והיום בפינתנו - מה זה הדבר הזה? הכירו את החור השחור בגרסה המרקדת שלו. מבולבלים? נסביר.
חור שחור נוצר על ידי קריסה של כוכב מאסיבי בחלל, ליבת הכוכב שנשארת אחרי הפיצוץ הופכת לחור שחור ששואב לתוכו הכל. כוח הכבידה שלו כל כך אדיר שאין דבר שיכול להימלט ממנו, אפילו לא האור.
ב-2019 פורסמה תמונה ראשונה של חור שחור, וכעת בנאס"א מפרסמים הדמיה חדשה של חורים שחורים מאסיביים, שאמורה להראות לנו כיצד החורים השחורים מעוותים ומנתבים את האור אליהם.
זה נראה כמו ריקוד פסיכדלי מהפנט, ומאפשר לנו להבין מהן ההשלכות של כוח כבידה כל כך קיצוני. כמה קיצוני? תחשבו שהמסה של החורים הללו זהה למיליוני פעמים של מסת השמש. אסטרונומים מצפים שבעתיד הלא רחוק הם יוכלו לזהות, באמצעות הטכנולוגיות החדשות הללו, גלי כבידה בחלל - המיוצרים כששני חורים שחורים מתמזגים. רק שלא יבלעו אותנו בטעות.
4 צפייה בגלריה
ריקוד בחלל
ריקוד בחלל
ריקוד בחלל
(צילום: NASA)
ועכשיו לבלגיה, שם תמצאו את אלן ורוורן, אמן ועובד סוציאלי שחי בבריסל, אבל גם חי במעין בועה משלו.
בזמן שממשלות אירופה מגבילות את התנועה והמגעים החברתיים בעקבות מגפת הקורונה שמשתוללת שם, אלן פיתח "נווה מדבר נייד" על ראשו, מעין חממה שמונחת על הכתפיים שלו ומכסה אותו בבועת אוויר מטוהרת על ידי צמחים ארומטיים שנמצאים בתוכה.
4 צפייה בגלריה
חי בצורה אחרת
חי בצורה אחרת
חי בצורה אחרת. אלן ורוורן
(צילום: רויטרס)
כחולה אסתמה, אלן פיתח את הרעיון כבר לפני 15 שנה, אבל עד הקורונה לא הייתה סיבה מספיק טובה לבנות את ההמצאה המוזרה הזאת. אז אם אתם מחפשים תחליף למסכת הפנים, או סתם בא לכם להגן על עצמכם מפני זיהום אוויר ורעש לא רצוי - סעו לבלגיה ותרימו טלפון לאלן.
ועכשיו, לכבוד יום כדור הארץ שחל היום, ג'יימס קמרון, הבמאי שהביא לנו את הסרטים טיטניק, שליחות קטלנית ואווטאר, משיק סרט תיעודי חדש על עולמם המופלא של הלווייתנים. לסרט קוראים 'סודות הלווייתנים' והוא צפוי לאפשר לצופה מבט מקרוב על החיה המדהימה הזאת בסביבה הטבעית שלה.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסרט
מתוך הסרט
מתוך הסרט
(צילום: +National Geographic for Disney)
4 צפייה בגלריה
מתוך הסרט
מתוך הסרט
מתוך הסרט
(צילום: +National Geographic for Disney)
כיצד הם מתקשרים זה עם זה, איך הם מתנהגים. לקמרון והצלמים לקח שלוש שנים והרבה סבלנות כדי לצלם את הסרט, וכל רגע שם מתחת למים פשוט עוצר נשימה. תרתי משמע, כי הצלמים-צוללנים, עשו זאת מתחת למים ללא ציוד צלילה, פשוט לקחו אוויר וצללו – כמו לווייתנים אגב. הסרט זמין החל מהיום בדיסני+. מומלץ.
ולסיום, אנחנו רוצים לאחל לכם יום כדור הארץ שמח. להזכיר כמה חשוב לשמור על הסביבה שלנו, ועל הכדור שלנו. זה תלוי גם בנו ושיהיו לכם רק חדשות טובות.