הכלי החזק ביותר בעולם ל"עריכת גנים" הוא הקריספר – שיטה חדשנית שמסייעת להילחם בנגיפים ובמחלות. איך זה עובד? הקריספר עורך מחדש את הגנים ב-DNA, כך שאלו הגורמים למחלות ינוטרלו. הפגם העיקרי בשיטה הזאת - הוא יכול לגרום לשינויים גנטיים לא רצויים.

כעת, מדענים מ-MIT פיתחו כלי שיכול לשלוט במדויק בביטוי הגנטי מבלי לשנות את רצף ה-DNA הבסיסי ומבלי לפגוע בו. ה-CRISPR/Cas פועל כך שהוא כורת רצפי DNA ספציפיים באמצעות חלבון שמקורו במערכת החיסון החיידקית.
למשל, החוקרים השתמשו בכלי החדש על מנת להשתיק גנים השולטים בייצור של חלבון שמעורב בהתפתחות מחלת האלצהיימר. מבלי לפגוע ברצף ה-DNA או בגנים אחרים. תחשבו על מתג ON ו-OFF שניתן ללחוץ עליו והוא פשוט "מכבה" או "מדליק" גנים, ולא מוחק או משנה או הורס אותם. לא יודעים מה איתכם, אבל בצוות המחקר כינו זאת "אנו חוזים במדע בדיוני", נשמע מטורף.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ועכשיו למזרח בוסטון, ולאישה בשם קמיל קואלו, שבסך הכול לקחה את הכלבה של בנה, לוסי, לטיול על החוף, אלא שהיא התעצלה לעשות את כל הדרך אל קו המים, והחליטה ללכת על קיצור דרך במה שנראה כמו שביל חצץ, אך זה התברר כבוץ טובעני.
לא עבר זמן רב, וקמיל מצאה עצמה שוקעת עד גובה הברכיים ולא מצליחה לזוז, במקביל הכלבה לוסי הצליחה איכשהו להימלט מהבוץ - וזיהתה שהבעלים שלה במצוקה. היא החלה לנבוח, הנביחות שלה משכו את תשומת ליבם של האנשים שהזמינו כבאים שהגיעו לחלץ את קמיל, בעזרת סולם ארוך שחצה את הבוץ. לשתי הגיבורות שלום.
ולסיום, מתישהו תהיתם לעצמכם מה ניתן לעשות מצמיגים ישנים שנזרקים לפח? הכירו את פוג'ה ראיי מהודו, אדריכלית צעירה שלוקחת את הצמיגים הבלויים, ומעצבת מהם גני שעשועים לבתי ספר ופארקים ציבוריים.
היא עושה זאת ללא כוונת רווח, וכבר הספיקה לבנות כ-300 כאלו, כשהיא וצוות המתנדבים המסור שלה משתמשים כמעט תמיד רק בצמיגים ובצבע. כך פוג'ה מעניקה לילדים מעוטי יכולת את הנאת המשחק הבסיסית, מלמדת אותם על הדרך על מחזור וכמובן שומרת על הסביבה. רעיון מקסים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pooja Rai of Anthill Creations)
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי