טירנוזאורוס רקס (טי רקס) נראה מפחיד, עכשיו דמיינו 2.4 מיליארד מהם. מחקר חדש, שפורסם אמש (יום ה') בכתב העת Science, מעריך כי במשך מיליוני שנים חיו בכדור הארץ לא מעט פרטים של הדינוזאור הטורף. עם זאת, בכל זמן נתון חיו לא יותר מ-20 אלף טירנוזאורוס רקס.
2 צפייה בגלריה
טי רקס, שמוצג במוזיאון בוושינגטון
טי רקס, שמוצג במוזיאון בוושינגטון
טי רקס, שמוצג במוזיאון בוושינגטון
(צילום: רויטרס)


הטי רקס הגדול ביותר שנמצא עד כה מוצג במוזיאון בשיקגו. אורכו כ-12.3 מטרים ומשקלו תשעה טונות. על פי החוקרים מדובר בטי רקס נקבה שמתה ככל הנראה בגיל 33. מהמחקר החדש עולה כי המשקל הממוצע של הטי רקס היא 5.2 טונות. הטי רקס עצמו היה אוכל בשר והלסתות והשיניים החזקות שלו היו יכולות לשבור עצמות.
באמצעות חישובים המבוססים על גודל הגוף, הבגרות המינית וצריכת האנרגיה של היצורים, צוות חוקרים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, חישב כי הטירנוזאורוס רקס חי במשך כ-127 אלף דורות. מדובר באומדן ראשון לכמות של הטורפים שנכחדו, אך במחקר יש מרווח שגיאה ענק, בערך בגודל של טירנוזאורוס רקס. "אלו הרבה לסתות", אמר המחבר הראשי של המחקר, צ'ארלס מארשל, מנהל המוזיאון לפלאונטולוגיה באוניברסיטת קליפורניה. "זה הרבה שיניים. זה הרבה טפרים".
2 צפייה בגלריה
שינים חדות, לסתות חזקות. טי רקס
שינים חדות, לסתות חזקות. טי רקס
שינים חדות, לסתות חזקות. טי רקס
(צילום: רויטרס)
על פי החוקרים, המינים האלה הסתובבו בצפון אמריקה במשך כ-1.2 מיליון עד 3.6 מיליון שנה. מארשל אמר כי ההערכה מסייעת לחוקרים להבין את קצב השימור של מאובני הטי רקס ומדגישה עד כמה אנו ברי מזל שיש עליהם מידע. כ-100 מאובנים של טי רקס נמצאו עד כה, 32 מהם עם מספיק חומר כדי להבין שהם היו מבוגרים. מארשל הוסיף כי אם היו 2.5 מיליון טי-רקסים, ככל הנראה לא היינו מוצאים שרידים שלהם.
הצוות של מארשל חישב את האוכלוסייה באמצעות כלל ביולוגי כללי, הטוען שככל שבעל החיים גדול יותר, ככה צפיפות המחיה שלו קטנה יותר. לאחר מכן לקחו החוקרים בחשבון את כמות האנרגיה שהטורף היה צריך כדי להישאר בחיים. לדברי החוקרים, ככל שנדרשת יותר אנרגיה לקיום, כך צפיפות האוכלוסייה קטנה יותר. הם גם חישבו שהטי רקס הגיע לבגרות מינית בסביבות גיל 14 עד 17 והוא חי עד גיל 28 בממוצע.
החוקרים הודו כי בהתחשב בטווח הזמן, האוכלוסייה הכוללת של הטי רקסים עד הכחדתם הייתה יכולה להיות בין 140 מיליון ל-42 מיליארד – אך הנתון ההגיוני יותר הוא 2.4 מיליארד.