פלסטיק הפך להיות בתקופה קצרה מאוד לאחד האיומים האקולוגים החמורים ביותר שיש. אינספור מחקרים בשנים האחרונות הציפו את מימדי האסון, הפלסטיק נמצא בכל מקום: במערכת העיכול של ציפורי הים, הצבים והדגים, על פני המים אך גם בחול ובקרקעית הים, בשלג, בגשם ובמערכת העיכול של האדם.


3 צפייה בגלריה
פצלי שמן באסטוניה
פצלי שמן באסטוניה
פצלי שמן באסטוניה
(צילום: גרינפיס)

הוא מגיע בכמות אדירה לים, משקל של משאית עמוסה כל דקה, מעל עשרה מיליון טונות בשנה, והכמות תכפיל את עצמה תוך 15 שנה. נגיף הקורונה הניח את הקש שהפיל את גב הגמל, עם זינוק מטאורי בצריכה של אריזות ושקיות חד פעמיות.
אין תקופה טובה יותר להציע פתרון עבור בעיית פסולת הפלסטיק. זה בדיוק מה ששותפות רא"ם מבקשת לעשות לכאורה כשהיא מקדמת בימים אלה פרויקט להפקת נפט מפצלי שמן (פצלי שמן זה מעין סלע עשיר במינראלים) במישור רותם, כ-15 קילומטרים מים המלח. איך רא"ם מתכוונים לתרום לפתרון משבר הפלסטיק בישראל? "חזון" החברה הוא להפיק מדי שנה 1.5 מיליון חביות נפט תוך ניצול של 1.8 מיליון טון פצלי שמן ו-200,000 טון פסולת פלסטיק, כ-20% ממשקל פסולת הפלסטיק בישראל.
אלא ששותפות רא"ם עושה שימוש ציני בערכים ירוקים ומייצרת מצג שווא על מנת לקדם פרויקט הרסני במיוחד לסביבה, לאקלים, לכלכלה ולבריאות הציבור.
3 צפייה בגלריה
הזיהום שנגרם מפצלי השמן
הזיהום שנגרם מפצלי השמן
הזיהום שנגרם מפצלי השמן
(צילום: גרינפיס)

כריית פצלי שמן להפקת נפט ידוע לשמצה כשיטה ההרסנית ביותר להפקת נפט. הכרייה, הגריסה והשריפה של פצלי השמן מייצרים כמויות עתק של זיהום אוויר, הכולל חומרים רדיואקטיבים ותוצר לוואי של אפר. הכרייה גם דורשת שטחים עצומים שהופכים להיות לא שמישים והאיחוד האירופי מגדיר את האפר מפצלי השמן כפסולת מסוכנת המכילה כמויות גדולות של סולפטים, מתכות כבדות וחומרים אורגנים נסיפים רעילים ומסרטנים.
הפרוייקט הנוכחי בארץ צפוי לייצר כ-1,300,000 טונות אפר רעיל, כל שנה. רגע, זה לא הכול כשמשווים את הפקת הנפט מפצלי שמן לשיטות אחרות, פליטות גזי החממה גבוהות ב-75%. בקיצור מדובר בשיטה מיושנת ביותר אשר מקודמת במדינה אחת בלבד בעולם: אסטוניה.
באסטוניה, הפקת הנפט מפצלי השמן אחראית ל-90% מצריכת המים של המדינה, היא גורמת לזיהום חמור של המים ומשחררת כמיליון קוב של שפכים רעילים בשנה. זהו מקור זיהום האוויר, המים והקרקע מספר אחד במדינה. הפצלים מתלקחים באוויר ובוערים מבלי שאפשר לעצור אותם. אירופה מזהירה את אסטוניה מפני הנזקים לסביבה ולאקלים אך התעשייה המקומית ובראשה חברת enefit אוחזת חזק בהגה.
3 צפייה בגלריה
ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל
ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל
ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל
(צילום: גרינפיס)

בשם "פתרון בעיית הפלסטיק" של מדינת ישראל, שותפות רא"ם בתמיכת שר האנרגיה שטייניץ מבקשת להפוך את ישראל לאסטוניה. אין שום הגיון לקדם אנרגייה נקיה מהשמש כשבמקביל מאשרים פרויקט כל כך הרסני מבחינת האקלים, הסביבה ובריאות הציבור.
בעיית הפלסטיק לא קשורה כלל וכלל למיזם של רא"ם. בעיית הפלסטיק היא בראש ובראשונה מה שלא מגיע לפחי אשפה ובלאו הכי לא יגיע למפעל פצלי השמן. הפתרון למשבר הפלסטיק פשוט מאוד: צמצום במקור וקידום כלכלה מעגלית. כלכלה מעגלית כוללת שימוש בפסולת כמוצר מקיים - למשל פסולת אורגנית לדישון או שימוש חוזר במיכלי משקה - ובשום פנים ואופן לא הפיכת פלסטיק שמיועד להטמנה, לנפט מזהם המחריף את משבר האקלים. לא ניתן לרא"ם לבלבל אותנו. מספיק הם בילבלו את משרד האנרגיה.
ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל