולחיזוק מטרופולין חיפה", אמרה השרה
בדיון בוועדה, אותו יזמה יו"ר ועדת הפנים והגנת בסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ, הוסיפה גמליאל כי "אני מתכוונת להעביר בזמן הקרוב החלטת ממשלה בתיאום עם הגופים הרלוונטיים – משרדי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שלפיה ייקבע מועד לסגירת מתחם בז"ן. זה תהליך שצריך להתחיל מיידית, יהיה הדרגתי, ויסתיים לא יאוחר מ-2030. הבנתי מהר מאוד שאם אני לא אוביל את הנושא ואדחף אותו – זה לא יקרה. ואם זה לא יקרה – תתרחש קטסטרופה סביבתית וכלכלית. אני מאמינה שבביצוע נכון, התהליך יוביל לתועלות לכל הנוגעים בדבר, כך שכולם ייצאו מורווחים", אמרה השרה בדיון.
5 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
עוד ציינה השרה כי "זה לא יקרה ביום אחד, ואני מודעת למורכבות: יש לתת מענה לסוגיות לאומיות כדוגמת העסקת עובדים, תשתית חליפית לאחסון דלקים, ניפוק, אחסון בנמלים ועוד. אוביל שיח פתוח עם הרשויות המקומיות, ועדי העובדים, התושבים ובעלי העניין השונים".
בהמשך לגמליאל, דיבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, ומסר כי לטענתו, יש לסגור את המפעלים כבר בשנת 2025. "לאחר שלמדתי את הנושא היטב הגעתי למסקנה שאפשר וצריך לסגור את מפעלי בז"ן. אני מעריך שצריך לסגור אותם בערך בשנת 2025 כך שעד סוף 2025 מפעלי בזן לא צריכים להיות במפרץ חיפה. התשלובת הזאת מונעת את קידום המטרופולין. הוא מידרדר כבר 30 שנה. ובלי סגירת התשלובת לא ניתן יהיה לשקם ולחזק את מטרופולין חיפה ולכן אנחנו ממליצים על סגירת מפעלי בזן", אמר שמחון.
ליהי שחר ברמן מרשות מקרקעי ישראל הציגה את התוכנית לפינוי המפעילים. "מטרת התכנית היא הצלת מטרופולין חיפה. חיפה סובלת מאגירה שלילית של אוכלוסייה צעירה. אנחנו יכולים לראות שלחיפה יש נמל שיכול עוגן תעשייתי, נמל תעופה, רשת כבישים עירונית, רכבת, פארק מטרופוליני. שחר ברמן התייחסה גם לטענה כי העובדים ייפגעו, וציינה כי "במפרץ חיפה יש כ-200 מפעלים ועסקים, ואין לנו מטרה להרוס את כולם. יש לנו רשימה של מפעלים שאנחנו מתכוונים לסגור, ויש מפעלים אחרים שאנחנו מעוניינים להעתיק. אבל אין לנו כוונה להקים בית זיקוק בנגב".
5 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ
ח"כ מיקי חיימוביץ
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ היום בדיון
(קרדיט: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
בפתח הדיון, ציינה מיקי חיימוביץ' כי "אני מלווה באופן צמוד את המאבק של תושבות ותושבי חיפה והקריות מזה תקופה ארוכה. האנשים שחיים בזיהום אוויר מתמיד, באזור שתחלואת הסרטן בו היא מהגבוהות בארץ. הנושא הזה עבורי הוא לא רק נושא סביבתי ובריאותי. אני רואה מול עיני את האנשים, את הילדים, את תושבי העיר היפיפייה שמגיע להם לגדול ולצמוח בביטחון ולכן השאיפה היום בדיון היא קביעת לוח זמנים מוגדר לקידום החלטת ממשלה לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה".
גם ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם בירכה על ההחלטה: "מדובר בעיר שהולכת להיות הכי אטרקטיבית במדינת ישראל. אנחנו רואים פה עתיד תכנוני וסביבתי מזהיר. אנחנו צריכים להתייחס גם לסוגיה הכלכלית, שהיא לא פשוטה ואנחנו מתייחסים אליה בעירייה".
5 צפייה בגלריה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
בתי הזיקוק בחיפה
(צילום: אוהד לוי, נשר)
מנגד, איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים הביע התנגדות נחרצת לתוכנית. "זה היה דיון פופוליסטי במעמד צד אחד. במשך שעתיים כולם חבטו בגופה של התעשייה בישראל. זאת בושה לכנסת ישראל שככה מתייחסים לעשרות אלפי עובדי התעשייה בישראל ולא בוחנים את הנתונים האמיתיים: התעשייה צמצמה את זיהום האוויר בכ-70% בשנים האחרונות והיא לא גורם משמעותי בזיהום האוויר בחיפה לעומת התחבורה והנמל".
גם המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה הביע התנגדות. "אנו קוראים לראש הממשלה להתערב בסוגיה באופן מיידי ולעצור את הדיון הפופולסטי בין השרה להגנת הסביבה לבין יו"ר ועדת הפנים מי תפגע מהר יותר בתעשייה ובתעסוקה בישראל. בדיון 'המקצועי' שנערך היום, לא ניתנה במה ראויה לנציגי משרדי הממשלה הכלכליים ולנציגי התעשייה להביע את עמדתם על ההשלכות הכבדות של סגירת התעשייה בחיפה, הפגיעה המיידית באלפי המועסקים בצפון הארץ וההשלכות ארוכות הטווח על משק האנרגיה בישראל", נמסר.
רויטל גולדשמיד, מהמרכז מחקר סביבתי חיפה, ציינה כי "אנחנו מתרגשים לראות כי חזון מפרץ חיפה רוקם עור וגידים אך יודעים כי זה רק תחילתו של הסוף ולפנינו עדיין תהליך מורכב. הרגולטור חייב ללוות את הסגירה באכיפה משמעותית ולא להקל ראש בפגיעות סביבתיות וחריגות מערכי החוק. הממשלה חייבת לוודא כי פינוי התעשיות ילווה בהליכי שיקום הקרקע, שיקום הסביבה בנית עתודות תעסוקה חלופית כדי להבריא את המפרץ״.
5 צפייה בגלריה
המתקן במפרץ חיפה
המתקן במפרץ חיפה
מתקן של בז"ן במפרץ חיפה
(צילום: GES)
מטעם ארגון "מגמה ירוקה" נמסר, כי "הדיון בכנסת היום הוא דיון היסטורי עבור כל תושבי מפרץ חיפה. לראשונה הוצגה בכנסת ישראל תכנית 'מפרץ החדשנות', שתכלול פינוי התעשייה המזהמת והמסוכנת, ניקוי הקרקעות ופיתוח מפרץ חיפה בצורה נקייה, בתיירות, מסחר, תעסוקה ומגורים, ולטובת כלל הציבור. היום כבר כולם מבינים שצריך לסגור את בז"ן. כעת, עלינו כציבור לדרוש מהממשלה החלטת ממשלה בתוך שבועות ספורים ולוח זמנים ברור ומדויק להוצאת התכנית אל הפועל בהחלטת ממשלה, ולהחמרת הפיקוח והאכיפה כנגד המפעלים המזהמים - עד לסגירתם בשנת 2025".
ארגון "אדם טבע ודין" מסר כי הוא "מברך את השרה גמליאל על החלטתה הנחושה לפעול לסגירת בז"ן. היות והתהליך יימשך שנים אין להרפות מפעולה נחושה הדרושה לצורך הפחתת הזיהום וההגנה על הסביבה ובריאות הציבור. זאת בין היתר, באמצעות אפס סובלנות לחריגות מתקני זיהום אויר ובאמצעות אישור התכנית הלאומית להפחתת זיהום אויר שהייתה אמורה לפי חוק אויר נקי להיות מאושרת כבר לפני שנתיים".
יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה שרית גולן: "מדובר ביום חשוב, נקודת מפנה היסטורית שבה גם המשרד להגנת הסביבה החליט כי אין עוד מקום לתעשיה מזהמת בקרבת מטרופולין חיפה. הצהרה חשובה מאוד ניתנה גם על ידי פרופסור שמחון יור המועצה הלאומית לכלכלה שקובע כמונו שניתן לסגור את בזן כבר בשנת 2025.